Viime syksynä ostin sen Suzuki Burgman 400cc maksiskootterin ja laittelin talven aikana kuntoon. Keväällä myin sen pois ja päätin ajella prätkällä. Jostain uurastuksesta pihalla sain ilmeisesti vasempaan käteeni tenniskyynärpään oireita. Oireet vain pahenivat kesän aikana. Jo 20 kilometrin lenkki prätkällä sai kytkinkäden kyynärpään suorastaan poltteeseen ja kipu oli voimakasta.
Se on muuten uskomaton määrä kytkimen painalluksia tuollaisen 20 kilometrin pätkän aikana. Saattaa olla satoja, riippuen reitistä.
Kipu paheni niin pahaksi, että jäi kaduttamaan miksi menin myymään Burgmanin pois. Maksiskootterilla ei kytkinkäsi rasitu. Kaasu ja jarrut vain käsillä ja vasenta kättä pystyy jarrun kanssa ohittamaan pitkälti. Eli käsi saa lepoa.
Myös ikävä jäi sitä kuljetuskapasiteettia ja automaattivaihteistomaista näppäryyttä taajamassa.
Kytkin käsi meni niin kipeäksi tuossa, että lääkärissäkin piti käydä. Kuulemma nykypäivänä ei leikata enää ihan helpolla tenniskyynärpäätä ja kortisonia ei laiteta mielellään, koska sitten ihmiset kuvittelevat että ongelma on loppunut yhdessä päivässä. Sitten sitä kättä käytetään rohkeasti kaikkeen ja kun kortisonin vaikutus lakkaa, niin kipu on entisellään tai jopa pahempi.
Kun vielä löytyi lähikunnasta 500cc Aprilia Atlantic maksiskootteri sopivalla hintaa, niin päätin että laitan moottoripyörän myyntiin. Mennään tämä syksy ja kevät taas maksiskootterilla ja katsotaan joskos sillä ajettaisiin nyt vähän kauemmin.
Vaikuttaa varsin mukavalta laitteelta. 500cc liikahtaa hyvin. Ruiskukone ja isot renkaat skootteriksi. Hyvät ajovalot ja tehokkaat jarrut. Suojaa viimalta ja märältä paremmin kuin Burgman 400cc suojasi. Yksi markkinoiden leveimmistä ja parhaiten suojaavista skoottereista.
Kaikki toimii hienosti. Ei mitään isompaa huollettavaa eikä mitään vuotoja.
Renkaat laitoin tilaukseen, mutta ne on todella halpoja 14 ja 15 tuuman koossa. Halvimmat pirellit taisi irrota 35 euron luokkaan per kappale. Mutta itse valikoin Michelin City Grip renkaat, joissa on kehuttu pito myös märällä ja sateella. Syksyn työmatka-ajossa kuitenkin saattaa tulla sateita, niin mennään turvallisuus edellä. Hintaa tuli peräti noin 55 euroa per kumi. Ei paha ollenkaan.
Jarrupalat menee vaihtoon edestä ja lämpökahvat käsille. Myös ehkä tuulilasi vaihtuu korkeampaan ja käsiä suojaavampaan malliin. Pitää ensin vähän testailla, että tietää mitä haluaa.
Huoltohistoria on kaikki kirjattu huoltokirjaan ja merkkasin ne myös tänne blogiin.
Apriliassa on myös kaiuttimet valmiina, jos vaikka haluaisi laittaa siihen jonkun pienen radion tai bluetooth vastaanottimen kiinni niihin.
Kaiken kaikkiaan hauska ja näppärä city laite, mutta tarvittaessa ajaa isoakin tietä. Moottoritienopeutta menee vielä pintakaasulla, toisin kun Burgman 400cc sai ajaa melkein kahva pohjassa. Aprilian maksiminopeus on lähemmäs 160km/h. Tällä ehtii ja kiertää vaikka eurooppaa.
Näihin tunnelmiin ja toivottavasti tenniskyynärpää lähtee paranemaan myös.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti