Blogin 400. postaus.
Täytyy sanoa, että ruiskun merkitys skootterissa suhteessa kaasuttimeen on tullut selväksi. Kun vuosi sitten ostin Suzuki Burgman 400cc maksiskootterin, oli se kaasutin mallia. Monesta suunnasta kuulin, että "olisit ostanut ruisku version. käynnistyvät paremmin kylmällä"
No enpä tiennyt tuota silloin ostaessani. Syksyllä vuosi sitten ajelin burgmania tyytyväisenä, kunnes kelit menivät alas. Ei tarvinnut kuin olla +5'C, niin sai sahata burgmania ihan huolella, että se käynnistyi. Pakkas yön jälkeen jos keli oli lähellä nollaa, niin ei tarvinnut enää ajaa Burgmanilla. Se kun ei enää suostunut käynnistymään. Hommaa ei myöskään helpottanut pieni akku, joka oli kaukana starttimoottorista hanskalokerossa. Pitkä johtoveto startille. Sillätavoin sai huijattua burgmanin nollakelissä aamulla käyntiin, että jätti yöksi akkulaturin kiinni akkuun. Sitten käynnistyi ongelmitta aamulla. Ja kyseessä tosiaan oli kokoajan tuore uusi akku, että ei ollut akusta kiinni.
No se siitä Burgmanista, joka myytiin keväällä. Tänä syksynä hankittu Aprilia Atlantic 500cc on ruiskulla. Ja vaikka kilometrejä skootterissa on ihan muutama sata kilometriä vaille 70 000km, niin oli pakkasyö tai ei, niin tämä se käynnistyy nätisti ja ongelmitta. Luotettava laite ollut ja 2kk aikana ehdinkin ajaa sillä yli 1000km työmatka-ajoa päivittäin.
Nyt kuitenkin on talvisäilön aika. Ennen sitä ehdin vielä tekemään pikku tuunauksia. Kilpivalo, satulan alapuolinen valo ja parkkivalo edessä, kaikki saivat led-polttimot. Vilkkuihinkin meinasin laittaa led-polttimot, mutta kun lähdin etsimään vilkkurelettä vaihtaakseni sen led-malliseen, niin sitähän ei löytynyt. Myöhemmin selvisi, että vilkkuja ohjataan elektronisesti mittariston elektroniikan kautta. En vielä kokeillut, mutta saattaa olla että led-polttimot toimivat suoraan vilkuissa. Täytyy kokeilla talvella.
Myös nuo takavalot/jarruvalot ovat LED-polttimoilla.
Givin korkeampi tuulisuoja sai vielä lisäksi tuollaisen korkeudelta ja kulmaltaan säädettävän lisäjatkepalan. Sen kanssa pystyy säätämään itselle mieluisan korkeuden ja pääsee ajamaan täydessä hiljaisuudessa pois viimasta. Mukavuuden maksimointia, kun saa suhinat pois ja kuulee hienosti vain moottorin kehräyksen ja pakoäänet.
Viimeisen ajopäivän päätteeksi pesu ja kuivaus ja sitten lämpimään talliin talvehtimaan ja odottamaan huoltoja. Akku kiinni akkulaturiin.
On se tyylikäs. Tykkään kovasti. Tällä voisin kuvitella että olisi ihan huoletonta heittää pidempikin reissu, koska painoa on kuitenkin yli 200kg järeän rungon vuoksi. Kulkee vakaasti ja tuntuu jaksavan hyvin. Jaksaa istua päällä pidemmänkin reissun ja on hyvin suojassa viimalta ja kuralta. Kuljetuskapasiteetti yksi suurimpia mitä maxiskoottereissa on tarjolla.
Kulutus pyörii omassa seka-ajossa 4.2l/100km tuntumassa, mutta matka-ajossa sen saisi varmasti putoamaan lähemmäs 3.5l/100km lukemaa.
Akun kunto tuli tarkistettua ennen talvisäilöön menoa. Ilman ylimääräisiä ylläpitolatauksia, jännite näytti olevan seisonnan jälkeen 12.56V. Hyvässä kunnossa on, vaikka mittariston diginäytössä akun jännite näyttääkin melkein volttia vähemmän. Se ei näytä ollenkaan oikeaa lukemaa. Mutta hyvä tietää näin varmistaen että laturi toimii ja akku on hyvässä kunnossa.
Bensatankkiin Motulin fuel stabilizeria ja kunnon sekoitus. Sen jälkeen tankki täyteen ja käytin hetken aikaa, että järjestelmän letkuihin pääsee stabilointiaineella varustettua bensaa. Ei pääse sitten kiteytymään ja tukkimaan mitään talviseisonnan aikana.
Mittaristo näyttää 4.038 km. Tässä on mittaristo nollautunut 65.400km kohdalla, kun akku oli ollut liian kauan pois paikaltaan. 2000 luvun aprilian tyyppivika heidän digimittarillisissa pyörissään. Tästä on juttua netissä.
Eli ajoa on nyt 69.438 km. Talvella saa suorittaa 70.000 km huollon.
Itselle ajoa tuli syksyn 2kk aikana 1095 km.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti