tiistai 7. kesäkuuta 2011

Dr. Pulleyt + uusi varihihna asennettu. 7545km mittarissa.

Illalla rupesin väkästelemään Dr. Pulleyn liukupaloja variaattoriin. Kun sain ne paikalleen, niin rupesin säätämään xenon valojen suuntausta. Oli muuten melkoinen homma. Kummassakin umpiossa on 3kpl ruuveja joita väännellään. Mitään ei tuntunut tapahtuvan jos ruuvia väänsi ja vaikka kuinka väänsi.

Kunnes tajusin... Tehtaalla ovat asentaneet nämä valot niin, että ne osoittavat ristiin. Ihmettelinkin että kun koitin säätää oikeanpuoleista lamppua ja tuijotin seinässä oikeanpuoleista pistettä, niin se ei liikkunut mihinkään. Ilmeisesti umpiojärjestelmä on tässä suunniteltu niin että hehkulamppujen kanssa ristiin asennettuna se riittää valaisemaan juuri ja juuri siihen 4m päähän maassa sen pisteen ja riittävä lakipykälä täyttyy.

Vaikka valot menivätkin ristiin, niin sain nostettua valokeilaa ylöspäin sekä keskitettyä suuntaamaan suoraan. Vaikka valot vieläkin osoittavat ristiin, niin keila on hyvä niin lyhyillä, kuin pitkilläkin. Hämärässä autokatoksessa kun testailin, niin ei tuntunut juuri hajavaloakaan nousevan ylös autoilijoiden silmiin.

Otti 30-40 minuuttia koko operaatio. Melko ahtaassa paikassa säätöruuvit. Täysin sormituntumalla ne pitää etsiä ja ruuvimeisseliähän sinne ei mahdu väliin. Sopivan pienet kädet ja oikea työkalu, niin homma hoituu purkamatta mitään. Itse käytin pientä räikkälenkkiä (noin 8-10cm pitkä) jossa suoraan kiinni p2 ristipää kärki.

Ja juuri sopivasti kun sain suuntauksen tehtyä, ballastit rupesivat pitämään voimakasta sirinää. Sammutin valot ja akkuhan oli mennyt tyhjäksi. Ei toivoakaan starttauksesta. Yllättävän pitkään pysyi valot päällä. Eipä siis testattu Dr. Pulleyn liukupaloja vielä illalla. Skootteri yöksi laturiin ja aamulla sitten.

Nyt aamulla ajelin töihin ja onhan noissa Dr. Pulleyssä eroa rulliin verrattuna. Pakko se on myöntää. Paikaltaan lähdettäessä kierrokset menevät korkealle paljon nopeampaa. Ei minkään sortin viivettä ja miettimistä. Ja korkealla ne pysyvät koko kiihdytyksen ajan. Ei kierrosten vaeltelua, ei hitaampia nopeusalueita ei mitään. Kyllä myönnän että Dr. Pulleyt ovat miellyttävyydeltään sen koko rahan arvoiset, mitä ne normaalisti maksaisivat. Itsellä nyt kävi tuuri että sain pilkkahintaan ne, mutta jos joudun vielä joskus ostamaan uudet "rullat", niin eiköhän ne ole Dr. Pulleyt.

Huippunopeutta en vielä testannut. Täytynee tänään testata, kun on vielä vanha varihihnakin paikallaan. Näkee suoraan onko niillä minkään sortin vaikutusta huippunopeuteen.

Hmm... voisikin testata tilata toiset samanlaiset "halpisrullat". Tiedä vaikka tulisi toiset Dr. Pulleyt varastoon vararulliksi.

Edit: no nyt on testattu.
- Vanha hihna ja uudet dr. pulleyt paikalleen. Ei vaikutusta huippunopeuteen. Mitattu gps:llä.
- Koska posti toi samalla uudet hihnat, niin vaihdoin testiajon jälkeen uuden hihnan ja kävin testaamassa. Ei vaikutusta huippunopeuteen.

Kyllä se on niin, että kuten cf-moto moottorilliset speksit sanovat niin tämä kulkee juuri sen 110km/h maksimissaan, eikä yhtään enempää.
Toki varmasti saisi kulkemaan lujempaa vaihtamalla pääsuutinta tai jopa koko kaasaria isommaksi. Samalla vaihtamalla vapaavirtaussuodattimen ilmansuodattimeksi.
Mutta onko se sitten sen rahan väärtti. Pistää 150-200e siihen että saat kulkemaan moottoritienopeutta. Varsinkin kun se ajo moottoritiellä ei ole edes mukavaa. Itse ajelen mielummin vaihtoehtoisia reittejä, joten en ryhdy virittelemään. Pysyy kulutuskin mukavan pienenä :) Ja pääösin taajamaa tällä tulee ajeltua. Lähinnä työmatka-ajoa.

8 kommenttia:

  1. Moi,

    Mistä tilasit nuo Dr. Pulleyt?

    VastaaPoista
  2. Tilasin siis tavalliset rullat, mutta Dr. Pulleyt tuli. Tässä suoralinkki tuohon mitä tilasin. Ne näyttävät loppuneen jo, mutta eri painoisia sillä oli vielä lisää. Ja erikseen noita Pulleytä myytävänä. Liekö nuo rullat loppuneet ja pistäneet minulle pulleyt tulemaan.

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330568825039&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT

    Myyjän tuotteet
    http://motors.shop.ebay.com/autotech355/m.html?_trksid=p4340.l2562

    VastaaPoista
  3. Moi

    samaa "vikaa" oli mun jonwayssä,ei auttanu vaikka vaihdoin malossin etuvarin,32mm keihinin,vapaavirtaussuodattimen ja tehoputken silti huiput 110.
    Mulle jäi säädettävä cdi boksi tallin hyllylle...
    jos kiinostaa kokeilla sitä ni saat sen.

    T.Kari

    VastaaPoista
  4. Hmm.. paljon olet uhrannut rahaa, aikaa ja vaivaa. jos virivari + isompi kaasari + vapari + tehoputken ja silti huiput pysyy samana 110, niin ehkä nämä laitteet on sitten tehty kulkemaan sen 110.
    Et muistaisi mikä vakio kaasarissa on pääsuuttimen koko? Ja mikä se vastaavasti on tuossa virikaasarissa?
    Jos enemmän ilmaa vaparilla saa, niin enemmän soppaakin pitäisi antaa.

    Vaikka varmaan tiedät näistä jutuista aika paljon, jos olet noin paljon sijoittanut :)

    Mikäs Kari sinulla oli tehdas osilla huippunopeus? Muuttuiko se siis ollenkaan noilla vireillä?

    Ja vieläkö sinulla Jonway on?

    Hitsi kun tilasin vara cdi-boxin juuri jenkkilästä imukaulan ja vara kaasarinkalon kanssa. En välttämättä viitsisi ostella montaa cdi-boxia hyllyyn :)

    Lahjoituksena toki otan vastaan, jos et sillä enää mitään tee :)

    VastaaPoista
  5. Vakio kaasarin suuttimessa ei ollu kokoa stanssattu ja viri kaararissa muistaakseni 138.Seosta seurasin tulpan väristä.
    Kiihtyvyyttä tuli vireillä mukavasti ku 400 x8 ei pysyny kiihdytyksessä perässä:-)

    Huiput oli sama vakio ja viri osilla.

    Mun jonway sai uuden kodin keväällä.

    Cdi-boxin saat lahjotuksena ja liikkuu hki-tre
    akselilla tarvittaessa.

    T.Kari

    VastaaPoista
  6. 400cc Piaggio jäi jälkeen :D On sillä varmasti ollut kiva leikkiä :) Tuliko jotain muuta kivaa Jonwayn tilalle?

    Paljonko kulutukset oli noiden virien jälkeen? Vai laskitko ollenkaan mitä kulutti?

    CDI-boxi kelpaa kyllä. En tiedä jaksanko sitä heti ryhtyä asentelemaan, kun tuon katteiden purkaminen on kyllä sellaista tuskaa ettei viitsi ihan jatkuvasti tehdä. Ehkä jonain sateisena päivänä, kun nämä helteet on ohi.

    Itse asun Tampereella, joten varmasti saadaan hoidettua jotenkin se cdi-boxin siirtäminen.
    Pistä vaikka mailia siitä minulle, niin sovitaan paremmin. Mailiosoite on jalat123(täh)gmail.com

    VastaaPoista
  7. luin ylläolevia testauksia osien vaikutuksesta huippunopeuteen.. tehoa saa noilla ja kiihtyvyyttä mutta
    jos samalla aikoo saada huippunopeutta lisää niin pitäisi:
    - saada koneesta enemmin kierroksia (virisylinterillä,
    viri kampiakseli?, ehkä jossain tapauksessa sytytyksen säädöillä (?cdi-boksi?, jäykemmät venttiilinjouset..)

    tai

    - muuttaa voimansiirron välityksiä (variaattorin muutokset
    ja ?leveämpi hihna?, isompi takapyörä )

    VastaaPoista
  8. Itse taas suosittelen yli 100km/h nopeuksiin joko kunnon moottoripyörää tai isompaa skootteria. Ei näitä liikaa kannata viritellä. Menee pilalle ja vireihin käytettyjä rahoja ei saa jälleenmyyntitilanteessa ikinä takaisin.

    VastaaPoista