perjantai 29. heinäkuuta 2011

Kaasuttimen seosruuvin säätäminen

Polttoaine-ilma seoksen optimoiminen tyhjäkäyntiä varten seosruuvia pyörittämällä:
Tarkoituksena on siis saada mahdollisimman optimaalinen polttoaineen ja ilman seossuhde tyhjäkäyntiä varten ja aina noin 1/4 osakaasulle asti. Siten että seos palaa tasaisesti ja voimakkaasti. Tuottaen tyhjäkäynnille näin maximi tehon mitä palaminen voi tuottaa. Optimaalisin seossuhde on helppo havainnoida. Tarkoitus on siis löytää ruuville se asento, jossa tyhjäkäynnillä koneen ollessa lämmin, moottori saa suurimmat kierrokset. Tällöin palaminen on täydellistä ja moottori saa seossuhteesta parhaan hyötysuhteen nostamalla kierroksiaan.


Mikäli seos on liian rikas, on polttoaineen määrä suhteessa ilmaan liian suuri. Tällöin sytytystulppa mustuu ja karstoittuu. Samoin voi nelitahtimoottorin venttiilit ruveta jossain vaiheessa vuotamaan, kun karstaa kertyy venttiilien pinnoille. Joka aiheuttaa sen ettei skootteri kohta enää käynnisty.

Seos liian rikkaalla ja tulppa karstoittuu ja mustuu.


Mikäli seos taas on liian laihaa, on polttoainetta liian vähän suhteessa ilmamäärään. Tällöin sytytystulppa alkaa näyttää vaalealta, jopa valkoiselta. Tällöin polttoaine palaa moottorissa liian kuumana ja kone käy kuumempana. Saattaa polttaa jopa mäntään reijän, jolloin saa ryhtyä koneremonttiin.

 Seos liian laihaa ja tulppa menee valkoiseksi



Sytytystulpan pitäisi olla vaalean kahvin värinen.

 Täydellisellä seoksella ajettu tulppa


Foorumeilla tämä herätti keskustelua, että nyky bensoilla ei enää tulpan väri muutu kahvin väriseksi. Tuohon väriin en lähde kommentoimaan sen kummemmin, mutta nykybensoilla yhä näkee silti käykö se rikkaalla vai laihalla. Yhtälailla sytytystulppa mustuu tai voi muuttua valkokarstaiseksi. Kahvin väristä en niinkään tiedä. Mutta kun seokset on oikein, niin tulppa näyttää "terveeltä".



- Ensimmäiseksi pitää löytää kaasuttimesta se seosruuvi. Eri skootterimalleissa on erilaisia kaasuttimia ja seosruuvi voi sijaita eri kohdissa. Yleensä se silti sijaitsee imukaulan (imukurkun) puolella ja on selvästi havaittavissa.

 Kiinan 50cc moposkoottereista tuttu kaasutin, jossa seosruuvi on helposti säädettävissä kaasuttimen vasemmalla puolella. Vasemmalla puolen silloin kun istutaan skootterin päällä.


250cc skoottereissa jotka perustuvat yamaha linhai tai honda cfmoto kloonimoottoreihin on kaasuttimen seosruuvi yleensä imukaulalle menevän aukon pohjassa. Tosi hanka säätää. Vaatii kuulemma kaasuttimen löysäämisen pois paikaltaan. Pieni ruuvaus ja kaasutin takaisin ja kokeilu. Ja tätä metodia käyttäen kuluu aikaa, mutta kun se kerran löytyy, niin se on sitten siinä.


Tässä oman Jonway Steelbirdin konetila kuvattuna pakoputken päältä. Kaiken tuon letkuhässäkän takana on kaasutin. Nuolella merkkasin mistä raosta juuri ja juuri näkyy seosruuvi. Mutta eihän tuota nyt millään pysty ruuvaamaan. Ja toiselta puolen skootteria vastassa on ilmansuodatin. Sitä ei luonnollisesti voi irroittaa seoksien säätämisen ajaksi. Joten tosi hankalaksi tehty näissä isommissa skoottereissa. Joten jos sytytystulppasi näyttää 20-30km ajon jälkeen vaalealta kahvilta (tai niinsanotusti terveeltä), älä tee mitään. Kaiken pitäisi olla juuri niin kuin pitääkin. Klikkaa kuva isommaksi.


- Ennen kuin alkaa itse toimiin, kannattaa ruuvimeisselillä kääntää myötäpäivään seosruuvia. Eli siis kiinnipäin. Kääntää niin monta kierrosta kuin se menee. Siis kiinni asti, muttei hampaat irvessä. Sen verran että tuntee sen stoppaavan pohjaan. Ja kannattaa laskea tässä vaiheessa montako kierrosta tuli väännettyä ja laittaa sen lapulle ylös. Tietää sitten mikä oli alkuperäinen asento.


- Aja moottori lämpimäksi. Ihan kunnolla lämpimäksi, ettei automaattiryyppy enää vahingossakaan tuuppaa lisäbensaa sekaan ja sitten seoksien säätäminen ei onnistu oikein. Suosittelen sellaista 10 minuutin ihan reipasta lenkkiä. Tämän jälkeen jätät skootterin käyntiin ja ryhdyt hommiin. Ei kannata sammuttaa skootteria välillä, ettei ryyppy jäähdy ja ryhdy taas toimimaan. Enintään sen verran sammutat että voit penkin avata, jotta pääset kaasarille käsiksi. Ja heti takas moottori käyntiin.

Muistutuksena vielä että nyt siis haetaan tyhjäkäynnin seosruuvin avulla tyhjäkäynnille korkeinta kierroslukua. Mikäli skootterissa ei ole kierroslukumittaria, niin sitten korvakuulolla. Ei ole vaikeaa.


RIKASTA SEOSTA:
1. Käännä seosruuvia vastapäivään (eli auki) neljäsosa-kierrosta ja odota 10-20 sekuntia, että moottori ehtii tyhjäkäyntikierroksillaan reagoimaan uusiin asetuksiin.
2. mikäli moottorin kierrokset nousevat, toista kohta 1, kunnes kierrokset alkavat laskea.
3. kun kierrokset alkavat laskea, käännä seosruuvia noin kahdeksasosa kierrosta takaisin kiinnipäin, eli myötäpäivään. Tässä pitäisi olla optimaalisin ilma-seos suhde.

Huom! Mikäli ensimmäisellä neljäsosa avaamisella moottorin tyhjäkäyntikierrokset alkavat laskea, käännä ruuvia takaisin neljäsosakierrosta alkuperäiskohtaansa ja jatka lukemista.

LAIHENNA SEOSTA:
1. Käännä seosruuvia myötäpäivään (eli kiinni) neljäsosa-kierrosta ja odota 10-20 sekuntia, että moottori ehtii tyhjäkäyntikierroksillaan reagoimaan uusiin asetuksiin.
2. mikäli moottorin kierrokset nousevat, toista kohta 1, kunnes kierrokset alkavat laskea.
3. kun kierrokset alkavat laskea, käännä seosruuvia noin kahdeksasosa kierrosta takaisin aukipäin, eli vastapäivään. Tässä pitäisi olla optimaalisin ilma-seos suhde.



LOPUKSI TYHJÄKÄYNNIN SÄÄTÄMINEN UUDELLEEN:
Nyt kun tyhjäkäynnin seossuhde on optimoitu ja toivottavasti moottorisi tyhjäkäyntikierrokset nousivat sen myötä, on aika asettaa tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynti sopivaksi katsomallesi tasolle. Kannattaa jättää se sopivan korkealle. Mikäli se jää liian pienelle, niin variaattorista voi kuulua kilinää. Etuvari ei pyöri ihan riittävän lujaa ja rullat kolisevat siellä. Kannattaa asettaa sen sen verran kovalle että takarengas lähtee pyörimään ja siitä sitten hieman palauttaa ettei rengas pyöri. Näin tyhjäkäynti on sopivan kovalla myös kylmänä startatessa, eikä moottori yritä edes sammua niin herkästi.

Tämän jälkeen jos annat nopean vääntämisen kaasulle pohjaan asti ja vapautat samantien takaisin tyhjäkäynnille. Ihan vain nopea rykäsy, niin kierrosten pitäisi lähteä heti nätisti nousuun. Ilman miettimistä ja ilman minkään sortin booaamista ja rykimistä. Ja kun vapautit heti kaasun, niin moottorin ei pitäisi yrittää sammua menemällä liian alhaisille tyhjäkäyntikierroksille hetkellisesti. Mikäli nopean täyskaasurykäsyn ja vapauttamisen jälkeen kuulostaa siltä että moottori meinaa sammua. Kierrokset laskevat hetkeksi, kunnes nousevat normaaliin tasoon, kannattaa seosruuvia kääntää vielä kahdeksasosa-kierrosta kiinnipäin. Odottaa puoliminuuttia ja tehdä uudelleen sama kaasun nopea vääntäminen ja vapauttaminen testi. Kun sopiva kohta löytyy, moottori ei yritäkkään sammua ja toimii hienosti. Yleensä riittää että palauttaa ruuvia kiinnipäin kahdeksasosa-kierrosta tai kaksi kertaa sen. Toisinaan ei tarvi ollenkaan. Riippuu skootterista, kaasuttimesta ja yläkerran wc:n käsipyyhkeiden asennosta. Näistä ei aina ota selvää.


Käy lopuksi ajamassa vielä 20-30km lenkki jotain sopivaa ajelua ja kurvaa lopuksi kotipihaan. Kurkista sytytystulppa että miltä se näyttää. Tulisi olla terveen näköinen. Ei märkä, ei valkoinen eikä mitenkään paksusti karstoittunut.

Hauskoja hetkiä kaasuttimen seosten parissa :)

29 kommenttia:

  1. Aivan loistava artikkeli, jihuu. Tämän lukemalla ymmärtää heti miten homma pitää hoitaa. Nyt säätelemään.

    VastaaPoista
  2. Sehän säätö koskee vain tyhmäkäyntiä eikös niin a
    täydelläkaasulla/osakaasulla ajaessa seokseeen vaikuttaa pääsuuttimen koko kontra läppä/luisti.

    VastaaPoista
  3. Kyllä se jotenkin noin meni. Tyhjäkäynnin seoksiin seosruuvi vaikuttaa. Täyskaasuun ja osakaasuun vaikuttaa neulan korkeuden säätö sekä pääsuuttimen koko.

    VastaaPoista
  4. Pitääkö laskee kierokset alusta asti? Tyhmä kysyy.

    VastaaPoista
  5. Hei. Ruuvaat seostuuvin ensin kokonaan kiinni ja sen jälkeen lähdet avaamaan laskien avattavia kierroksia.

    Itse silti laskisin ensin myös kierrosmäärän paljonko tulee kierrettyä ruuvia ennen kuin se on kiinni asti. Pistä tämä itsellesi ylös, niin pääset helposti tarvittaessa palaamaan alkuasetelmaan.

    VastaaPoista
  6. Pintakaasulla ajettaessa seosuuvi vaikuttaa paljon?

    VastaaPoista
  7. Ei juurikaan. Seosruuvi vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja 1/4 osa kaasuun. Pintakaasu taitaa olla jo kaasukahvan puolivälissä tms...

    VastaaPoista
  8. Kiitos neuvojalle kaikista hyvin selvistä neuvoista kaasuttimen säätämiseksi!

    VastaaPoista
  9. Olkaapa hyvä. Kiva kuulla jos näistä on apua jollekin.

    VastaaPoista
  10. Mulla o ny iha just viime viikol saatu ja mittari ei suostu näyttää ku enintään 35 km/h nii pitäiskö tän auttaa yhtään? Ja sisäänajossahan se luonnolisesti on ku joku 35 km ajettu et vaikuttaako se kuinkas paljon. Ja se on myös nelari ja vaihteellinen ja tuolla puhutaan skootterista niin ?

    VastaaPoista
  11. Seosruuvin säätö ei vaikuta huippunopeuteen.

    VastaaPoista
  12. Oliskohan seoksen säädöstä apuja tulppien syöntiin kisakireä Enduro 2013 Gasgas 125 syö tulppia todella kovaa vauhtia, siinä on Keihin 38 ja 185 pääsuutin.

    Oikeastaan kysymys vaikuttaako seosruuvi seokseen ns 1/2 kaasulla ja siitä ylöspäin omana pelkona tietysti se että onnistun säätämään liian laihalle ja sitä kautta saan sen leikkaamaan kiinni.

    Tulppa on musta aina kun sen vaihtaa ( kun se pimenee ) 0,30-4h ajon jälkeen tulppana on käytetty alkupeäisiä Iridium tulppia NGK-BR9ECMIX.

    Olenko ihan hakoteillä jos ajattelen että tyhjäkäynti ja 1/4 kaasun käyttö antaa nyt liian rikkaan seoksen joka tuhoaa tulpat koska kun kaasu on 3/4 taikka 4/4 niin kone todella kiertää ja antaa voimaa puutumatta taikka käymättä epäpuhtaasti se myös vastaa kaasuun todella herkästi kumpaankin suuntaan.

    Olen koettanut kysellä asiasta mutta en ole saanut tajuttavaa vastausta olisiko sinulla viikon vinkkiä :-)

    VastaaPoista
  13. Käsittääkseni seosruuvi ei vaikuta kun tyhjäkäyntiin ja 1/4 osa kaasuun. Nyt kysytään niin hifi kysymyksiä, että en osaa lähteä tuohon antamaan vastauksia.

    VastaaPoista
  14. Kiitos kuitenkin :-)

    VastaaPoista
  15. Johtuisiko skootterin käymis vaikeudet siitä, että sytytystulppa on pikimusta ja seos väärä? Skootteri on 4T kymco agility 50.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla sama agility ja samat ongelmat. Tosin tulppaa en ole vielä katsonut, mutta nyt on hyytyny jo 3 kertaa eikä meinaa lähtee käyntiin täyden tankin kanssa. Seokset kyllä on päin hornantuuttia eikä lähde viileässä käyntiin. Eli toimii, mutta on vittumainen. vinkkejä?

      Poista
  16. Itse en toimi enää skootterien parissa. Suosittelen siirtymään www.skootterini.com keskustelupalstalle. Sieltä löytyy paljon asiantuntemusta ja hyviä tyyppejä vastailemaan kysymyksiin.

    VastaaPoista
  17. Moi! Leikkasin eilen hukkaputken pois ja tänään ilmeni sellainen vika että huippunopeudessa alamäessä kone alkaa "jarruttelemaan" ja kierrokset eivät pysy ylhäällä.....Neuvoja kiitos :)

    VastaaPoista
  18. Terve, tuosta 125cc crossin tilanteesta sen verran, että 185 koon pääsuutin on hyvin suuri. Moottori saattaa saada sitä kautta liikaa bensaa, etenkin jos neulaa on nostettu ylöspäin ja ilmansuodatin on likainen tai liian paksulti suojattu suodatin sprayllä. Myös tukkoinen (vakio-) äänenvaimennin voi tehdä saman lopputuloksen. Katukäyttöön viritettynä tuolla pääsuuttimella ollaan jo pahasti laittomuuden puolella, eikä se V8 kulutuskaan juuri mailmankuvaa avarra, jos raha on rajoitteena.

    Eli 175 tai pienempi suutin sekä muut asiat kuntoon ja baanalle. Enduro on kestävyyslaji, kaksareillakin.

    VastaaPoista
  19. Tänään sain mopon käyntii pitkän polkemisen jälkeen. Sitten kun yritin säätää seosruuvia se sammu, eikä enään suostu lähtemään käyntiin, vaikka palautin samaan kohtaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko perus asiat kunnossa?
      - bensansuodatin käytössä, ettei mene sontaa kaasarin suuttimia tukkimaan
      - kaasuttimen kalvot ehjät, että kaikki pelaa hyvin
      - kaasuttimet muutenkin puhdistettu ja kenties ultraäänipesty
      - alkuperäinen ilmansuodatin eikä joku räpelletty powerfilter joka vaatii kaasuttimellekin täysin uudet suuttimet ja säädöt

      Poista
  20. Moi,

    Itsellesi on Agility 50 4T. Seosruuvi kiini ja silloin käynnisty ja toimii parhaiden, heti kun ruuvat vaikka kierroksen aukipäi, tyhjäkäynti menee huonomaksi tai jopa sammuu. Suuttimet ovat 85 ja 35.
    Testlenki aikana välillä aluksi booaa, kun rykäset kaasu vaikka 15kmh nopeudessa, mutta sen jälkeen vetää aika hyvin. Ideoita?

    Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, en osaa tarkalleen sanoa tuon skootterin osalta säätöjä tai suutinkokokja. Mutta suosittelen että jos vain mahdollista, kaasuttimen purkaminen osiin ja kaiken uittaminen kunnolla ultraäänipesurin kautta. Sisältä lähtee paljon sontaa irti ja useimmiten ollut positiivisia vaikutuksia kaasuttimen käyttäytymiseen.

      Booaaminen viittaa siihen, että saa liikaa ilmaa. Onko pääsuutin liian pieni, tai hörppiikö ilmaa siitä putkesta, joka on kiinnitetty kaasarille ilmanputsarilta? Pitää olla vuotamattomat kiinnitykset. Onko alkuperäinen ilmansuodatin vai onko laitettu tilalle joku "tuning" ilmansuodatin? Jos on, niin luultavasti saa liikaa ilmaa. Ilman määrää voi koittaa rajoittaa, vaikka teippaamalla osan ilman tuloreijästä umpeen.

      Poista
  21. Pääsuutin on alkuperäisenä 80 ja tyhjäkäynti 35, mutta tässä kaasarissa 85 ja 35. Jotta en tahtoo usko, että liian pieni. Kaasutin kuitenkin uusi, ei pitäisi kauhee likainen olla.

    VastaaPoista
  22. On kyllä ihan alkuperäinen ilmaputsari. Siinä putkessa kuitenkin halkema, joka olen teippanut, täytyy hakee uusi jostain.

    Päivitystä tilanteseen. Ei enää booaa, kylmäkäynistyksessä hiukan kaasua ja siitä lähtee. Tällä hetkella 2 kierosta seosruuvi auki, tulppa hiukan musta, varma 1/4-1/2 kiinnipäin ruuvama. Mutta toimii aika hyvin. Kulkeekin parhaimilla 75km/h 💪🏼

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa. Hyvä jos tulee kuntoon. Aika hyvin kyllä kulkee moposkootteriksi :) Minun tällä hetkellä käyttämä 500cc maxiskootterikin kulkee vain karvan alle 160km/h maksimissaan. Kuitenkin 10 kertaa isompi moottori.

      Poista
  23. Olen kyllä tätä aina ihmettelu, kun bensasuodatin ei ole koskaan täynnä. Kaikki alipaine ja myös bensa letkut on vaihdettu. Uusi bensasuodatin ja bensahana löytyy kans. Jos itse vedät bensat ylös, sit tulee suodatin hetkellisesti täys siihen asti kun pistat mopo käyntiin. Suodatimessa pysyy yleiseen sellaine pieni tippa sisällä.
    Luultavasti toi ajoittaine booaamine johtuu siitä, että ei vaan saa tarpeeksi bensaa tietyillä kierroksilla.

    Mistä tämä vois johtuu?

    Pitäisko koittaa asentaa normaali bensahana tankkiin ja alipainejuttu helvettiin sieltä?

    VastaaPoista
  24. Edit: Kysessä on sitten Kymco Agility 50cc 4T, 2005vm.

    VastaaPoista
  25. Alipaineletku ei saa olla yhtään mutkalla, muuten ei tuu tarpeeksi painetta. Neulan prikkaa pykälä alaspäin ja voi booaaminenkin loppua. Sitten pitää säätää ilmaruuvi vaan uudestaan.

    VastaaPoista