lauantai 7. syyskuuta 2019

Aprilia Atlantic uudet renkaat ja peilit

Apriliassa oli takarengas kulunut melko sileäksi. Etusessa oli vielä pikkuisen pintaa. Mutta syksy ja sateet tulossa ja tarkoitus tällä ajaa työmatkoja ihan pakkasten tuloon asti, niin parasta alle märkäpitoa ajatellen.

Takarengas on 14" ja eturengas 15". Hinnat näissä kokoluokissa eivät päätä huimaa. Pirelliltä olisi saanut noin 35-40e/kpl renkaat, mutta päädyin kuitenkin hieman kalliimpiin Michelinin City Grip renkaisiin, joita ylistetään aika paljon skootteripiireissä. Hyvä kuvio ja märkäpito. Hinta oli 50-55e/kpl luokkaa.


Edellinen takarengas olikin samanlainen Michelinin malli ja tässä hyvin näkee vanhan ja uuden vierekkäin, että millainen kulutus on ollut. Toki pieni rengas, niin kulutus on nopeampaa moottoripyörärenkaisiin nähden. 10-15tkm aikana rengas on käytännössä vaihtokunnossa. Sikäli onneksi hinnat ovat edullisia.


Samalla tuli tarkistettua takajarrupalojen kunto. Hyvin on pintaa. Ei tarvitse tehdä mitään. Jarruletkukin on vaihdettu jossain vaiheessa teräspunosletkuksi.


Itsekin saisi tämän renkaan vaihdettua vanteelle, mutta tykkään käyttää paikallista
ap-rengashuolto -rengasliikettä rengastöissä, koska hinnat ovat kohdallaan ja saivat tasapainotettua tämänkin takarenkaan, vaikka näissä ei ole takavanteessa edes laakereita. Samalla asennettiin alumiiniset kulmaventtiilit helpottamaan ilmanpaineiden tarkastusta. Myös työ heillä onnistuu aina nopeasti ja näppärästi.


Samalla kertaa toki taka-akselin hammastusten puhdistus teräsharjalla, sekä urien rasvaaminen molybdeenirasvalla.



Taka haarukan puolikas paikalleen ja taka-akselin pultti ohjekirjan mukaseen 150Nm momenttiin. Lopuksi jarruosien kiinnitys ja pakoputki paikalleen ja homma valmis. Taka-haarukan puolikkaassa on laakeri ja se oli hyväkuntoinen. Ei tarvetta vaihdolle.


Sitten siirrytään etupäähän. Etu akseli on käytännössä pitkä kuusiokolopultti. Ihan turha oli yrittää avata sitä kuusiokoloavaimella. Piti käydä Motonetista hakemassa tuollainen pitkävartinen väännin (breaker bar) ja kuusiokolohylsysarja. Tällä sai narautettua helposti jumin auki ja akselin irti.


Sitten oli vuorossa jarrusatuloiden irroitus aloittaen vasemman puolen jarrusatulasta. Ja ylläri. Pultit väännetty apinan raivolla jälleen kerran liian tiukkaan. Toisen pultin sain irti ja mukana tuli jarrusatulan kierteet. Toinen pultti ei liikkunut mihinkään. Tuolla jatkovarrella sain sen pyörimään, mutta ei se ulos tullut yhtään. Aivan jumissa pyöri paikallaan. Mikä ihme siinä on, että pitää aina raivolla kiristää pultit pyörissä. 

Ei auttanut kuin ottaa kunnon kovametalliterä porakoneeseen ja porata kanta kuusiokolopultista irti. 


Sen jälkeen jarrusatulan sai irti etuiskarista, mutta ongelmaksi jäi yhä se loppu pultin pätkä kiinni siinä jarrusatulassa. Se ei voimapihdeillä pyörinyt yhtään. Ei millin milliä. Ei auttanut, kuin yrittää porata se pultti irti jarrusatulasta satulan takapuolelta näkyvästä kolosta. Onneksi pultti ei tullut läpi asti, tai poraaminen olisi ollut todella vaikeaa.

Sain kun sainkin porattua pultin irti ja tässä näkee, miten pultti on porattu ontoksi ja saatu ulos. Hyvä porakone ja vielä parempi terä on tärkeitä näissä hommissa.

Tilalle tulee Motonetista ostetut Inox Point merikäyttöön tarkoitetut ruostumattomat pultit. Tuossa näkyykin paketin reunassa toinen pultti joka toi mukanaan kierteet jarrusatulasta.


Vasemman puoleiseen jarrusatulaan piti tehdä uudet kierteet ja tein ne helicoil teräsjousilla. Pehmeää metallia kun jarrusatula on, niin homma onnistui helposti ja onneksi osui vielä hyvin kohdalleen, että pultit osuvat kierteisiin satulan ollessa iskunvaimentimessa pulteilla kiinni.


Oikeanpuoleiseen jarrusatulaan ei tarvinnut tehdä mitään. Sieltä lähti nätisti pultit irti ja kierteet olivat ehjät. Eturengas autoon ja taas rengasliikkeeseen.


Uusi rengas paikalleen ohjeen mukaiseen 50Nm momenttiin ja kaikkien pulttien ja akselin kierteisiin kuparipastaa. Ei sitten jämähdä niin tiukasti kiinni seuraavaan rengasvaihtoon mennessä. Etupyörän laakerit olivat hyvässä kunnossa. Ei tarvetta vaihdolle.




Aprilian mukana tuli eripari peilit. Toinen oli joku pilipali-peili, joka lähti heti roskiin. Toinen taas oli orkkis peili merkkiä Ken Sean. Laatumerkki, mutta jos toisen tilaisi ulkomailta, se maksaisi paljon. Ei taida 50e riittää posteineen. 80-100e menisi. Se oli mielestäni liikaa yhdestä peilistä.

Siispä peilit irti ja miettimään uusia tilalle. No yllätys taas... kierteet ihan korkanneet toisella puolella. Päätin lopulta porata molemmat kierteet ja korvata helicoileilla. Jälleen pehmeä metalli helppo työstää. Ainut että, peilien kierteet yleensä ovat M10 halkaisija ja 1.25mm kierrenousulla. Helicoilit taas olivat M10 ja 1.5mm kierrenousulla. Onneksi hyllyssä sattui olemaan vanhat peiliadapterit, jotka olivat juurikin niin, että M10 ja 1.5mm nousulla se uros puoli, joka ruuvattiin tuonne helicoil-kierteisiin ja adapterin naaraspuolella ne peiliin tulevat M10 1.25mm nousulla olevat kolot. Ongelma ratkaistu.

Helicoilit on siitä kivoja, että ne ovat todella todella kestäviä. Parempi ratkaisu, kuin alkuperäiset kierteet ikinä.


Päädyin kiertämään motonettia ja biltemaa. 9-20e peilejä per kappale katselin. Mutta ne olivat niin muovisia ja rimpulan oloisia, että luultavasti ne olisivat ajossa vain vatkanneet itsensä aina vinoon.

Päädyin ostamaan Motonetista 50 eurolla parin mustia metallisia suuria peilejä. Se osoittautu täydelliseksi ostokseksi. Peilit ovat niin isot, että niillä näkyy hyvin taakse. Kupera peili vielä antaa kunnon laajakulman. Yksi peili näyttää käytännössä kolmen kaistan leveydeltä per puoli.

Eikä ne ole ollenkaan hassumman näköisetkään. Jotenkin musta peili sopii tähän paremmin kuin kromiset peilit. Ovat myös aika raskaat ja vakaat. Peili ei vatkaa yhtään ja takana tulevan auton merkin ja mallin tunnistaa hyvin. Peili ei liiku yhtään ajossa.



Tässä näkyvät myös nuo kromiset adapterit varren juuressa.


Vielä kaverikuva prätkästä ja skootterista, ennen kuin prätkä menee uudelle omistajalle. Sitten eletään ainakin jonkin aikaa pelkkänä skootteristina.



Uusilla ja tasapainotetuilla renkailla ajo on huomattavasti värinättömämpää, kuin aikaisemmilla kumeilla. Kyllä se tasapainotus tämänkin kokoluokan kumeissa kannattaa.

Eturenkaan jarrupalat olivat molemmin puolin myös aika kuluneet, joten samantien lähti uudet jarrupalat tilaukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti