CX500 CDI-vaihtoehdot

Honda CX500 pyörään (standard, custom tai deluxe) on mahdollista asentaa muutamaa erilaista cdi-boksia. Minkä osan asennat pyörääsi, on sinusta itsestäsi kiinni, mutta kartoitan tässä selvityksen näistä eri cdi-bokseista. En ota kantaan turbo- ja eurosport-malleihin, enkä 650 kuutioisiin CX-malleihin.



1. Alkuperäinen cdi-boksi


Alkuperäinen cdi-boksi toimii vaihtovirralla, eli on AC-CDI. Alkuperäistä boksia on kahta väriä. Kullanväristä ja mustaa. Väri ei merkkaa mitään. Nämä käyvät ristiin jokaiseen yllä mainittuun cx500 tyyppiin.



plussaa:
+ alkuperäismallinen
+ istuu täydellisesti paikalleen ja on pulteilla hyvin rungossa kiinni
+ akun ollessa tyhjä, mahdollistaa käynnistämisen työntämällä pyörää

miinusta:
- jos pohjassa oleva epoksi on jo halkeillut reunoista yhtään, niin cdi-boksin loppu alkaa lähestyä.
- vaikka epoksi olisi kunnossa, niin ikä tulee vastaan. Elektroniikkakomponenttien elinikä on muutamia vuosikymmeniä. Nyt on se hetki. Ikää bokseilla on jo noin 35 vuotta ja niissä alkaa teho hiipumaan. Saattaa ensin toisen puolen kipinä heiketä ja tulppa alkaa mustumaan. Ja sitten yks kaks toinen puoli vain pimenee.
- cx:ssä on ongelmana myös, että jokaisella väistämättä tulee vastaan jossain vaiheessa tilanne, että laturista kärvähtää pari käämiä, jotka alkuperäinen ac-cdi tarvitsee toimiakseen. Tämän sattuessa kierrokset eivät nouse yli 5000rpm.
- käytetyistä alkuperäisbokseista kunnosta riippumatta pyydetään liian kovaa hintaa. Hinta voi olla 50-120e ebaysta ostaessa ja et voi koskaan tietää että toimiiko se päivän vai monta vuotta.
- Alkuperäisen boksin ikänsä ja komponenttien hiipumisen vuoksi kipinän heikkous aiheuttaa sen että FinnBoxG47 ja Ignitech bokseilla kipinä on parempi ja tämä voi pudottaa kulutusta jopa litralla. Itselläni putosi 3x100km testiajossa litralla kulutus.

Alkuperäismallisen cdi-boksin löytäminen suomesta voi olla hankalaa. Joten suosittelen kääntymään jenkki, britti tai saksan ebayn puoleen.
www.ebay.com
www.ebay.co.uk
www.ebay.de



2. FinnBoxG47 by Aki Lötjönen


FBG47 on alkuperäisen boksin kaltainen AC-CDI, jolla voi korvata täysin vanhan rikkoontuneen tai pikku hiljaa iän hajottaman boksin. Nimessä oleva G47 viittaa alkuperäiseen laturimalliin (staattori), joka on malliltaan G47 ja sisältää kaksi käämiä AC-CDI-boksin virroille. Alkuperäismallista cdi-boksia on moni yrittänyt uudelleenrakentaa ympäri maapalloa. Siinä enemmän tai vähemmän onnistuen. Meidän onneksemme kotisuomessa hyvän elektroniikkatietämyksen ansiosta herra nimeltä Aki Lötjönen onnistui tässä. Hienoa toimintaa Akilta.





plussaa:
+ uusilla laadukkailla komponenteilla käsin koottu boksi. Uudet komponentit luultavasti kestävät taas sen 30-40 vuotta. 
+ sinetöidään tiivistettyyn vedenpitävään koteloon, joka mahtuu alkuperäisen boksin paikalle.
+ johdot sävy sävyyn alkuperäisten johdotusten kanssa, helpottaa kytkentää.
+ liitäntä on plug and play tyylinen ja kuka tahansa osaa asentaa tämän.
+ testattu usean ihmisen toimesta (jopa ulkomailla asti) ja pahaa sanaa tästä ei oikein kukaan ole saanut sanottavaksi.
+ akun ollessa tyhjä, mahdollistaa käynnistämisen työntämällä pyörää

miinusta:
- yhden boksin valmistamiseen menee tunneittain aikaa, mutta toisaalta se näkyy sitten laadussa.

FinnBoxG47:n päivän hinnan voit tiedustella Akilta sähköpostiosoitteesta
parvintage@gmail.com

http://ocularbiker.blogspot.fi/p/fbg47-ac-cdi.html

Täällä omia kokemuksiani FinnBoxG47:sta.



3. Ignitech CDI

Ignitech CDI toimii tasavirralla, eli on DC-CDI-boksi. Ignitech tilataan tsekeistä ja on aika kova hinnaltaan (noin 170-180e postikuluineen). Ignitech on myös uuden tekniikan boksi, mutta tavallaan eräänlainen oikotie onneen. Mikäli sinulla on jo tullut vastaan se jokaiselle cx:lle väistämättä vastaantuleva ongelma, että kone röpöttää 5000rpm kohdilla, eikä tahdo kiihtyä enää kunnolla, on edessä joko staattorin vaihtaminen (moottori irti ja kokonaan auki) tai sitten parin minuutin cdi-boksin vaihto ignitechiin. Tästä on suurempi kirjoitus ja selostus erikseen.



plussaa:
+ uutta eletroniikkaa, eli käyttöikä luultavasti vuosikymmeniä
+ helppo asennus. Täysin plug-and-play. Ainoastaan virrat laitteelle täytyy ryöstää jostain. Mukana johdoissa on bullet-tyyliset liittimet, joilla saa takavalon liittimeltä lennosta virrat. 
+ mahdollistaa G47 (170W) laturin sijaan tehokkaamman G8 (230-250W) laturin käytön, mikäli tarvitset kovasti lisävirtaa reissussa (esim. kahvalämppärit, lämpöliivit, navigaattori, puhelinlaturi, highway lisävalot, etc...). Mutta hyvä on tietää, että jos vaihdat G8 staattorin, et voi enää käyttää alkuperäismallista tai FinnBoxG47 cdi-bokseja.
+ ignitech onkin mielestäni paras vara-cdi matkalle ajoon mukaan otettavaksi. Jos matkalla staattorista hajoaa juuri ratkaisevat käämit, voit jatkaa ajamista normaalisti vaihdettuasi boksin.

miinusta: 
- kova hinta (vuonna 2013 hinta on noin 180e postikuluineen)
- tilaaminen ulkomailta. Onnistuu, mutta saattaa jännittää monia.
- ei mahdollista pyörän käynnistämistä työntämällä käyntiin, mikäli akku on päässyt tyhjäksi.
- mikäli pyörässäsi staattori toimii vielä ongelmitta, niin ÄLÄ ASENNA ignitechiä käyttöön vain sillä verukkeella, että saat luotettavamman cdi-boksin käyttöön. Sillä ignitech hajottaa ehjästä staattorista ne alkuperäimallisen cdi-boksin tarvitsemat virtakäämit jo alle 200km ajon aikana. Älä kysy mistä tiedän!

Ignitechin voit tilata täältä: http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
ja oikea malli on Sparker DC-CDI-P2: http://www.ignitech.cz/english/dccdip2/dccdip2.htm




4. Raymodule

Raymodulen kehitti australian cx500 foorumin nimimerkki Rayman.
Raymodule on toisenlainen tekohengitys ignitechin korvaajaksi. Mikäli sama 5000rpm röpötys esiintyy ja tämän vuoksi staattori on mennyt hajalle, niin voit joko vaihtaa ignitech cdi-boksin tai sitten voit tilata austraalialaiselta kaverilta Raymodule:ksi nimeämänsä komponentin. Tämä komponentti muuntaa pyörän 12 voltin tasavirran sopivaksi vaihtovirraksi, joka voidaan syöttää alkuperäismalliselle toimivalle cdi-boksille.
En muista raymodulen hintaa, mutta muistaakseni se oli hieman halvempi mitä ignitech. Olisikohan ollut 150 US dollaria, eli aika arvokas kuitenkin?



plussaa:
+ hyvä pikakorjaus halvemmalla kuin ignitech cdi

miinusta:
- sinulla on silti edelleen yli 30 vuotta vanhaa oleva cdi-boksi, joka saattaa hajota minä päivänä hyvänsä. Jolloin vaihtoehdoksi jää hankkia raymodulen rinnalle käytetty alkuperäismallinen vanha cdi-boksi tai uusi FinnBoxG47 cdi-boksi. Tai sitten teet homman kunnolla ja avaat moottorin ja vaihdat staattorin uuteen alkuperäismalliseen (tai tarvike) G47 staattoriin ja voit ajaa alkuperäisboksilla ja raymodule jää hyllyyn koristeeksi. Joka tapauksessa, jos alkuperäinen boksi hajoaa ja olet jo ostanut raymodulen, niin korjauksen jälkeen yhteishinta tuli kalliimmaksi kuin pelkän ignitechin hankkiminen tai pelkän uuden toimivan G47 staattorin asentaminen.

Tilaaminen saattaa olla hankalaa toiselta puolen maapalloa. Mutta tilaukset suoraan ilmeisesti Rayman nimimerkiltä. Kuvassa näkyy joku sähköpostiosoite, liekö se oikea?