Vuosimalli 2002 sisältää moottoriöljyä vain 1.7 litraa ja suodattimen vaihdon yhteydessä öljyä menee sisään noin 1.5 litraa.
Koska öljymäärä on niin pieni, niin hyvä vaihtoastia on tuollainen vanha pissapojanneste-kanisteri, josta leikkaa kylkeä auki sopivasti.
Sopivasti reunaa muotoilemalla, sen saa ujutettua sitten moottorin alle tyhjennyspropun alapuolelle.
Tyhjennysproppu on kokoa 24, joten iso hylsy esiin ja avaamaan.
Mistä päästäänkin siihen, että harvinaisen typerää suunnittelua tuo öljypropun sijainti. Mikäli keskituki on ylhäällä, valuu öljy suoraan keskituen päälle ja jousen päälle.
Mikäli keskituki on alhaalla, valuu öljy silti keskituen ulokkeeseen ja siitä keskituen vartta pitkin maahan.
Onneksi öljynvaihto tapahtuu noin kerran vuodessa itselläni. Täytyy ensi kerralla suunnitella tuohon foliosta sellainen suoja, josta muotoilee kourun, jota pitkin valutaa öljyt pois. Samoin piti Kawasaki VN750 customiin tehdä foliosta kouru, tai olisi öljyt valuneet suoraan starttimoottorin päälle. Kehnoa suunnittelua sanoisin. Brake cleanerilla tuo silti tuosta helposti puhdistuu.
Öljypropun takaa löytyy tuollainen muovinen sihti. Sinne kai kerääntyy metallisilput, jos sellaisia on lähtenyt kiertoon. Onneksi ei löytynyt mitään.
Sihti ja proppu paikalleen ja vaihtamaan öljynsuodatinta. Öljynsuodatin on skootterin oikealla puolella ja ihan pohjassa ruuvattuna ylöspäin. Kun avaat sen, niin pidä valutusastia alla. Sieltä lirahtaa samantien öljyä.
Uusi sopiva öljynsuodatin löytyy suoraan Motonetin valikoimista ja on Champion COF084. Motonetin tuotenumero 98-15060
Tähän käy myös moni muu suodatin. Tässä sopivia vaihtoehtoja:
- Champion COF084
- Champion HF184
- Aprilia 8560163
- Hiflofiltro HF184
- Mann MW77
- Malossi Red Chilli 0313383
- Ufi 23.118.00
- Vicma VIC-9062
- Purflux LS169B
- Sofima S5100R1
Tässä Champion suodattimessa näytti olevan tuo kuppiavain sellainen, että siinä on tuollaisia pykällyksiä, jotka uppoavat suodattimen vastaaviin kolosiin.
Tässä vielä eri kuvakulmasta, miten tuo öljynsuodatin tuolla on kiinni ruuvattuna pakoputken takana.
Öljyn täyttöaukko ja mittatikku löytyy öljynsuodattimen yläpuolelta.
Mittatikussa ala ja ylärajan välinen määrä on 4 desilitraa. Ei muuta kuin uudet öljyt sisään ja homma selvä. Öljyt saa tässä mallissa laitettua parhaiten joko ruutalla tai esimerkiksi sellaisella 12 voltilla toimivalla öljypumpulla, joita saa parilla kympillä. Pumpun toinen letkun toinen pää öljyastiaan ja toinen pää moottorin mittatikun reijästä sisään ja valuttelee oikean määrän sisään.
Öljymäärän tarkistus mittatikusta tapahtuu tässä mallissa siten, että ensin mittatikku ruuvataan pois ja kuivataan. Sitten mittatikku ruuvataan uudelleen pohjaan asti ja ruuvataan auki ja tarkistetaan öljypinnan taso.
Onko juttua peräöljyn,tulpan,renkaan ja variaattorin remmin vaihdosta?
VastaaPoistaTäällä on kaikki tekemäni huollot ja linkit, mikäli huollosta on tehty tarina.
Poistahttps://tuumaustauko.blogspot.com/p/aprilia-atlantic-500-vm-2002.html