tiistai 15. tammikuuta 2019

VN750 öljynvaihto

Nyt kun kaikki muut Kawasaki VN750 huollot on tehty, niin lopuksi vielä öljynvaihto ja sitten kevät voi tulla. 

Öljynvaihtoa varten pohjassa on oma öljyproppu. Lisäksi vasemmassa kyljessä on korkki, jonka alla on metallinen sihti. Tämä sihti on hyvä tarkistaa silloin tällöin, ellei jopa joka öljynvaihdossa.

Korkin alla on jousi, jonka takana prikka ja viimeisenä metallisihtiputkilo.
Korkin o-rengas oli poikki, mutta oikean kokoinen o-rengas löytyi isosta o-rengas sarjasta.


Typerä suunnittelun kukkanen on öljynsuodattimen sijainti suoraan starttimoottorin yläpuolella. Jos suodattimen alle ei laita jotain vaikka alumiinifoluota ohjaamaan öljyä ohi starttimoottorin, sitä valuu startin taaksekin ja putsaaminen ei ole ihan helppo juttu.


Alkuperäinen Kawasakin suodatin oli mallimerkinnällä 16097-0004


Motonetista sai tähän sopivan Champion COF102 suodattimen. (Motonet merkintä 98-15027) 


Suodatin on halkaisijaltaan hieman isompi kuin kawan oma suodatin, mutta tiivistävä o-rengas on oikeassa kohtaa ja suodatin käy oikein hyvin tähän.


Moottorin vieressä on goldwingistäkin tuttu ikkuna öljyntason tarkasteluun.


Kaikki nippuun ja pyörä ulos ja koekäyttö. Pelaa komiasti. Helppo homma.



12 kommenttia:

  1. Olisi kiva tietää että tuleeko iso O-rengas lohkon ulko- vai sisäpuolelle

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos puhut suodattimen mukana tulevasta isosta o-renkaasta, niin se tulee suodattimen lohkoa päin ruuvattavaan reunaan suodattimen ulkokehän uraan. Siten että se tiivistää suodattimen ja lohkon välissä. Voitele sitä o-rengasta puhtaalla öljyllä ennen kuin ruuvaat uuden suodattimen paikalleen.

      Poista
  2. Ei, en puhu siitä tiivisteestä vaan pienemmästä joka on sen "putken" juuressa johon suodin kierretään. Siellä on 2 o-rengasta, isompi ja pienempi. Tarkoitan tätä isompaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka. Vastaus löytynee tästä räjäytyskuvasta. Se lienee tuo o-rengas 670B, joka menee kai noiden pyöreiden peltien moottorin sisäpuolelle.

      https://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/50a98636f8700218fcc0883c/oil-pump-oil-filter

      Poista
  3. nyt tuleekin sitten tuhannen taalan kysymys, eli tuleeko o-rengas kantikkaaseen laippaan numero 41077, laipan ollessa paikoillaan, sen ulkopuolelle vai pitääkö motti halkaista vain sen takia että saadaan o-rengas lohkojen sisäpuolelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Selvästi o-rengas tulee 41077 ja 11060 kiekon väliin. Kysymys kuuluu lähteekö nuo kaksi metallikiekkoa irti lohkomatta moottoria? Jos eivät, niin ikävä kyllä lohkominen saattaa olla edessä

      Poista
    2. 11060 on vain paperitiiviste ja 41077 on sovite johon öljynsuodatin kierretään. mutta se isompi o-rengas ja sen paikka ovat nyt hakusessa. siis, onko isompi o-rengas oikealla paikalla jos se vain pyöräytetään adapterin kaulaan vai olisiko se pitänyt asentaa adapterin kaulaan jo silloin kun lohkot olivat erillään. saako sitä enää mitenkään paikoilleen purkamatta jälleen moottoria ja avaamalla lohkoja.

      Poista
    3. Sanoisin, että vahva veikkaus on että isompi o-rengas tulisi adapterin kaulaan ennen kuin se adapteri laitetaan lohkosta läpi. Ei o-rengas tulisi lohkon sisäpuolelle :(

      Vertaa o-rengasta siihen paperitiivisteen reikään. Mikäli se tiivisteen reikä on sen kokoinen, että o-rengas mahtuu sen sisään ilman että o-rengas nojaa paperiin, niin silloin o-rengas voinee myös kuulua lohkon ulkopuolelle suoraan pujottaen holkin juureen.

      Harvemmin o-rengas kai nojaa paperitiivisteeseen. Tuskin koskaan. Ei siinä olisi mitään järkeä. Paperitiiviste ei enää olisi tiiviisti kireällä vaan sinne jäisi ilmarakoa.

      Mutta koska kone on nipussa jo, niin kokeile sitä o-rengasta siihen ja katso miten käy. Nopeasti googlasin, niin jenkeissä ovat tuohon paperitiivisteeseen laittaneet myös tiivisteliimaa (Hylomar) jotta se pitää hyvin. Kannattaa ehkä harkita tässä tilanteessa sitäkin.

      Toivottavasti ei tarvitse lähteä lohkoa availemaan yhden o-renkaan takia.

      Poista
  4. Kiitos taas Jarno ajastasi ja asiantuntemuksestasi. Viimein onnistuin selvittämään sen oleennaisen ongelman. Itsekin toivon hartaasti että isompi o-rengas tulee adapteriin ulkopuolelle ( ja vain siksi että lohkoa ei tarvitse purkaa. Onkohan missään ilmaistu sitä että kuinka asian laita on ? Siis O-renkaan paikka, sisällä vai ulkopuolella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yritin googlettaa asiaa siinä onnistumatta. Sanoisin että jos sinulla on haynesin, Clymerin tai tehtaan huoltomanuaalia, niin selaa kuvat läpi jos sieltä ratkeaisi. Enempää tähän ei oikein voi olla avuksi.

      Poista
  5. Jarno, olet ollut avuksi jo niin monta kertaa että olet todellinen harvinaisuus motskarien rakentajien maailmassa. Nyt selvisi öljynvuotokin: laippa johon puristuu suodatin, on kiinni rungossa kolmella 5 -millisellä tiheäkierreruuvilla ja yksi niistä oli "korkannut". Huomasin sen kun kiristin ruuveja. Tein kaikki kolme uusiksi 6 -millisellä kierretapilla ja laitoin paksummat pikkupultit entisten tilalle, kiristin ne ja öljynsuodatin paikoilleen. Ei vuoda enää tippaakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta mahtavaa. Hyvä saada vanhat laitteet vielä ajokuntoon. Nyt vielä ajokelejä piisaakin. Turvallisia kilometrejä

      Poista