torstai 2. kesäkuuta 2011

Ennaltaehkäisevää huoltoa.

Oli mukavan lämmin päivä, niin ajattelin viettää muutaman tunnin skootterin kimpussa. Ihan vain ennalta ehkäisevää huoltoa tehden. Olikin ihan fiksu päätös ja löytyi muutamia mukavia juttuja. Veikkaampa ettei edellinen omistaja juurikaan ollut huolehtinut skootteristaan. Lähinnä vain ajanut. Mutta nytpä onkin sellainen omistaja, joka pitää huolen ja hoitaa kuin omaa lastaan.

Yllättävän iso homma purkaa katteet 250cc skootterista. Siinä saa avata ruuvia jos jostakin suunnasta ja varovasti purkaa. Hätäisesti tehden saa vain rikki muoviosia. Joten hiljaa hyvä tulee.

Kun sain purettua muoviosat "kardaanitunnelista" taaksepäin. Eli bensatankin kohdalta taaksepäin, niin rupesin käymään läpi kaikki mahdollisia sähköliitoksia. Kaikki näyttivät hyviltä. Ei hapettumiakaan. No puhdistin kaikki pölyistä, kiristelin ja suihkuttelin contact protect suihketta kaikkiin. Testasin vielä että kaikki toimii ennen katteiden pukemista.

Vaihdoin jarruvalopolttimot huippukirkkaisiin SMD-led valoihin, jotka oli kaappiin jäänyt edellisestä pyörästä. Vilkkupolttimoja en vielä vaihtanut, koska tilatut SMD-led oranssit polttimot eivät vielä ole saapuneet.

Sitten löytyi mahdollinen ongelmapaikka oikosululle. Yksi johto oli pinnalta niin kulunut että säikeet näkyivät. Johto taisi mennä automaattiryypylle. Sähköteipillä korjasin johdon.



Imukaula näytti myös siltä että uutta pistettävä tilaukseen. Tuskin kauaa enää toimii moitteetta.


Sitten rupesin käymään läpi kaikkia johtoja ja letkuka. Onko nuo kaikki varmasti tarpeellisia.



Miksi venttiilikopasta täytyy lähteä huohotinputki ilmansuodatinboxiin?
Varsinkin jos toinen haara menee moottoritilaan ja palauttaa öljyjä sinne.
Ehkä sen ymmärtäisi jos tässä olisi vaahtomuovinen ilmansuodatin, mutta kun on paperinen.

Sitten rupesin tarkastelemaan ilmanputsarin koteloa tarkemmin. Mitä hittoa!!! Se huohotinletku tuli ilmanputsarissa johonkin pienempään osioon. Erilliseen koteloon, mikä ei ollut mitenkään yhteydessä ilmanputsariin. Erillinen kotelo näytti olevan vaan säiliö, josta oli oma letku ulos, joka oli tulpattuna.

Ja samassa erillisessä kotelossa oli toinenkin osio. Täysin erillään muista. Siinä oli kansi, jonka alla vaahtomuovi. Siellä kiersi ilma ja sillä vaahtomuovilla ei ollut mitään käyttöä :D Aivan turha osio. Tai sitten en vaan tajua.

Katsohan kuvista, niin ymmärrät.


Tuo huohotinletku näyttää, kuin se menisi tuohon etummaiseen pieneen ilmansuodatin-boxiin. Mutta niin ei ole. Se on erillinen osio. Tuo vaahtomuovi-osio on aivan turha.

edit: näin jälkikäteen selvisi että tuo huohotinletku on ihan tarpeellinen, muttei sen tarvitse mennä mihinkään ilmansuodattimen boxiin. Riittää että se huohotinletku löytyy ja vaikka roikkuu kohti maata. Pitäähän sylinterin venttilikoneiston lisäksi moottoritilankin päästä hengittämään. Kun mäntä menee ylös alas, niin moottoritilan ilmamäärä vaihtelee. Ja huohotinletku moottoritilasta hoitaa tämän.

Bonuksena :)
Variaattorista tulee oma huohotinletku öljytilasta. Se letku menee ilmansuodatinkoteloon. Vai meneekö :D
Nyppäsin letkun irti kotelosta. Joo-o. Siellä on paikka letkulle, mutta se on vaan paikka. Siinä ei ole reikää ei mitään, että se menisi ilmansuodatinkoteloon. Se on siis vain pidike letkulle. Ja letku tuskin hengittää kun se tungetaan tiiviisti sille tarkoitettuun koloon. Parempi olisi kun se huohotinletku roikkuisi hieman perässä suoraan tietä kohti.

Ja alipaineletkujen kimppuun.
Imukaulasta menee yksi letku kaasarille. Joo ymmärrettävää.
Samasta letkusta on Y-haara, joka menee alipaine polttoainepumpulle.
Saattaa olla että tilaan sen Mr. Gasket 42s sähköisen polttoainepumpun ja poistelen tuon turhan alipaineletkun.

Ja koska ilmansuodatin on paperinen, niin se on melkein kuin vapaavirtaussuodin. Mietin että jos noutaisi kaupasta tämän kaltaisen vaparisuodattimen ja kokeilisi sitä, että mitä se saa aikaan.


Liittäisi sen suoraan kaasariin. Saattaa olla että se saisi liian lämmintä ilmaa ja seokset olisivat mitä olisivat. Voi olla että se täytyisi liittää tuohon "snorkkeliin". Snorkkelissa on myös kaasarin päässä ns. oravasuodin. Eli pari sihtiä, jotka eivät päästä mitään liian isoa kaasarin läpi.

Näyttäisi siltä että 50-51mm halkaisijalla oleva yksilö kävisi kumpaankin tapaukseen.





Tässä on pari kuvaa, mistä voi demonstroida paljonko tilaa tulisi huoltotoimille, mikäli ilmanputsarikotelo otettaisiin pois.




Kaikki turha letku pois ja olisi helppo pääsy sytytystulpalle, venttiilin säätimille, kaasarin seosruuville (joka on tässä tosi ikävästi suoraan alaspäin suunnattu) jne jne... Ilman että tarvitsisi purkaa yhtään muovikatteita. Houkuttava ajatus.

Pelkästään se ajatus että skootteri sammuu jonnekin hevon kuuseen. Ei tarvitsisi purkaa mitään katteita ja voisi testata kaikki tärkeimmän kohdat läpi :)

Pistin jenkkilästä tilaukseen http://www.scrappydogscooters.com
- uuden imukaulan
- uuden cdi-boxin
- sekä uuden kaasarin kalvon (vaikken vanhaa vielä tarkastanut)


Näiden saanti Suomesta näytti olevan hankalaa, niin parempi tilata ne varaosiksi hyllyyn jo valmiiksi. Muutoin käy niin että jonkun hajotessa odotellaan 4 viikkoa ajamatta sitä osaa. Ja siinä on jo kolmannes kesästä ohi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti