torstai 9. kesäkuuta 2011

Lataustehossa pientä vajausta. Ei hyvä!

cfmoto (cf250) vs linhai (yp250).
Löytyi yksi etu linhai klooni moottorillisille vehkeille.

Cfmoto laitteissa virrankulutus suhteessa lataustehoon on huonompi.
Malaguti Madison S250 oli yp250 linhai klooni ja edellinen skootterini. Asensin siihen naviliitintä, Xenonia jne... Ei minkään sortin latausongelmia tai akkutehon pienentymistä.

Rupesin jälleen kerran lukemaan scooterdoc keskustelupalstaa. Olivat jenkkipäässä asennelleet xenoneita ja sen jälkeen todenneet ettei teho riitä laturissa.

No teimpä testin. Mittasin kylmästä skootterista akun voltit. Oli 12.8V.
Sitten 25km lenkki kaikki valot päällä ja sammutus kotipihaan. Skootteri jäähtyi 10min ja akku tasaantui ja näytti 12.6V. Ei hyvä. Eli kulutus oli isompaa kuin latauksen tuottama virta. Tarkoittaa että ajat 100-200km lenkin ja sammutat skootterin jäätelökioskille, niin et välttämättä enää saa skootteria käyntiin kotimatkalle.


Pitällisten tutkimusten ja keskustelujen jälkeen olivat jenkkilässä löytäneet nipun syitä, miksi linhai kloonit lataa paremmin.

- syylärin tuuletin. linhaissa syyläri on eturenkaan takana suoraan viimassa. Tuuletin on pienemmällä virrankulutuksella mitoitettu ja pyörii harvemmin. cfmotossa syyläri on sijoitettu keskemmälle skootteria ja suoraan sen edessä on bensatankki. Tällöin syyläri ei ole suorassa viimassa ja tuuletin pyörii enemmän. Ja tuuletin on tehokkaampi. Linhain tuuletin vie noin 3 ampeeria, kun cfmoton tuuletin 5-6 ampeeria. (1 ampeeri = noin 12 Wattia)

- virrantasaaja, eli regulaattori on linhaissa pikkuisen parempi. Kiinan regulaattorit on melkoista kuraa. Laatu on epätasaista. Tilaat 3 regulaattoria samalta myyjältä, niin ne saattavat puskea ihan eri lukemia latauksessa. Ja ajossa kuumetessaan osa pudottaa lataustehoa. Kaipaavat siis lisäjäähdytyksen tai totaalisesti uuden regulaattorin, joka on kunnollinen.

Olivat saaneet oregonmotorcyclepartsissa kaverin nimeltä Tony valmistamaan oikeilla liittimillä laadukkaan regulaattorin, joka toimii näissä cfmoto laitteissa.
http://www.oregonmotorcycleparts.com/VRRPM.html
Sivun alalaidan VRRPM3H on oikea. Siihen pyydettäessä sopivat liittimet. Jos tilaa sieltä tuollaisen, niin kannattaa pyytää tismalleen samanlaisilla liittimillä, kuin minkä hän valmisti demoversiona ensimmäiseksi Todd Fiebranz:lle. Tulee kerralla oikeanlainen. Toki hintaa tulee olemaan posteineen joku 120-130 dollaria.

- sulake. cfmotossa on pääsulake perinteinen huonokontaktinen lasisulake. Se kannattaa vaihtaa heti kunnon lattapäiseen sulakkeeseen, jossa on kunnon kontakti ja värinät ei haittaa.

- Toisen xenonin kytkentä katkaisijan taakse. Yksi tyyppi oli laittan yhden ylimääräisen kytkimen, jolla saa kytkettyä töisen xenonin pois käytöstä. Päivisin ajelee joko parkeilla tai yhdellä xenonilla ja illalla sitten kahdella. Ihan hyvä ratkaisu sikäli, että yksikin xenon on paljon kirkkaampi, mitä alkuperäiset 2kpl hehkulamppuja. Mutta vähän säätämiseksi kieltämättä menee.

- johdotus. Linhaissa johdotus on fiksumpi. En vielä tarkkaan tutkinut miten, mutta selkeästi eroa.

Hey guys just had another thought? On the 244cc and the linhai there are a couple of differences in the wiring and the main one being the fan. On your scooter the fan will run when the key is when the thermoswitch is closed because the coolant temp is hot enough.

On the linhai the fan will run only when the scooter is running, the fan circuit is tied to the lights before the diode. The 244 cc fan is on the black wire coming from the ignition switch.

This means it is getting it's voltage after the red wire goes all the way up to the ignition and then it comes back to the fuse box and then goes to the fan. On the linhai it travels a very short distance directly from where it ties on in front of the diode to the fan, it's not even fused.

With this small Chinese wire you may be adding amp draw on the fan alone due to this route. What if you tie the fan on right in front of your relay close to the R/R like on the linahi? My fan gets good voltage because again it's hooked up right out of the R/R on the Red wire and it doesn't get the .7 volt drop the diode gives?

I'm thinking you will gain some amps here guys? Dr. JR

I do understand not wanting to strip it so much but I'm doing a good 7k go through PDI now and I have some of the plastics off now. Just for kicks I hooked up a piece of wire and put a slip on crimp connector on it and hooked it up to my thermoswitch and removing the current feed it has.

Hooked up the new wire to the black wire out of the igniton which would similate yours, fired her up and let the fan kick in and instead of the 13.8+ volts I'm used to it dropped to just about a even 13 volts.

It does make a difference my friends. Dr. JR




Sitten omia laskelmia skootterin wateista

Alkuperäisillä polttimoilla:
Ajovalot 2*25W
Rekisterikilpivalo 5W
Parkkivalot edessä 2*3W
Mittaristovalot 3*3W
Mittariston alla olevat indikaattorivalot 3*1,4W
Takavalot 2*5W
= 84,2W

En tiedä paljonko smd-led elementti vie voltteja, mutta googlella löysin jostain ett 0,5W per elementti. Joten käytetään sitä osittain laskennassa. Osa smd-ledien koosta on erilaisia ja tiedä viekö se oikeasti noin paljon. Tuskin.

Xenonit edessä 2*35W
led Rekisterikilpivalo 4,5W
led Parkkivalot edessä 2*2W
normaalit Mittaristovalot 3*3W
normaalit Mittariston alla olevat indikaattorivalot 3*1,4W
led Takavalot 2*3W
= 97,7W

Eli 13,5 watin suurempi kulutus tällä kokoonpanolla, mikä tarkoittaa hieman yli 1 amppeerin suurempaa kulutusta. Ongelma tuskin on muulloin kuin helteisinä päivinä, jolloin flekti pyörii lähes jatkuvasti. Kun flekti ei pyöri, lataa vehje riittävästi. Mutta eihän tuo nyt kiva ole.

Vaihdan vielä mittaristovalot ledeiksi, jolla säästän ehkä 5-7W, mutta silti jää vielä vajaaksi. Vaihdan myös lasisulakkeen lattasulakkeeksi.

Jotenka pistin tilaukseen hyväksi havaitun 7" syylärituulettimen, joka kuluttaa vain 3 amppeeria nykyisen 5-6 amppeerin sijasta.

Voi olla että pistän vielä yhden regulaattorin tilaukseen. Se kun olisi niin helppo vaihtaa ja testata. Mutta tämä vasta jos näiden ledien ja muiden puolesta vielä on tarves.

Tämän jälkeen pitäisi lataus riittää niin että voi huoletta ajella pitkin poikin ristiin rastiin. Vaikka navi lisäksi päällä ja kännykkä latauksessa. Ja ehkä tuossa vaiheessa pystyy hälyttimenkin asentamaan. Hälärihän vie jatkuvasti hieman virtaa, niin latauksen pitäisi kyllä olla hyvässä kunnossa että sen hälärin kannattaa asentaa.

Onhan se ikävää että osa cfmotoista puskee ihan hyvää latausvirtaa ja osa joutuu hieman säätämään että ei tule ongelmia. Mutta eipä tuo nyt niin kalliiksi tule loppuviimein, kun tilaa ebaysta ja ulkomailta tavaraa ja saa huolettomia kilometrejä.

Mutta tämä tiedoksi jos jollain muullla sattuu vastaavanlainen laite olemaan ja tuskailee samaisten ongelmien kanssa.

4 kommenttia:

  1. Tuttua luettavaa
    Samojen lataus asioiden kanssa painin minäkin.
    http://www.motopartsmax.com/index.php/main_page/product_info/cPath/164_146/products_id/11229

    Tossa linkki orkkis flektiin.Mulla felkti otti n.3A virtaa.
    Mä tein pienen "skuupin" pohjalevyyn ni sillä sain ilmaa paremmin ohjattua syylariin ja se auttoi viime kesän helteillä.

    T.Kari

    VastaaPoista
  2. Tuo linkkisi flekti näyttää tismalleen samalta, mitä tuo minun linkittämäni flekti. Tosin minun omasta puuttuu tuo grilli ympäriltä. Vanhan saanee siihen laitettua ympärille. Ainakin näin jenkkilässä puhuivat.

    Ei sinulla sattumoisin ole valokuvaa, minkälaisen skuupin teit pohjalevyyn? Sehän kerää myös kurat eturenkaalta aika pahasti syyläriin ja moottoritilaan. Kurastaa konetilan ja syyläri jäähdyttää entistä vähemmän hetkenpäästä, kun ilma ei enää pääse niin hyvin sen kurastuneen syylärin läpi.

    Skuuppia itsekin mietin. Mutta se saattanee olla vain hetkellinen helpotus, kunnes tosiaan kurastuu.

    VastaaPoista
  3. Jos olen ymmärtänyt oikein niin ballastit vievät 15 - 20 W per kappale. Tämä näyttää puuttuvan laskelmasta.

    terveisin

    Bobi

    VastaaPoista
  4. Hmm... no se selittäisikin aika hemmetisti. Kun alkuperäiset valot olivat vain 25+25W=50W
    Ja xenonit ovat 35+35W=70W

    Eli 20W ero ja kun taas vaihdoin ihan kaikki muut skootterin polttimot ledeiksi, niin ei lataus riittänyt. Eli takavalotkin oliko ne 5w vai 10w ja niitä 2kpl. Siinä olisi pitänyt tulla jo se kompensaatio.

    Eli kuulostaa ihan järkeen käyvältä mitä Bobi kirjoitti.
    Empä tosiaan tuota ajatellut ollenkaan. Ajattelin että xenonin 35W:ssa on laskettuna jo ballastikin.

    VastaaPoista