lauantai 7. joulukuuta 2019

Atlantic variaattorin ja peräpään laakerien vaihtoa osa 1

Ensimmäisen sukupolven Aprilia Atlantic 500 sisältää kahta erilaista variaattoria. Vanhemmissa yksilöissä yleensä on 6 rullaa ja 3 liukupalaa. Tuoreemmissa malleissa on 8 rullaa ja 4 liukupalaa, sekä erilainen etuvarin keskellä kulkeva holkki.

Myös näissä on eri mittaiset variaattorin hihnat.

Skootterilla kun on ikää 18 vuotta ja 70 000km mittarissa, niin ei voi olla mitenkään varma mitä osia sinne on laitettu matkan aikana. 

Huoltokirjan mukaan variaattorin hihnalla on ajettu nyt 30 000km, joka on aika pitkälle yliaikaa. Oikea vaihtoväli taitaa olla 15-20tkm kohdilla.

Samoin variaattorista kuului tyhjäkäynnillä ihmeellistä kolkotusta, joka katosi kun antoi ihan vähän kierroksia. 

Siispä jotta saadaan selvyyttä mistä ääni kuuluu ja mitä osia uusitaan, niin variaattorin koppa auki ja tutkimaan. Rullien kokokin on eri 8 ja 6 rullaisissa versioissa.

Samantien kun sai muovikopan irti, löytyi sininen muovinpala lattialta.


Ja samantien näki että variaattorin hihna on todella vaihtokunnossa. Halkeamaa joka uran pohjalla. Oli se vaan hyvä että lähdin avaamaan koko variaattorin.


Variaattorilautasia pitävä iso mutteri lähtee helpoiten, kun lukitsee sopivalla työkalulla varilautasen ja pitkävartisella hylsyavaimella vääntää mutterin auki.


Sanovat, että kevlarhihnat ovat kestäviä, mutta ne syövät variaattorin lautasien liukupinnat uralle. Tässä näkyi pientä uran jälkeä, mutta kun katsoi sivuta ja koitti sormella, niin ei mitään uran tuntua. Varmaan vain kiillottunut vähän tuosta, mutta suora se oli. Ei tarvitse lähteä vaihtamaan variaattorin osia.


Rullakuppi irti ja heti näki että tämä on 4 holkkinen, eli 8 rullainen kuppi.


Ja kuten huomaa, niin yksi rulla on päässyt halkeamaan ja palasina. Selvisi sen tyhjäkäynnin kolkotuksen syy.


Rikkoutuneen rullan metallilieriö oli hieronut itseään vähän rullan rampin seinämään. Pientä kulumajälkeä, mutta ei uralla eikä pilalla. Ei liene kauaa ollut hajalla rulla.


Rullakupin pinnatkin siistit ja ei uralla.


Kuten arvelinkin. Rullakuppi ei ole ensimmäisten vuosikertojen 6 rullainen, vaan vaihdettu jossain välissä modernimpaan 8 rullaiseen. Rullakupissa oli vuosiluku FEB 05.2010

 

Tasapainotukset porattu kuppiin hienosti


Sitten kytkinkellon pariin. Kytkinkellon akselin värinöiden ja vääntöjen takia akselia varten on luotu oma kolmijalkainen rauta, jossa laakerit akselin tukemiseksi.


No tämä laakeri oli kulunut jo kunnolla, että klappia tuntui sormella. Vaihtoon menee laakeri.


Kytkinkello irti.


Esiin paljastuu keskipakoisvoimalla toimiva kytkin. Kytkinpaloissa on hyvin pintaa. Sanovat, että tällainen kestää hyvin 100-150tkm riippuen ajotavasta ja ajosta.


Kytkinpakan sisällä on neulalaakeri, joka tulee rasvata hyvin. Neulalaakeri tuntui olevan kunnossa.


Variaattorin ja kytkinkellon välissä on ns. "anti flap pulley". Laakeroitu rulla, joka vaimentaa hihnan värinöitä ja flatkutusta ajossa.


Siinäkin oli laakeri kulunut, joten vaihtoon menee.


Varihihna oli Athena S410000350047 variaattorin hihna 26.5 X 14.5 X 1008
Tilasin samanlaisen uuden tulemaan, koska se on hyväksi ja kestäväksi havaittu ja halvempi.




Yksi rulla tosiaan oli hajalla.


Yritin päätellä yhdestä ja useammasta rullasta, mikä niiden paino olisi ollut alkuperäisenä. Luultavasti 22-22.5 grammaa.



Ja mitat 25 x 17 mm



Postikin toi sopivasti Dr.Pulley TechPulley Flying Roller II "rullat". 19 gramman painoiset, eli 3 grammaa kevyemmät, mitä vanhat olivat. Näillä saadaan skootteriin uutta tehoa ensi kevääksi.

Samalla posti toi edellisen kaltaisen Athena premium quality variatatorinhihnan.
Näitä pääsee asentelemaan, kun tuo laakerointi on hoidettu ensin kuntoon.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti