perjantai 7. helmikuuta 2020

Atlantic 500 venttiilien välysten säätö. 0.2 mm

Nyt kun on huoltoja talven ajan tehty, on hyvä samalla myös hoitaa pois alta venttiilien välysten säätö. 

Ensimmäisenä huoltokirjasta katsomaan, miten se Atlantic 500 skootterissa tehdään.
Homma vaikuttaa helpolta. 




Elikkäs ensimmäisenä avataan moottorin oikean kyljen öljynkaatoreijän oikealta puolelta musta korkki auki. Sen alta löytyy vauhtipyörän, elikkäs magneeton ajoitusmerkki.


Korkki on muovia ja torx mallinen. Piti käydä ostamassa oikean kokoinen torx avain kokoa T55.
Sillä lähti nätisti korkki auki. Ehkä sen olisi saanut jollain isolla ruuvimeisselilläkin kiertämällä, mutten halua nylpätä pilalle korkin kantaa.


Tämän jälkeen sylinterin päädystä venttilikopan kansi auki. Näitä on kahta eri mallista riippuen onko skootterissasi sisäinen vai ulkoinen termostaatti. Tässä mallissa on sisäinen termostaatti ja kopan kansi on tämän muotoinen ja kiinni neljällä 8mm kantaisella pultilla.


Venttiilikopan kansi sisäpuolelta katsottuna


Kopan alta paljastuu itse venttiilikoneisto, jota pyörittää nokkaketju. Nokkaketjun hammasrattaassa ja lohkossa on toiset merkit, jotka pitää yhdistää, jotta löytyy puristustahdin yläkuolokohta venttiilien välyksien säätöön.


Jotta pääsemme pyörittämään moottoria, pitää variaattorin koppa ottaa auki. Etuvariaattorin mutterista pyörittämällä moottoria saadaan pyöritettyä 24mm hylsyllä.

Varikopan takaa löytyy tällainen oravasihti


Sihdin voi irroittaa kolmella ruuvilla ja löytyy se mutteri, josta voi pyörittää moottoria. Tuo mutterin ympärillä oleva muovisuppilo lähtee vielä vetämällä pois, niin helpottuu homma entisestään.


Sitten pyörittämään moottoria 24mm hylsyllä ja räikällä. Pyörittäminen on hieman hankalaa, koska ajoitusmerkki on juurikin toisella puolella moottoria. Juuri ja juuri sain pyöritettyä moottoria räikällä samalla kun näin ajoitusmerkin osuvan kohdalleen. Tässä hommassa kaverista olisi ollut apua, mutta onnistui se juuri ja juuri näin itsekin.

Ajoitusmerkki oli manuaallin kuvasta poikkeava. Ei ollut vauhtipyörässä nuolta, vaan oli pallura.


Samalla nokkaketjun yläpään rattaassa näkyy nuoli, jonka tulee osoittaa lohkoon sorvattua palluraa päin kas näin. Mikäli jompi kumpi ajoitusmerkki on kohdallaan ja toinen ei, niin pyöräytä moottoria uusi kierros ja tällöin molemmat ajoitusmerkit menevät kohdalleen. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että kampiakseli ja nokka-akseli pyörivät eri tahtia. Kun toinen pyörii kierroksen, toinen pyörii puolikierrosta.

Ajoitus on oikea, kun molemmat merkit ovat kohdallaan.


 Voit vielä varmistaa oikean ajoituksen nitkuttamalla ylös alas venttiilien välysten kiristävästä mutterista. Pitäisi pieni liikerata tuntua.

Sitten vaan säätämään välykset kuntoon. Oikea välys Atlanticissa oli 0.2 mm niin imu- kuin pakoventtiileillekin.



Minulla oli tässä imu melkein kiinni asti. Varmasti alle 0.1mm ja pako oli myös alle 0.2mm.
Liian kireälle oli edellinen huoltaja laittanut. Vähän jännitti, että kilkattaako kone nyt kun on välykset oikeat, mutta ei. Starttasi nätisti ekalla, kuten aina ja ei minkään sortin kilkatuksia. Hieno tasainen käynti ilman sivuääniä.

Sitten vaan venttiilinkoppa, ajoituksen tarkistus korkki ja variaattorin koppa takaisin paikoilleen ja homma valmis.

Venttiilinkopan tiivisteen puhdistin ja laitoin kummallekin puolelle blue hylomar tiivisteliimaa, jotta ei vanha tiiviste ala vuotamaan öljyä alleen.

1 kommentti: