Myyty - Aprilia Atlantic 500ie. vm 2002



Hyvää dataa: https://apriliaatlantic.wixsite.com/aa500

INFO:
- Aprilia Atlantic 500. Löytyy myös osia nimellä Aprilia Arrecife 500.
- Väri: Baroque Red
- Tankin tilavuus: 16.5 litraa, josta varatankki 4 litraa
- Sytytystulppa: NGK CR7EKB, Champion RG6YC, kärkiväli 0.7-0.8mm, vaihto 12tkm välein
- Sytytystulppa Iridium: NGK CR7EIX
- Ilmansuodatin: vaihto 12tkm välein
- Eturengas: 120/70-15 56R paine 2.1 bar, takarengas: 140/60-14 64R paine 2.3 bar
- Mottoriöljy: 5W-40 API ST,SJ Syntethic 1.5 (1.7) litraa, vaihtoväli 6.000 km
- Moottoriöljynsuodatin: Champion COF084 (Motonet), Champion HF184, Aprilia 8560163, Hiflofiltro HF184, Mann MW77, Malossi Red Chilli 0313383, Ufi 23.118.00, Vicma VIC-9062, Purflux LS169B, Sofima S5100R1 
- Kardaaniöljy: 75W-90 API GL3 0.25 litraa, vaihtoväli 24.000 km
- Jäähdytysneste: 1.5 litraa
- Jarruneste: min. SAE J1703, DOT-4
- Haarukkaöljy: 5W - 20W, 0.22 litraa per iskari
- Staattori: 3-vaiheinen, 12V ja 330W.
- Polttoainesuodatin: vaihto 48tkm välein
- Venttiilien välykset: ruuvisäätöiset, imu 0.15mm, pako 0.15mm, säätö 18.000km välein.
- Ajovalot: lyhyt H11 55W (1kpl), pitkät H8 35W (2kpl)
- Starttimoottori: 900W MITSUBA SM13D
- Variaattori ja rullat:
--> Jos vakio variaattori: rullia 6kpl -> 25x22, vakio 28.5gr per rulla.
--> Jos Polini, RMS, Malossi tai uudempi vakio, rullia 8kpl -> 25x17,  vakio 22.4gr per rulla.
--> dr pulley https://www.sip-scootershop.com/en/products/variator+rollers+dr+pulley+_sr251722
- Hihna Aprilia #832738, 1011 x 27.7mm. (vai onko se #827826). Vaihto 12tkm välein (liian tiheä)
- Akku: agm-akku YXT14-BS, Varta 14L-A2, Yuasa YB14L-A2. Korkeus 167mm, leveys 135mm, syvyys 90mm
- Termostaatin mitat https://www.youtube.com/watch?v=VAv4H1rsPT4

Piaggio MASTER engine with 500cc (true 460cc), 39hv@7250rpm, 40Nm@5500rpm
Samaa moottoria käytetään ainakin seuraavissa skoottereissa:
- Aprilia: Atlantic 400/500, Scarabeo 400/500
- Gilera: Nexus 400/500, Fuoco 400/500
- Piaggio: Beverly 400/500, MP3 400/500, X9 400/500, (X8 400, Xevo 400 ??)
- Peugeot: Satelis 400/500
- Malaguti: Spidermax GT500, Spidermax RS500

400 cc Piaggio engine is the same engine just the bore is reduced from 94 mm to 85.8 mm and the stroke is reduced from 71 mm to 69 mm.



17.5.2020 - noin 70.000 km
- Myyty seuraavalle omistajalle. Onnea hyvästä laitteesta ja toivottelen pitkiä reissuja.



Talvi 2019 - 69.438 km (65.400 + 4.038 km)

Variaattori + Kytkinkello:
- Variaattori hyvässä kunnossa. Ei uria tai kulumaa.
- Athena S410000350047 variaattorin hihna 26.5 X 14.5 X 1008
- Dr.Pulleyn 25x17mm Tech Pulley 19gr "rullat" 8kpl
- Kytkinpaloja paksusti vielä 2-3mm arvio. Kolme kytkinpalaa kytkimessä.
- Laakerit uusittu: Anti flap pulley, kytkinkellon akselin kolmipiste-tukirauta, peräpään keskimmäisen rattaan vasemman puolen laakeri
- Stefat uusittu kytkinkellon akselille, sekä takarenkaan akselille
- Uusi Athena tiiviste kytkinrataslohkon väliin
- Rasvattu neulalaakeri kytkinkellon sisältä
- Uudet takavarin öljyt. Teboil hypoid 75W-90 full synthetic

Sähköt:
- Led: jarruvalot, kilpivalo (W5W), parkkivalo eteen (W5W), satulan tavaratilan valo (W5W)
- Xenon 55W H11 5000K + ballasti lyhyt
- Xenon 35W H8 5000K + ballasti pitkät (2kpl)
- Akun vieressä pääsulakkeet 20A ja 30A liittimet hapettuneet. Johdot katkottu sulakerasiasta ja tilalle liitetty kunnolla tinaamalla uudet sulakepesät. Tämän johdosta esim. mittaristo näytti nyt jännitteen lähemmäs oikein. Aikaisemmin näytti 0.5-1.0V liian vähän.
- Akulta uusi punainen virtajohto oikean kyljen runkoputkia pitkin kardaanitunnelin kautta eteen oikeanpuoleisen kaiuttimen alle (30A sulake akun luona). Sinne asennettu uusi rele, jossa kaksi ulostuloa. Toinen lämpökahvoille ja toinen usb-laturille hanskalokeroon + volttimittarille.
Lämpökahvat. Sulake oikean kaiuttimen alla releen luona.
- Asennettu USB-laturi hanskalokeroon. 3A lasisulake samassa johdossa.
- Sähköliitosten kontakteja puhdistettu (contact cleaner + contact protect)
- Asennettu 12mm tupakansytytinliitin satulan viereen. 10A sulake akun luona. Tällä voi vaikka ladata akkua kaivamatta akkua esille satulan alta omasta lokerostaan.
- Jännitemittari mittariston viereen

Sytytys:
- NGK Iridium CR7EIX sytytystulppa. Ei hapettumaa tulpanhatussa, puolassa ym.
- Sivujalan tappokatkaisija otettu pois käytöstä. Johdot tinattu yhteen ecu-yksikön lähellä.

Moottori:
Öljynvaihto Motox Full Synthetic 5W-40 + öljynsuodatin
- RVS-käsittely moottorille
- Öljypropun uusi o-rengas
- Imu- ja pako-venttiilien välykset säädetty 0.2 mm manuaalin mukaisesti

Jäähdytys:
- Jäähdytysjärjestelmän ilmausnippa uusittu 24.5mm pitkä, M8, 1.25 kierteellä
- Termostaatti tarkistettu ja on uudempaa 85'C mallia
- Vesipumppu uusittu: osa 1osa 2
- Uudet jäähdytysnesteet + tilkka WaterWetteriä ja järjestelmä ilmattu

Jarrut:
Uudet etujarrupalat + jarrunesteet DOT4



Syksy 2019
- Ilmansuodatin
- Givi D240ST korkeampi tuulisuoja + Lisälippa tuulisuojaan
- Takarenkaan akselin ja vanteen hammastukset rasvattu molybdeenirasvalla
- Takarengas Michelin City Grip 140/60-14 64R + kulmaventtiili (hyvä laakeri haarukassa)
- Eturengas Michelin City Grip 120/70-15 56R + kulmaventtiili (hyvät laakerit vanteessa)
- Vasen etujarrusatula sai helicoil-kierteet kiinnityksiinsä
- Uudet peilit ja peiliadapterit. Kierteet oli korkannut oikealta puolelta, niin laitoin M10 1.5 nousulla olevan helicoilin ja adapteri, joka kiertyy siihen ja johon saa sisään M10 1.25 nousulla olevan peilin. Samanlaiset helicoilit kummallekin puolelle.
- Sivujalan tappokatkaisija otettu pois käytöstä, että saa skootterin käyntiin myös sivujalalla.

24.08.2019 - 68.343 km (65.400 km + 2943 km ) 
- Ostettu

-------- omistaja vaihtuu --------

Kesä 2019 - 67.000 km (arvio): Akku 12Ah AGM YXT14-BS päiväyksellä 4/2019
11.09.2018 - 65.400 km: Mittari nollaantunut, koska akku oli tyhjänä liian kauan.
--> selvittelin tätä ja tosiaan aprilialla on 2000-luvun alussa eri pyörämalleissa digimittarit nollautuneet, mikäli akku on liian kauan pois paikaltaan tai tyhjänä.
11.09.2018 - 65.400 km: Moottoriöljyt
30.08.2017 - 60.801 km: Takajarrupalat, takarengas, sytytystulppa NGK Iridium CR7EIX
14.08.2017 - 60.428 km: Moottoriöljyt
01.07.2017 - 58.191 km: Etu- ja takapyörän laakerit
28.04.2017 - 56.600 km: Moottoriöljyt, peräöljyt, eturengas
29.03.2016 - 53.121 km: Moottoriöljyt
28.04.2015 - 50.188 km: Moottoriöljyt, takarengas
07.04.2014 - 47.344 km: Moottoriöljyt
14.04.2013 - 43.900 km: Moottoriöljyt
02.08.2012 - 42.680 km: Eturengas + takarengas

-------- omistaja vaihtuu --------

15.09.2010 - 39.285 km (Porin Pyörä ja Mopo Oy): Huolto, variaattorin hihna vaihdettu viimeisimmän omistajan mukaan. Joko Piaggion oma, tai RMS 100320230 variaattori + siniset rullat 8kpl 25x17 22g. Kumpikin ovat aika liki identtisiä ja sisältävät siniset variaattorin rullat. Athena S410000350047 variaattorin hihna 26.5 X 14.5 X 1008
18.04.2009 - 30.200 km: Takarengas
18.10.2008 - 29.870 km (Autofit / Proflex Oy, Kaskinen): Moottoriöljyt + suodatin, iskariöljyt, etujarrupalat vas + jarruneste, variaattori tarkistettu + putsattu
28.09.2006 - 16.400 km (Helsingin Pyörä ja Mopo Oy): Huolto
29.09.2004 - 12.200 km (Helsingin Pyörä ja Mopo Oy): Huolto
30.09.2003 - 9.404 km (Helsingin Pyörä ja Mopo Oy): Huolto
09.03.2002 - 0 km (Helsingin Pyörä ja Mopo Oy): Käyttöön luovutus ensimmäiselle omistajalle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti