HUOM! kuvat näet suurempana kun klikkaat niitä.
Kahvanlämmittimiä on kahta eri sorttia.
a) on valmiita kahvoja, joissa on sisäänrakennettuna lämmityselementit. Ei tarvi kuin koko kahvatupet vaihtaa ja asentaa lämpötilansäädin sopivaan kohtaan ja sillä selvä. Lämpökahvat ovat yleensä paljon paksummat mitä originaali kahvat. Mutta asennus on tehty vielä tavallaan hieman helpommaksi, sekä niissä on usein moniasentoinen lämpötilansäätö. Hintaluokka merkistä ja mallista riippuen 60-150e.
b) sitten on elementtejä, jotka asennetaan kahvatangon ympärille ja vanha kahvakumi asennetaan elementin päälle. Näissä on yleensä 1 tai 2 lämpöasentoa. Asentaminen hankalampaa, muttei mahdotonta. Hintaluokka 10-50e.
Tässä ohjeessa asennan nimenomaan alkuperäisten kahvatuppien alle tuollaiset yksi lämpöasentoiset lämpökahvat.
Lähtötilanne. Kahvatuppi ja tankopaino paikallaan.
Ensimmäiseksi vasen kahva. Irroita kahvapaino tangon päästä.
Tämän jälkeen alkaa kahvatupin irroittaminen. Kahvatuppi on yleensä liimattu tankoon kiinni. Irroittaminen on suhteellisen helppoa. Työnnät tangon päädystä kahvatupin ja metallisen tangon väliin ohuen lattapäisen ruuvimeisselin. Venytät kahvakumia pikkuisen ja ruiskaset sisään pikkuisen jotain rasvaa. Ihan vaikka polkupyörän ketjurasvaa tai mitä nyt sattuu hyllystä löytymään. Tämän jälkeen ruuvimeisselillä vielä työnnät muutamista eri kohdista kahvakumin ja tangon välistä koko matkan, että kumin liima irtoilee eri kohdista. Sitten varovasti kahvakumista vääntelet edes takaisin ja pikkuhiljaa huomaat miten kumi alkaa irtoaamaan. Ja saat lopulta kahvakumin vedettyä irti tangosta nätisti.
Kun kahvakumi on irti, käytä jotain rasvanpoistajaa tai jarruosien puhdistusainetta jolla puhdistat tangosta kaiken rasvan pois. Tankoon pitää saada liimattua lämmitinelementti ja tietenkään se ei rasvaiseen tankoon tartu.
Sama juttu kaasukahvalle. Kaasukahvan irroittaminen on hieman erilaista. Kaasukahva on erilainen. Siinä on metallisen tangon ympärillä muovinen putki, jonka päällä vasta kumituppi. Muoviputkeen liitetään kaasuvaijeri ja muoviputki pyörii metallitangon ympärillä kun kahvaa käännetään. Itse irroitin varmuuden vuoksi koko muovisen putken kahvatuppineen kaasuvaijerista, ettei kumitupen irroittamisessa käy haaveria ja jotain hajoa. Sitten kun kumituppi muoviputkineen oli irti, niin sama metori. Ruuvaria kumitupen ja muoviputken väliin ja paljon rasvaa. Sama operaatio moneen kohtaan ja pienen vääntelyn jälkeen kahvatuppi jo lähtikin irti putkesta.
Tämän jälkeen voitkin asentaa muoviputken takaisin paikalleen ja kaasuvaijeri siihen kiinni.
Nyt kun kahvatupit on irti, niin ryhdytään asentamaan lämmitinelementtejä. Vasemman puolen kahvatuppihan on suoraan kiinni metallisessa ohjaustangossa. Jos nyt pohditaan, niin lämpöelementin liimaus metalliseen tankoon johtaa siihen, että suuri osa lämppöstä siirtyy kylmään tankoon ja itse kahvatuppi jää kylmemmäksi kuin kaasukahvan puolella. Kaasukahvan puolella muoviputki on kahvatupin ja metallisen tangon välissä. Se toimii eristeenä lämpöelementin ja metalliputken välillä. Näin kaasukahvalla suurin osa lämmöstä siirtyy kahvatupelle. Jotta kummankin kahvan lämmitys olisi suurinpiirtein yhtä hyvä, niin pitää eristää vasemman puolen tankoa hieman. Tangolle voi laittaa pari kerrosta sähköteippiä, joka toimii pienenä eristeenä. Kovin paksusti ei voi laittaa, tai kahvatupin paikalleen laitto menee liian tiukaksi ja hankalaksi. Teipillä on myös toinen hyvä syy. Se toimii sähköeristeenä elementin ja metallisen tangon välillä. Näin ei aikanaan pääse elementti hiertämään tangossa ja tekemään oikosulkua ja polttamaan sulaketta.
Kahvaelementti on neliskulmainen muoviläpyskä jossa menee vastusmetallia sisällä, joka lämpiää. Elementin toisella puolella on aina tarra, jolla elementin saa liimattua tankoon. Ensin liimataan vasemman puolen tankoon eristeteipin päälle lämmityselementti. Kannattaa jättää se sen verran kauas napeista (vilkku jne...) että tulevan kahvatupin sisään jää hieman myös elementin johtoa. Näin johdon ja elementin liitoskohta jää hyvin liikkumattomaksi kahvatupin sisään. Jos johtojen ja elementin liitskohta jää juuri kumikahvan ulkopuolelle, niin se saattaa nitkuttaa itsensä poikki ajan saatossa. Samalla kun liimaa elementtiä, kannattaa katsoa tarkkaan sopiva kohta jossa johdot menevät suht huomaamattomasti. Itse laitan johdot aina menemään tangon alapuolella suht näkymättömästi.
Tämän jälkeen siirrytään kaasukahvalle. Kaasukahvan puolella täytyy muistaa sama juttu että elementtiä ei ihan kiinni nappuloihin asti. Johtoa täytyy jäädä kumikahvan sisään. Kaasukahvaa pyörittäessä on suurempi riski että johto nitkuttaa itsensä poikki liitoskohdasta. Johtoa täytyy myös muistaa jättää sopivan löysästi, että se elää kaasua käännettäessä. Eikä johto myöskään saa hiertää mihinkään tai aikaa myöten se kuluu läpi ja aiheuttaa oikosulun.
Sitten päästään tilanteeseen että kahvakumit pitäisi asentaa uudelleen paikalleen elementtien päälle. Kahvakumit eivät saa yhtään luistaa, vaan ne pitää saada liimattua. Olisi katastrofaalista jos kesken ajon vauhdista irtoaisikin kaasukahvan tuppi. Siinä mentäisiin aika vauhdilla ojaan.
Ihan ensimmäiseksi puhdista jarru kleanerilla tai rasvan poistaja spraylla kaikki se rasva pois kahvojen sisältä, että sinne saadaan jotain liima-ainetta pysymään.
Kahvakumeja varten myydään erillistä kahvakumiliimaa, mutta menee vähän hifistelyksi. Riittää että juttelee mukavia tyttöystävälle tai vaimolle ja lainaa hieman hänen hiuslakkaansa :) Hiuslakka on hyväksi todettu aine tässä ja antaa sinulle noin 20-40 sekuntia aikaa pujottaa ja nitkuttaa kahvakumi paikalleen ennen kuin lakka jässähtää ja liimautuu ja muuten pysyy. Struuttaat hiuslakkaa ihan reilusti kahvakumin sisään joka kohtaan. Ihan silleen reilusti, että se ei liian äkkiä jämähdä. Nyt sinulla on tosiaan hetki nitkutella kahva paikalleen. Kannattaa järkeillä nitkuttamisen tai pyörittämisen suuntaa hieman etukäteen, ettei elementti lähde irtoamaan tai taittumaan.
Kahvakumista saa ottaa reilun otteen ja nitkuttaa voimalla ja nopeasti perille asti. Sitten kun hiuslakka jässähtää, niin se ei liiku taas mihinkään. Mikäli homma ei mennyt ekalla kerralla putkeen, niin irroittaminen täytyy tehdä taas ruuvimeisseliä ja rasvaa avuksi käyttäen. Voi olla myös että mukana irtoaa elementti, joka seuraavalla yrityksellä pyörii nitkuttamisen mukana eikä hommasta tunnu tulevan mitään. Ei kannata menettää malttia. Tässä tilanteessa kaivetaan kaapista Loctite pikaliima. Liimaat sillä elementin takaisin paikalleen, että se tosiaan pysyy. Tämän jälkeen uudelleen hiuslakkaa ja nitkutus tällä kertaa paikalleen. Toimii. Monesti tätä ei voi tehdä tai elementti hajoaa ja saat ostaa uuden.
Kahvakumi paikallaan perillä asti ja johdot menevät alapuolelta.
Kuva edestäpäin, mistä näkee miten johdot tulevat kahvakumin alta kohdassa, jossa ne eivät ole ollenkaan tiellä.
Ja kahvapaino paikalleen ja sama homma kaasukahvan puolelle. Kahvakumi paikalleen lakan avulla ja kahvapaino paikalleen.
Tämän jälkeen johdotus kuntoon. Johdotus kannattaa laittaa kunnolla nippusiteillä siten ettei johdot pääse ajan kanssa hiertämään mihinkään. Kurjaa jos jo kuukauden päästä ihmetellään miksei lämmittimet toimi ja sulake palaa jatkuvasti. Kun tekee tällaisia, niin kannattaa tehdä kerralla kunnolla. Ei tarvitse moneen kertaan ryhtyä samaan hommaan. Enää puuttuu johtojen vetäminen akulle. Kuvassa lähtee punainen ja musta johto muovien syövereihin. Nämä vedetään akun plussalle ja maadotukseen. AINA kannattaa laittaa plussajohdolle sulake. Siksi että jos tulee oikosulku, niin sulake paukahtaa, eikä koko pyörä syty palamaan.
Myös jos vedät johdot suoraan akulle, niin siinä on ongelmana että kuinka muistat aina sammuttaa lämmityksen ajon lopetettuasi. Mikäli jokukerta et muista sammuttaa, tai joku mukava ohikulkija nappaa lämmityksen päälle, niin voipi olla ensikerralla kun haluaisit lähteä ajamaan, ei akussa olekaan tarpeeksi virtaa pyörittää starttimoottoria ja ajot jää ajamatta.
Ja jos haluaa tehdä fiksusti, niin vetää plussajohdon releen kautta siten että lämpökahvoille tulee virtaa esimerkiksi vain silloin kun parkkivalolle tulee virtaa. Toisin sanoen parkkivaloille tulee virtaa vain silloin kun avain on virtalukossa väännettynä on asentoon ja katkaisijasta valot väännetty päälle. Näin ollen lämpökahvat eivät voi jäädä päälle kun lopetat ajamisen ja otat avaimen pois. Suosittelen ehdottomasti releytystä. Releen asentamiseen löytyy ohjeita netistä. Voi olla että itsekin olen jo slelaisen kirjoittanut? Mutta ei se vaikeaa ole. Jos uskallat ryhtyä asentamaan lämpökahvoja, uskallat kyllä releenkin samalla asentaa.
Johdotukset kokonaiskuvana. Itse olin vetänyt aikaisemmin jo akulta releytetyn johdon sulakkeen kera hanskalokeroon asentamalleni tupakansytytinliitännälle. Akulle oli sen verran matkaa, että oikaisin asiassa tällä kertaa, enkä lähtenyt vetämään uutta johdotusta akulta lämpökahvoille. Liitin lämpökahvojen johdot tupakansytytinliitännän liittimille tulevalle plussalle ja miinukselle. Lämpökahvat näin käyttävät minulla samaa sulaketta ja relettä tupakansytytinliitännän kanssa. En näe tästä haittaa, koska tupakansytytinliitäntää käytän aniharvoin ja sulake kyllä kestää samanaikaisesti lämpökahvojen ja navigaattorin käytön.
Vielä kuva kuinka apiko-liittimillä tein liitoksen ja vielä teippiä eristeeksi ettei vahingossakaan tule mitään oikosulkuja. Kuvan vihreä nappi ei liity tähän tarinaan mitenkään.
Vasemman puolen elementin mukana oli noin 10cm johdot joihin oli liitetty katkaisija lämmitykselle. Katkaisijalle löytyikin sopiva paikka vasemman kahvan alapuolelta. Ei ole tiellä ajossa ja kuitenkin helposti yletyttävissä ajossa. Myöskin suoralta sateelta hieman suojassa.
Toinen kuva katkaisijasta
Ja vielä kolmas kuva altapäin. Ja homma valmis ja saa nauttia syksyn viileistä ajopäivistä hymy kasvoilla :)
Hmm...sinulla on ollut tavoitteita tuon virrankulutuksen minimoimiseksi. Mitenkäs tämä lisävaruste vaikuttaa siihen asiaan?
VastaaPoistaKiitos kysymästä. Testasin ensin virrankulutusta kytkemällä lämpökahvat ennen asennusta suoraan akkuun samalla kun moottori oli käynnissä.
VastaaPoistaVirtaongelmahan on ollut vain silloin kun 2 xenonia on päällä ja syylärin tuuletin huutaa samalla. Yhden xenonin kanssa virtaa riittää riittävästi vaikka useammallekin lisälaitteelle. Joten tavallaan tilanne ei muuttunut mihinkään.
Illalla muuten ajelin puolen yön maissa skootterilla 8km matkan ja tuli todettua että hyvin pärjäisi yhdelläkin xenonilla tässä skootterissa. Sen verran kirkas yksi xenon-polttimo jo on. Kahta kun käytin päällä, niin tuli ehkä jopa liikaa valoa. No jos nyt liikaa voi tulla. Mutta siis yhdelläkin pärjää huippuhyvin, joten en näe tätä enää minkäänlaisena virtaongelmana. Se toinen xenoni on lähinnä jatkossa vara-lamppuna jos toinen paukahtaa. Tai jos tarvii oikein akuutisti lisävaloa. Syyskylmillä se jäähdytinflektikään ei huuda niin paljon, niin silloin varmaan voi ajella molemmat valot päällä.
Tuli myös huomattua että pitää suunnata enemmän alaspäin niitä valoja. Osui vähän liian nätisti liikennemerkkeihin valo lyhyillä. Ja pitkillä ampui puihin. Kotipihassa ei suuntaus mennyt ihan kohdilleen, kun on lievästi viettävä maa.
Miten on kahvanlämmittimien tehonsäätö kannattaisi toteuttaa ? Eikös normaalisti min-teholla käytetä etuvastusta, jonka lämpökuorma meneen hukkaan. Onko hyvä niin että min-teho kahvat sarjassa ja max-teho kahvat rinnan, tällöin kaikki lämpöteho tulisi hyötykäyttöön. Mietityttää että onko tehoerot liian suuria kun sarjaankytkettyjen teho on vaan neljäsosa rinnankytkettyjen tehosta.
VastaaPoistaTuohompa en osaa sanoa mitään kokemuksella. Jos kaipaat eri lämpöasteita, niin sitten ehkä kannattaisi ostaa suosilla jotkut oxford lämpökahvat tai jotkut muut, niin ei mene liian säätämiseksi.
VastaaPoista