sunnuntai 20. marraskuuta 2011

Syylärin muovisuojan heijastimet vaikeita osia löytää

Tosi hankalaa on löytää tähän vanhan mallin cx:sään missä on muovinen syylärin suojus, niin noita heijastimia. Ei sitten mistään meinaa löytyä. Lopulta erään foorumin keskustelujen kautta sain Englannista joltain herralta järkihintaan minulle 2kpl hyväkuntoisia tuohon kuuluvia heijastimia. Niitä sitten odotellaan tulevaksi. Jää yksi varallekin. Samaan pakettiin kertoi laittavansa yllätykseksi pari joululahjaa. Ei luvannut kertoa ennakkoon, joten jää ylläriksi itsellekin että mitä sieltä oikein tulee :)



Myös blogin lukija nimimerkki Bobi oli tarkkana ja huomasi että tein virheen laittaessani vaseliinia takavanteen kardaanille meneville booreille. Siihen kuuluu kuin kuuluukin laittaa jotain 60%sta Molybdeenirasvaa. En ollut moisesta kuullutkaan, mutta googletus osoitti että Bobi on oikeassa. Bobille oli jäänyt tuota ylimääräiseksi omasta jo vaihtuneesta kardaani-pyörästään ja lupasi lähetellä tuubin minulle. Suurkiitokset Bobille, mikäli tuubi vain perille saapuu. Arvostan todella paljon tämän kaltaista käyttäytymistä, jossa autetaan toisia ja kerrotaan jos huomataan toisen tekevän virheen. Jään odottamaan tuubia.

Olisikohan kyse tuollaisesta tuubista? Jää nähtäväksi.


Myös erään keskustelun kautta olisin saanut pelkkien postikulujen hinnalla ruotsista reversed comstar takavanteen. Olisi sitten etuvanteen kanssa samaa sarjaa. Mutta kun ruotsi osaa olla postin kanssa yhtä ihana kuin suomen itella. Ulkomaan postikulut noin 12kg painavalle vanteelle olisi luokkaa 65-70 euroa. Mikä on mielestäni aivan liikaa. Ruotsin sisällä vanne liikkuisi parilla kympillä melkein mihin vain. Harmi ettei ole asiaa ruotsiin saati että tuntisin ihmisiä, jotka kävisivät säännöllisesti ruotsissa. Saati että tuntisin yhtään ruotsalaista, jota kautta saisi jotenkin hoidettua sen suomeen. Suoraan sanoen harmittaa :(
Kait tuohon joku ratkaisu pitäisi löytyä että se halvemmalla vaihtaisi omistajaa, kun kerran moista tarjottiin ilman sen suurempia hintapyyntöjä.

6 kommenttia:

  1. Juuri tuonlainen tuubi meni postiin 09:13 ja pitäisi olla perillä huomenna. Se tavallinen vaseliini pitäisi saada pois spooreista kokonaan esimerkiksi liuottimella.

    terveisin

    Bobi

    VastaaPoista
  2. Juu täytyy putsailla kunnolla. Vanteeltakin saa sen osan irti kokonaan, niin voi vaikka liottaa kunnolla jossain. Kardaanin puoli onkin vähän hankalampi, mutta eiköhän sen saa tarpeeksi hyvin kun hiljalleen putsaa. Mikäs kiire tässä kun ei ole kiiru päästä ajoonkaan :)

    VastaaPoista
  3. Minkä takia pitää vaseliinin sijaan olla molybdeenirasvaa booreissa?

    VastaaPoista
  4. Ilmeisesti molybdeenirasva kestää paremmin korkeita lämpötiloja ja kestää paremmin rasitusta. Onhan tuossa kohtaa kokoajan vääntöpaine ja kuumuus päällä. Liekö tavallinen vaseliini menee sitten liian liruksi ja menettää voitelukykyään. Näin uskoisin. Kertokoot joku totuuden jos osaa paremmin kertoa.

    Tietääkö Bobi kertoa?

    VastaaPoista
  5. Kyseessä on tavallaan avohammasrattaistosta joka poikkeaa esimerkiksi vaihdelaatikosta siinä että rattaat (spoorit) eivät ui öljyssä. Tällöin vaaditaan voitelulta erittäin suurta sitkeyttä ja tarttuvuutta paineensiedon lisäksi jotta mömmö pysyisi paikallaan. Tavallinen vaseliini notkistuisi lämmöstä ja sinkoutuisi keskipakovoimasta ulkokehälle melko nopeasti. Näin olen asian ymmärtänyt.

    Hyviä ajokelejä toivoen

    Bobi

    VastaaPoista
  6. Tuo kuulostaa kyllä ihan järkeen käyvältä. Tänään tulee joku paketti postista noudettua. Varmaan juuri tuo molybdeeni. Jaksaisikohan sitä jo tänään korjata tuon oman virheen. Onneksi ei tullut ajettua metriäkään noiden vaseliinien kanssa, niin ei tullut virhettä. Joku 5000km ensikesänä tästä tietämättömänä, olisi saattanut ampua vaseliinit kaikki pois paikaltaan ja boorit saattaisivat olla melko kuluneet.

    VastaaPoista