perjantai 24. kesäkuuta 2011

Latausongelman kimppuun

Xenonien asennuksen jälkeen ongelmaksi muodostui se, että kun xenonit on päällä sekä jossain vaiheessa syylärin tuuletin pörähtää pyörimään, niin siinä vaiheessa latausvirta on liian pieni kattaakseen kaiken sen hetkisen sähkönkulutuksen. Tämän kimppuun käydään nyt.

Skootterin moottori on Hondan lisenssillä tehty kloonimoottori. Ja ettei tarttisi vanhan regulaattorin liittimiä ryhtyä pätkimään ja arpomaan että mikä menee mihinkin, niin päätin etsiä Hondiin sopivia regulaattoreita. Löytyikin sopiva Honda CH125 CH250 yhteensopiva regulaattori, jossa on identtiset liittimet oman skootterini regulaattorin liittimien kanssa.

Ylempi on uusi regulaattori ja alempi on alkuperäinen kiinan-regulaattori. Kiinan-regulaattori näyttää jämäkältä ja on hurjasti isompi. Siinä on jopa molemmin puolin jäähdytysrivasto, kun uudessa on voin toisella puolella. Voisikin kuvitella että kiinan regu on paljon parempi ja painavampikin. Vaan näin ei ollut. Kun irroitin tuon kiinan regulaattorin, niin yllätuin kuinka kevyt se oli. Metalli on varmasti jotain huokoista ylijäämä patarautaa, joka on sulatettu siitä mitä nyt on sattunut metallina lähimaastosta löytymään. Lämmönjohtokykyä tuskin löytyy ja regulaattoreissa voi tulla jännitteen pienenemistä lämmetessään.


 Alkuperäisessä regulaattorissa oli tällaiset merkinnät.


Uudessa regulaattorissa luki näin. 


Tuli samalla otettua CDI-boxin teksteistä kuva. 

Samalla kun tuli riisuttua skootteria katteistaan, otin yleismittarin ja ryhdyin mittailemaan.


Syylärin tuuletin
Alkuperäinen syylärin tuuletin käytti käynnistyessään 3.71 ampeeria.
Uusi Silicone itake systemsistä tilattu tuuletin käytti 2.33 ampeeria.
Siinä on 1.38 ampeerin ero (prosenteissa 37%).

Vielä en silti asennellut uutta tuuletinta paikalleen.

Staattori
Testasin samalla staattorin kunnon. Sanotaan että saattorilta pitää jokaisesta kolmesta keltaisesta johdosta tulla vähintään 30-60 volttia, että se on toimiva. Mittaus pitää tehdä yleismittarin vaihtojännite puolella. Eli ACv asento yleismittariin ja sen jälkeen käydään yleismittarin piikeillä vuorotellen testaamassa kaikki kolme johtoa pareittain. Jos kuvitellaan että kolme johtoa nimetään A, B ja C johdoiksi, niin mittaus tehdään niin että:
- yleismittarin punainen piikki A-johtoon ja musta piikki B-johtoon -> 30-60v
- yleismittarin punainen piikki A-johtoon ja musta piikki C-johtoon -> 30-60v
- yleismittarin punainen piikki B-johtoon ja musta piikki C-johtoon -> 30-60v

Näin on kaikki kolme johtoa pareittain testattu ja jos jostakin tulee alle 30v vaikka antaisi kierroksia koneelle, niin staattori on sökönä. Itselläni tyhjäkäynnillä antoi jokaisessa mittauksessa noin 36v ja kun hiemankin antoi kierroksia niin voltit nousi helposti 60-70v tienoille.
Staattori on siis ehjä.

Regulaattori (vanha ja uusi)
Mittailin myös regulaattorien tuottamia voltteja moottorin käydessä ja xenon valojen ollessa päällä.

Kiinan regulaattori 14.10v tyhjäkäynnillä ja 14.13v kun kierroksia 4000rpm.
Uusi regulaattori 14.52v tyhjäkäynnillä ja 14.30v kun kierroksia 4000rpm.

Uusi regulaattori siis antaa enemmän voltteja ja on parempi. Joten jätin uuden regulaattorin skootteriin.

Regulaattorilta (kuvassa nimellä manostat) menee punainen johto suoraan akun plusnavalle (pääsulakkeen läpi).
Jonway 250cc skootterin sähkökaavio.

Klikkaamalla isoksi


Regulaattoriin menee siis staattorilta kolme keltaista johtoa, joissa tulee vaihtojännitettä paljon voltteja. Regulaattori muuntaa ne 12v järjestelmälle sopivaksi tasajännitteeksi. Regulaattorin punainen johto antaa akulle latausjännitteen. Sitten mittaamaan regulaattorin liittimen kohdasta punaiselta johdolta paljonko tasajännitevoltteja se antaa siitä ulos. Yleismittarin miinuspiikki akun miinukselle ja punainen piikki siihen regulaattorin punaiseen johtoon.

Skootterin käydessä tyhjäkäyntiä ja xenonit päällä punaisesta johdosta mitattuna näytti antavan latausjännitteeksi 14.72v ja kun kierroksia antoi 4000rpm, niin latausjännite näytti siitä 14.59v.

Eli ero akun navoista mitattuun oli 0.2v - 0.3v enemmän. Tästä voidaan päätellä että alkuperäisissä johdotuksissa akulle mennessä on jossain häviötä. Joko joku liitin on huonosti tai sitten johdot on niin ohkaset että tulee häviötä. Testasin yleismittarin jatkuvuus-kohdallakin että tuo regulaattorin punainen johto tosiaan menee suoraan akun plus napaan. Yleismittari kertoi tämän piippauksella. Ja sähkökaaviostakin sen näki. Kunhan piti tarkistaa. Siispä päätin vetää yhden ylimääräisen paksumman johdon regulaattorin punaiselta johdolta akulle. Kunnon liittimet ja tinaukset, ettei tähänkin tule häviötä. Sekä 10 ampeerin sulake vielä siihen väliin. Ja näin sain tuon 0.2-0.3v lisää latausvirtaa akulle.

Liitos regulaattorin liittimen punaiselta johdolta haaroitettuna. 

 Tinaus kunnolla ja kutistesukkaa päälle, niin on kunnon häviötön liitos. Ja johto takaisin liittimeen.



Hyöty tähän astisista muutoksista
Tyhjäkäynnin latausjännite
14.10v  ->  nousi 14.72 volttiin.
4000rpm kierroksilla latausjännite 14.13v  ->  nousi 14.59 volttiin.


Silti tuo ei riitä vielä. Siinä vaiheessa kun xenonit on päällä ja syylärin tuuletin pärähtää pyörimään, niin latausjännite on edelleen liian pieni.

Vanhalla regulaattorilla + xenonit päällä + tuuletin päällä: latausjännite 12.28v.
Uudella regulaattorilla + extra latausjohto akulle + xenonit päällä + tuuletin päällä: latausjännite 12.46v.
Pitäisi päästä mielellään yli 13.2 volttiin, mutta 12.8 volttiakin riittänee.

Lopputulos:
Täytyy jokupäivä jaksaa ottaa pohjapanssari auki ja vaihtaa se vanha tuuletin tähän uuteen malliin. Sillä säästää sen 1.38 amppeeria. Se saattaa riittää ja päästään tavoitteeseen. Mikäli sekään ei riitä, niin sitten asennetaan kojetauluun yksi ylimääräinen nappi ja laitetaan toinen xenonballasti sen taakse. Eli yksi xenon pelkästään päiväkäytössä ja ilta viileällä ja hämärällä kun tuuletinkaan ei huuda niin paljon, voi käyttää molempia xenoneita. Tämä ratkaisu on jenkkilässä enemmän käytössä. Tosin tuossa tilanteessa olisi voinut käyttää hyvin vanhaa johdotusta, alkuperäistä lasisulaketta sekä vanhaa regulaattoriakin. Varmaan olisi niissä potku riittänyt. Tavoite kuitenkin on saada pidettyä molemmat xenon-valot toiminnassa jatkuvasti. 

Mikäli olisi tämä skootteri sattunut olemaan Yamaha/Linhai moottorilla, niin ei olisi minkään sortin latausongelmia vaikka olisi xenonit, lämpökahvat ja vaikka navigaattori samaan aikaan kiinni ja päällä.

Mutta hyvä tästä vielä tulee. Ollaan jo pitkällä. Uskoisin että tuulettimen vaihto riittää :) Hyvällä tuurilla niinkin paljon että voi vielä kytkeä lisäksi hälyttimen tai lämpökahvatkin ;) Siinä vaiheessa alkaisi olemaan todella tyytyväinen oman kätensä jälkeen :)

2 kommenttia:

  1. Se syylärin puhallin lähtee käyntiin liian aikaisin. Olisiko järkevää yrittää puuttua sen käyntiin lähtemiseen. Ainakaan lämpömittarin lukemat ei ehdi muuttua miksikään, kun jo puhallin käy, eli lähes koko ajan päällä turhaan. Mikäli tähän voisi vaikuttaa, puhallin kävisi harvemmin jolloin siitä ei olisi haittaa. TLa

    VastaaPoista
  2. En usko että se on se mihin tarttisi tarttua. Nettikeskustelujen perusteella näissä pärähtää flekti puörimään siinä about samoissa kohdin kaikilla. Ja minullakin. Eikä se flekti sitten pyöri loputtomasti. Pyörii hetken ja sammuu taas hetkeksi. Huomautukseksi vielä että kertaakaan ei ole vielä skootteri jättänyt starttaamatta normaalin ajoni vuoksi. Tämä johtunee juuri siitä ettei flekti pyöri kokoajan.

    Heti toimiva ratkaisu olisi ostaa se huippuregulaattori sillä noin 100€ hinnalla. Se on ollut kuulemma täydellinen ratkaisu niillä, jotka sen ovat hankkineet. Yksikin osti ensin 2kpl halpareguja ja kun osti kolmanneksi sen huippuregun kalliilla, niin latausvirta riittää vaikka mihin.

    Itse en vain raaskinut vielä ostaa sitä :)

    VastaaPoista