sunnuntai 19. kesäkuuta 2011

Led-vilkkujen ja led-vilkkureleen asentaminen

Jonwayssa itsessään oli aika huonot etuvilkut. Muutaman kerran tullut ihan parin viikon aikana, miten risteyksessä olet vilkku päällä ja autoilijat ovat ihan ihmeissään että mites minä nyt noin käännyn. Rupesin katselemaan että eihän se etuvilkku päivänvalolla näy juuri ollenkaan. Mitätön pieni oranssi tuikku. Takavaloissa on oranssimuovinen kupu, joten siellä voi olla vaikka minkälainen polttimo ja se heijastuu ulospäin kunnolla oranssisena. Eli takaa tulijat kyllä näkevät minne olen vilkuttamassa.

Siispä eteen tilalle kunnon isot led-vilkkuvalot niitä kirkkaampia smd-ledejä. Etuvilkkujen vaihtaminen on tässä mallissa astetta hankalampi juttu, joten päätin ensin testata vilkkupolttimot takapäässä. Takapään polttimot saa tosi helposti koitettua, kun avaa penkin ja sieltä pääseekin jo takavilkuille käsiksi.

Kaikki neljä led-polttimoa näyttivät toimivan. Mutta sitten päästiin siihen, että kun pelkästään toisen vilkkupolttimon vaihtoi lediksi, niin vilkku ryhtyi vilkkumaan hirveätä vauhtia. Yleinen ongelma kun vaihdetaan led-vilkut. Tämä johtuu siitä että vilkkurele on mallia, joka vaatii tietyn määrän watteja polttimoille, jotta se vilkkuu oikeaa tahtia. Ja led-polttimot ovat energiatehokkaita ja vievät huomattavasti vähemmän watteja, niin vilkkumisnopeus kasvaa reilusti. Jos molemmat vilkkupolttimot vaihtaisi ledeiksi, vilkkuminen olisi todella nopeata ja ärsyttävää. Joissain malleissa vilkkuvalo saattaa jäädä jopa kokonaan palamaan eikä vilku ollenkaan.

Tähän ratkaisuksi pitää vilkkurele vaihtaa elektroniseen vilkkureleeseen, joka ei ole vastuksesta riippuvainen. Näitä löytyy biltemasta, motonetista ja lähes kaikista hyvin varustelluista tarvikeliikkeistä.


Kuvassa näkyy oikealla alkuperäinen Jonwayn vilkkurele, josta napsaisin piuhat poikki ja liitin vasempaan elektroniseen vilkkureleeseen, joka toimii led-vilkkujen kanssa.


Johtojen kytkentä on helppoa. Tarvitset vain yleismittarin. Vilkkureleessä yleensä näkyy 3 nastaa ja niille selitys mihin tulee plussa ja mihin miinus. Kolmas nasta on taas ohjaus kojetaulun nuolivaloille, jotka kertovat kuskille jos vilkku on päällä. Riippuen skootterista ja skootterin sähkökytkennöistä, kolmatta nastaa ei välttämättä vilkkureleessä ole. Kuten esimekriksi kiinan moposkoottereissa. Jos vilkkureleellesi tulee 2 johtoa, ovat ne plus ja miinus. Tähän voi kytkeä kolminastaisen vilkkurelee, mutta jättää sen kolmannen nastan vain kytkemättä mihinkään.

Yleismittarin volttiosuudella voidaan koittaa releen johdon liittimen kohdista, että mihin tulee 12v jännite kun vilkku on päällä. Tämä liitetään releen + nastaan.

Sitten jää jäljelle 2 liittimen johtoa.

Yleismittarin jatkuvuustesterillä (se piippaava moodi, kun yleismittarin piikit osuvat toisiinsa) voidaan katsoa kumpi niistä releen liittimen johdoista on maajohto. Toinen mittarin piikki skootterin runkoon kiinni ja toisella kokeilee nämä kaksi viimeistä nastaa. Kolmashan oli se plussa. Se kummassa piippaa, on maajohto.

Ja kolmas onkin sitten se kojetaulun indikaattoreille mahdollisesti menevä johto.


Johdotusten liittäminen onnistuu puristusliittimillä ja suosittelen lisäksi vielä johdon päiden tinaamista liittimiin kiinni. Näin tulee hyvä ja pysyvä liitos, joka ei tärinöistä pikkuihiljaa aukea.

(tässä kuvassa testaus menossa ja liittimiä ei vielä tinattu johtoihin)

Testaus ja hienosti vanha hehkulamppu edessä vilkkui ja takana oleva led-vilkkukin vilkkui. Ja vilkkuivat vielä sopivaan tahtiin. Eli led-vilkkurele toiminee kuten pitääkin.

Sitten vaan uusi vilkkurele nätisti paikoileen etukatteen alle ja nippusiteellä kiinni, ettei se pääse heilumaan. Kannattaa testata toimivuus ennen kuin asentelee systeemit paikalleen. Säästyy uudelleen purkamiselta jos joku johto ei toimikaan.



Tämän jälkeen etuvilkkujen polttimoiden vaihtoon. En ottanut kuvaa, mutta etuvilkut tässä mallissa on kolmella ruuvilla sisäpuolelta kiinni ja sitten vasta irtoavat katteesta. Eturenkaan luota pääsee kädellä kurottelemaan, mutta isoa ruuvimeisseliä sinne ei saa. Lyhyellä ruuvimeisselillä ruuvit sai auki ja pääsi lampun vaihtamaan. Ei muutakun vilkku päälle ja testaamaan.

NOUUUUU!!! Ei toimi! Mitä hittoa... Testaus uudelleen hehkulampulla, ihan vaan jos johto on jossain irti. Ja hehkulamppu vilkkui.

Tuumaustauko ja pari ärräpäätä.

Ahaa! Heureka!
Ledithän ovat diodeja. Niissä kulkee virta vain yhteen suuntaan. Olisiko kiinanpoika tehtaalla vetässyt johdot liittimeen väärinpäin? Hehkulamppuhan palaa oli siinä plussa tai miinus kumminpäin vain kytketty, mutta ledissä pitää olla plussa ja miinus just oikeinpäin. Vilkun kannalta lähtevää johtoa seuraamaan ja sehän olikin vain noin 20-30cm pitkä johto, joka liittyi liittimellä skootterin johtosarjaan. Liittimeltä jo näki, että skootterin johtosarjan puoleiseen liittimeen tuli vihreä ja oranssi johto. Ja vilkkukannan johdon liittimessä vihreä ja oranssi oli kytketty juuri ristiin. Nätisti vilkkun johdon liittimestä johdot irti ja uudelleen ristiin aseteltuna.


Johto paikalleen ja testaus. TSADAA!!! Toimii!
Ero alkuperäiseen hehkulamppuiseen vilkkupolttimoon on huomattava. Nyt näkee vastaantulevatkin että minulla on vilkku päällä. Luo turvallisuutta tämäkin, kun ei tarvitse jäädä niin herkästi auton alle. Harmillista etten ottanut hehkulampun kanssa vilkkukuvaa ensin. Pystyisi näyttämään mikä ero oikeasti on. Polttimon vaihtaminen eteen oli sen verran mukava homma ruuveineen ja varomisineen, ettei muovi hajoa, että en sitä jälkeenpäin enää lähde kuvan vuoksi tekemään.



Ihan vain oman turvallisuutesi vuoksi suosittelen led-vilkkuja, mikäli skootterissasi on tällaiset kirkkaat vilkku-umpiot ja oranssi pieni lamppu siellä sisällä. Ero on huikea.

8 kommenttia:

  1. Minkälaiset led polttimot ja mistä hankit ne? Pistä niistäkin kuva.

    VastaaPoista
  2. Led-polttimoita voi ostaa suomesta ihan biltemasta, motonetista tai vastaavista. Itse tilaan yleensä ebaysta, mikäli tarvikkeella ei ole kiire. Ebaysta kestää 2-4 viikkoa yleensä toimitus. Mutta sieltä saa samaa tavaraa yleensä aika paljon halvemmalla.

    Omassa skootterissa on iso tila vilkkupolttimoille ja halusin maksimoida vilkun valon määrän, niin tilasin aika pitkänmalliset vilkkupolttimot.

    Tässä linkki vastaavaan.


    Kannattaa ostaa smd ledejä, eikä tavallisia ledejä. Valotehossa on iso ero.

    normal led vai smd led

    VastaaPoista
  3. Led-vilkkureleenä käytin ebaysta myös ostettua vilkkurelettä. Maksoi 4$ eli noin 3 euroa posteineen. Näyttää olevan tismalleen sama rele mitä biltema myy 13 euron hintaan.

    linkki ebayhin

    VastaaPoista
  4. Tinaaminenkaan ei muuten ole hyvä ratkaisu ellei tinausta suojaa kunnolla kutistesukalla. Tina ei kestä tärinää pelkän teipin suojaamana. Tinaus + kutistesukka = ei sähköongelmia.

    VastaaPoista
  5. Juuri näin. Itse en käytä teippiä yleensä kuin niputtamaan johtoja. Tinauksen päälle yleensä aina sukka. Tai puristusliitos abikolla myös johdon päälle puristettuna. Mutta sukka ja tina on ylivoimainen jos haluaa säästyä ongelmilta.

    VastaaPoista
  6. Loistavaa, että joku tänne nettiin tämmöisiä tekee, helpottaa huomattavasti!

    VastaaPoista
  7. Voiko tuolla elektronisella vilkkureleellä mahdollistaa sen että kytkee vain eteen led-vilkut, vai alkavatko vilkut vilkkua liian nopeasti tai jäädä kokonaan palamaan?

    VastaaPoista
  8. Tavallisen perinteisen mekaanisen vilkkureleen vilkuntatiheys riippuu siitä paljonko vastusta (polttimoissa watteja) siihen liitetään. Jos on releen vaatima wattimäärä niin vilkutus on sopivan tiheää. Mutta jos yksi polttimo hajoaa, niin vilkuntanopeus nopeutuu. Tämä on tuttu ilmiö toisinaan ihan autoissakin kun seuraa kadulla. Led polttimoiden wattimäärä on niin pieni suhteessa mekaanisen releen vaatimaan wattimäärään, että siksi led polttimot vilkkuvat super nopeasti tai sitten jäävät ihan kokonaan palamaan.

    Elektronisen vilkkureleen idea on, että vilkkuminen tapahtuu tasaisesti kuormasta riippumatta. Eli oli kiinni sitten 1, 2 tai vaikka 10 polttimoa, niin vilkuntatiheys on sama. Eli elektroninen vilkkurele on järkevin vaihtoehto led polttimoita laitettaessa. Toki vanhan releen voi pitää ja polttimoiden rinnalle kytkeä lisävastuksia, mutta tässä en näe järkeä, koska se on A) kalliimpaa B) enemmän väkerrettävää. Yksinkertaisempaa on vain vaihtaa sopiva vilkkurele, jonka saa 1-3 euron hintaan ebaysta. Tai vastaavasti hieman kalliimmalla esim biltema motonet akselilta.

    VastaaPoista