maanantai 6. kesäkuuta 2011

Xenonit saapuivat

Posti toi perjantaina bi-xenon lamppusarjan. Jonwayssa on vakio ajovaloina 2kpl kiinalaisista moposkoottereista tuttuja 25W hehkulamppuja. Lähinnä ne ovat siinä nokalla vain lain vaativuuden vuoksi. Mutta eivät valaise käytännössä juuri mitään.

Rupesinkin purkamaan nokkaa ja asentamaan xenoneita. Aika iso urakka purkaa etupään muoviosastot siihen asti, että sai sen kunnolla auki ballastien ja muiden asentamista varten. Alkuperäiset lamput on mallia B35


Mutta alkuperäisten lamppujen kanta on muodoltaa kuin H4 polttimon kanta. Ja umpiossa on selvä paikka H4 polttimolle. Joten asennus meni kivuttomasti.



Ballasteille löytyi hyvät paikat hanskalokeron kohdilta ja ruuvasin kummatkin ballastit niille kuuluvilla kolmella pultilla kiinni. Pysyy varmasti. Johdotukset sai nätisti nippusiteillä niin, etteivät hiero mihinkään.

Ainut modaus mitä piti tehdä pyörän omaan johtosarjaan, oli ajovalopolttimon kannan johtojen katkaisu. Xenon-sarja on mallia plug and play. Siinä olevan releen yksi johto on H4 liittimillä ja pitäisi liittää suoraan auton tai pyörän omaan H4 polttimon kantaan. Piti sitten hakea kaupasta yksi kappale H4 polttimonkantoja ja liittää oikeat johdot oikeisiin kohtiin.



Xenon-sarjan plussajohdolle piti vetää oma johto akulta. Siinä oli pieni taiteileminen, että sai pujoteltua penkin alta eteen sopivan paksun johdon. Mutta muutaman ärräpään jälkeen sekin onnistui. Xenon-sarjan omassa plussajohdossa ei ollut tarpeeksi pituutta ylettääkseen penkin alle, niin liitin johdot sitten vain yhteen. Sulake jäi ikävästi etukatteen sisään. Mutta saa sen sieltäkin vaihdettua. Tosin sulake pitäisi aina olla lähellä akkua, niin varmaan jossain välissä pätkäisen akun luota johdon poikki ja asennan akun viereen vaikka toisen sulakkeen. Ettei käy niin, että pitkä etupäähän asti vedetty plussajohto jossain katteiden siimeksissä hieroo johdon pintakerroksen rikki ja nappaa runkoon. Siinä käryää huonolla tuurilla koko mopo, kun ei ole sulaketta napsahtamassa heti johdon alkupäässä. Joo täytyykin samantien hankkia tänään se toinen sulake siihen.

Varmaan haaroitan sen plussajohdon jossain välissä ja laitan hanskalokeroon tupakansytytinliitännän navigaattoria varten.

Hienosti xenonit kyllä valaisee. Sitä ei käy kieltäminen. Ajovaloja pitää vielä hieman suunnata, niin sitten on hyvä.

Suuntaamiseenkin löytyi hyvä ohjeistus juuri tätä skootterimallia varten

Sellainen modaus tälläkertaa.

3 kommenttia:

  1. Miten käy ajovalojen e-hyväksynnän kanssa kun polttimot vaihdetaan erityyppisiin ? Tuleeko poliisin kanssa ongelmaa ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu mahdollisessa kolaritilanteessa.

    VastaaPoista
  2. Itse ottaisin xenonit heti pois, mikäli ne toisivat tässä umpiossa kovasti hajavaloa. Onneksi näin ei ole, niin saavat jäädä. Yksikään vastaantullut auto ei ole väläyttänyt pitkiä minulle, joten voidaan sanoa asennuksen ja suuntauksen onnistuneen.

    Poliisi ei tunnu olevan kiinnostunut xenoneista mikseenkään. Olen tässä parin viikon aikana ajanut monia poliiseja vastaan sekä muutaman perässä. Lisäksi poliisit pysäyttivät minut puhallusratsiaan. Eivät sanoneet mitään xenoneista. Kehuivat skootteria ja toivottivat hyvää matkaa.

    Samoin edellisessä skootterissani oli xenonit eikä poliisia sekään kiinnostanut. Ja onhan 90%:ssa vastaantulevissa mopoautoissakin jälkiasennetut xenonit. Veikkaan että poliisi on tyytyväinen vaan mitä paremmin nämä maanteiden altavastaavat näkyvät. Vähemmän onnettomuuksia kun ajokit huomataan kunnon valoista.

    Vakuutusyhtiön kantaa en osaa sanoa, mutta veikkaan että tuskin niitä jotkut valot kiinnostaa.

    Jokainen asentakoot omalla vastuullaan. En kannusta siihen, mutta on nämä julmettu ero vakiopolttimoihin, jotka eivät olleet edes halogeenit vaan hehkulamput :)

    VastaaPoista
  3. Ai niin ja en asentanut trendikkäitä sinertävän valkoisia xenoneita, vaan 4300 kelvinin kellertävämmät xenonit. Ihan vain siksi että näissä on kirkkaampi valoteho kuin niissä sinertävissä. Ja herättävät vähemmän huomiotakin.

    VastaaPoista