CX500 venttiilien välysten + jakoketjun säätö

Tahdon aina itskein unohtaa, että mitkä olivat CX500 pyörän venttiilien välykset. Ja mitenkä homma tehtiin. Joten kirjoitetaan se nyt auki.


Hondan CX500 ohjekirjat sanovat eri vuosimalleista riippuen eri lukua venttilien välyksille.

1978 - 1979 vuosimallien ohjekirja sanoo: Imu 0.08mm, Pako 0.10mm.
CX500 1978-79 käsikirja sivu 12.

1980 - 1983 vuosimallien ohjekirja sanoo: Imu 0.10mm, Pako 0.12mm.
CX500 CX500C 1980-85 käsikirja sivu 23.

Moottorithan ovat näissä kaikissa about samanlaiset, lukuunottamatta pieniä eroja esimerkiksi huohotuksessa. Joten ihmetyttää, että miksi välys-arvot on muutettu jossain kohtaa?


Operaatio menee näin.

Avaa 17mm hylsyllä moottorin oikeasta kyljestä korkki, jonka alta löytyy ajoitusmerkit magneeton reunasta.

Avaa syylärin alta toinen vastaava korkki.

Avaa venttiilikopat

Irroita sytytystulpat, jotta ajoituksen hakeminen on helpompaa, kun ei ole puristuspaineita.

Pyöritä oikean puolen ajoitus, eli TR-ajoituskohta kohdilleen pyörittämällä syylärin alta poistetun pultin alta löytyvää pulttia räikällä ja 17mm hylsyllä. Pyöritä AINA tätä kiinnipäin. Eli edestä katsottuna kellon myötäisesti.

Oikean ajoituksen tunnistat aina siitä, että tällöin kyseisen puolen venttiilien säätöruuvit hieman liikkuvat ylös alas keinuvivuston kera käsin nosteltuna. Myös työntötangot pyörivät sormilla pyöritettynä. Mikäli venttiilien välykset ovat kireät eivätkä liiku ja samoin työntötangot ovat kireällä eivätkä pyöri, on ajoitus väärä. Pyöritä räikällä syylärin alta uudelleen täys kierros, jotta TR-kohta löytyy uudelleen. Viimeistään tällä toisella kierroksella oikea ajoitus on. Testaa ajoitus uudelleen yllä kerrotuilla tavoilla.

Nyt kun ajoitus on kohdillaan, niin irroita keinuvivostosta tappetit (säätöruuvit) ja tarkista niiden kunto. Mikäli ovat kuluneet uralle, niin viilaa ne loivasti kuperaksi ja hio sileäksi. Tämän jälkeen säädä venttiilien välykset luiskamitan kanssa yllä olevaan asetukseen.

Tämän jälkeen vasen puoli, eli ajoitusta räikällä taas pyörittämällä TL-asento kohdilleen.
Testaa taas pyöriikö työntötangot ja löytyykö välystä säätöruuveja nostelemalla.
Aseta välykset kuntoon.



Lopuksi vielä jakoketjun kiristimen säätö.

Kun venttiilien välykset on säädetty, niin lopuksi TL-asennossa tulee säätää jakoketjun kiristimen oikea tiukkuus. Se on helppo operaatio. Tärkeintä on että ajoitus on TL-asennossa ja nimenomaan tässä oikeassa ajoituksessa, jossa venatkin säädetään. Ei TR-asennossa, tai missään muussa asennossa. VAIN TL-asennossa. Siksi tämä on hyvä tehdä samalla kertaa kun vasemman puolen venttiilien välykset säätää. Menee juuri oikealla ajoituksella ja tulee tehtyä aina samalla.

Ja toinen tärkeä seikka on, että moottoria on pyöritetty oikeaan suuntaan, jotta jakoketjun oikea puoli on se löysä. Tällöin kiristys tapahtuu löysälle ketjun osalle. Mikäli ajoitusta on pyöritetty moottorin kannalta väärään suuntaan, niin ketjun kiristys tapahtuu väärin ketjun kireälle osalle. Eli AINA pyöritä moottoria edestäpäin kellonsuuntaisesti myötäpäivään. Helppo muistisääntö moottorin pyörittämiselle on, että ikään kuin "kiristät sitä muutteria" räikällä samalla kun moottori pyörii.

Itse kiristys tapahtuu siten, että moottorin oikean sylinterin vierestä löytyvän ajoituskorkin yläpuolella on 10mm pultti, joka tulee lohkosta ulos ja sojottaa taaksepäin.
Avaa tätä pulttia 1.5-2 kierrosta. Ei enempää, ei vähempää. Napauta hellästi pari kertaa pultin päähän vaikka lenkkiavaimella. Ihan vain jotta sisällä osat liikkuvat, jos ovat jässähtäneet. Ja sen jälkeen kiristä pultti takaisin.

ÄLÄ KIRISTÄ LIIAN LUJAA! Kiristys tapahtuu lohkoon kierrettyihin kierteisiin ja näistä on paljon maailmalla korkattu kierteitä. Tilanteen pystyy toki helicoililla korjaamaan, mutta se vaatii silti koko moottorin pudottamisen, sekä takalohkon irroittamisen ennen kuin voi lähteä ajamaan. Ison vaivan takana. Joten hellästi kireälle se pultti.

Venakopat sekä korkit takaisin paikalleen ja homma on valmis.

Kuvat tulee myöhemmin.




3 kommenttia:

  1. Onnistuukos toi yleensä miten hyvin olemassaolevilla kopan ja kopan pulttien tiivisteillä vai pitääkö varata uudet tiivarit tohon hommaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Menee venttiilikoppien nykyisillä tiivisteillä yleensä monet kerrat. CX:ssä harvemmin ne venakoppien tiivarit alkavat vuotamaan. Sama juttu pulttien tiivisteissä. Ne harvemmin menevät huonoksi. Pulttejakaan ei kannata raivolla kiristää. Ne katkeavat jos liiaksi kirii. Sopivan napakasti ranteella, muttei liiaksi.

      Poista
  2. Murrayn venttiilien säätötyökalu on kyllä oiva apuväline tuohon hommaan.https://murrayscarbs.com/product/honda-cx-and-gl-valve-quick-set-tool/
    https://www.youtube.com/watch?v=7EEebFQPm5g&ab_channel=MikeMeyers

    VastaaPoista