Eilen meni säätämiseksi. Tein skootterin pohjaan dreemelillä skuupin, joka ohjaa suoraan ilmavirtaa syylärille. Samalla mittasin kylmän skootterin akun -> 12.66 volttia. Sitten 21km lenkki isoa tietä ja katsomaan auttaako skuuppi pitämään moottorin viileämpänä ja käyttäisi vähemmän flektiä. Ei auttanut :) Skuuppi voi kurastaa moottoritilaakin enemmän märällä kelillä, joten laitan sen takaisin umpeen. Kuumailmapuhaltimella skuuppi takaisin suoraksi ja vaikka ilmastointiteippiä vielä pala päälle, niin on ummessa taas.
21km lenkin jälkeen ajo pihaan ja skootterin jäähtyminen 15min verran. Mittaus uudelleen ja akku näytti 12.56 volttia. Toisin sanoen lähdeppä heittämään joku 100-200km lenkki ja pysähdyt jäätelölle, niin ehkä et saa skootteria enää käyntiin akun ollessa sopivasti tyhjempi.
Pakko se on vihdoin myöntää, että radikaaleja muutoksia on tehtävä. Ameriikan pojjaat ovat kokeneet tämän saman niin monta kertaa että eiköhän ne tiedä mistä puhuvat.
Testasin sitä vähemmän virtaa kuluttavaa tuuletinta siten että iskin sen suoraan akun napoihin kiinni. Samalla kone käyntiin ja molemmat xenonit päälle. Eipä riittänyt latausvirta edes tuon vähemmän virtaa vievän tuulettimen pärähtäessä pyörimään. Tuulettimen vaihtaminen näyttäisi olevan sen verta työläs homma, etten ryhtynyt vaihtamaan tuuletinta, koska vanha toimii moitteetta ja uuden avulla ei ongelma katoaisi kuitenkaan.
Ratkaisuja on enää tasan kaksi kappalta:
1. ostaa se noin 100e maksava huippulaadukas regulaattori, joka osaa puskea kunnolla voltteja.
2. napata toinen xenon pois käytöstä.
En viitsi sijoittaa regulaattoriin 100 euroa, koska se ei skootterin arvoa nosta yhtään ja toisaalta yhdestä xenonpolttimostakin lähtee valoa kiitettävästi. Jotenka päädyin testaamaan asiaa. Etukatetta purkamatta pääsi alakautta kurottelemalla sopivasti ballastille menevälle virtajohdolle ja sen liittimelle käsiksi. Nyppäsin toisen ballastin pois käytöstä ja eikun mittaamaan yleismittarilla että miten vaikutus latausvirtaan.
Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä ja yksi xenon valo päällä + jäähdyttimen tuuletin päällä = 13.33v.
Ja kun antoi kierroksia sinne 4000rpm tienoille, niin latausvirta oli 14.70v.
VOITTO!!! Ei minkään sortin ongelmia latauksen kanssa missään tilanteessa.
Olisi pitänyt vaan heti uskoa ameriikan poikia ja vetää toinen xenoni katkaisijan taakse.
Nyt mietinkin että:
A) jätänkö tuon toisen xenonin vaan paikoilleen. Kulkee varapolttimona mukana ja tarvittaessa on helppo nopeasti kytkeä käyttöön.
B) kytkenkö ohjaustankoon jonkun ylimääräisen katkaisijan toista xenonia varten.
C) vai vedänkö releellä johdotukset sille siten, että toinenkin xenoni syttyy kun laittaa pitkät päälle.
Toistaiseksi päädyin ratkaisu A:han ja suuntasin valokuviot paremmin. Pistin teipinpalat ballastin johtojen liittimen suojaksi, ettei niihin roisku märkää vaikka edessä ajavalta autolta jos vettä tirauttaa. Nyt ei jaksa jatkuvasti purkaa katteita pois ja säätää. Jos nyt vain ajelisi kun lomatkin alkaa ja kaunista keliä luvataan :) Syksyn hämärtyessä voisi miettiä sitten josko sitä lisävaloa eri kytkennällä kaipaisi lisää. Vaikka tuskin, kun ajoni on 100% katuvalaistuilla teillä ja pääosin vielä taajama-alueella. Ja kun yksi xenon-lamppu tosiaan valaisee ihan kivasti.
Mutta sen verran tilanne muuttui, että nyt voi jopa miettiä varashälyttimen ja lämpökahvojenkin asentamista :) Sekä navigaattorin laturikaan tuskin vaikuttaa lataukseen tässä vaiheessa.
Lämpökahvat vaativat sen etupään purkamisen kuitenkin. Lämpökahvoja kun ei kesällä tarvitse, niin tekee syksyllä sitten lämpökahvat ja xenonin johdotuksen uudelleen samalla kertaa. Varashälyttimen saa jemmattua sopivaan paikkaan paljon helpommalla ja vähemmällä purkamisella. Täytynee katsoa joskos siitä tekisi oman aiheen.
Ainut harmituksen aihe tässä nyt on se, että ostin turhaan sen low amp tuulettimen. No onpahan varaosana hyllyssä jos toinen hajoaa. Sen toisen tilaamani regulaattorin vaihto ei ollut turha. Jos en olisi sitä vaihtanut sekä sekä samalla kytkenyt ylimääräistä latausjohtoa regulta akulle, tyhjäkäynnillä latausvirta olisi yhden xenonin ja tuulettimen ollessa käytössä jossain 12.5-12.8 voltin tietämissä. Tai voi olla että se vanhakin regulaattori olisi riittänyt. Tyhjäkäynnillä voisi olla niillä rajoilla, mutta enemmän sitä ajellaan kuin ollaan tyhjäkäynnillä. Niin tuskin olisi ongelmaksi muodostunut. Onpahan vanha regu varalla myös hyllyssä.
Nyt on hyvä fiilis ja kesä saa alkaa :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti