tiistai 15. marraskuuta 2011

Takarenkaaseen laakerit

Tänään työn alla oli takarenkaan irroitus. Yllätyin kuinka helppo se oli irroittaa. Ei tarvinnut edes pakoputkia irroitella kummaltakaan puolelta. Vain akselin päästä mutteri auki. Toisesta päästä yksi pultti löysälle. Jarrun kierretangosta mutteri pois ja jarrun paikallaan pitävä mutteri pois. Sen jälkeen akseli vetämällä ulos ja rengas pyörittämällä pois.

Tämä pyörä on tehty kyllä mukavaksi huoltaa. Ei juurikaan ylimääräistä purettavaa perushuoltojen takia.

Vanhoissa laakereissa oli myös pikkuisen klappia, muttei ollenkaan niin paljon kuin etupäässä oli. Mutta päätin silti vaihtaa laakerit. On sitten edessä ja takana ihan uudet laakerit.

Samalla tuli tarkisteltua kardaanille menevän hammastuksen kunto. Näytti olevan hyvässä kunnossa. Edellinen omistaja vaihtoikin sen vanteenpuoleisen osan jokin aika sitten.

Ei siis epämiellyttäviä yllätyksiä tältä osin :)

Takarengas menee käännettäväksi, koska edellinen omistaja oli laittanut tai laitattanut kumin väärinpäin vanteelle. Myös tasapainotus puuttuu. Ihan turvallisuuden vuoksi käyn käännättämässä sen, koska ei puhuta kuin noin 15-20€ arvoisesta työstä. Liian halpa hinta ryhtyä leikkimään pidon kanssa, jos tie on joskus märkä. Ja suomessa kun ollaan, se tie on usein märkä.

Jarrupaloissakin oli noin milli vielä mittaa ennen vaihtoa. Haynesin oppaan mukaan takajarrupalojen alimitta on 2mm.

Hammastus hyvässä kunnossa. Mitä nyt vähän ruostekuraa.

Vai onko ruostetta vai vaan jotain ruskeaa mömmöä liukasteena

Big picture

Vanteen puolella vanhan Koyo laakerin kanssa

Ja toinen kuva

Jarrupalassa vielä mittaa

Ja toisessakin palassa

Laakeri irti vanteesta ja uutta tilalle. Sisällä näkyy mömmöt, kun laakerit olivat mallia toiselta puolen avoimet. Tilalle tuli kummaltakin puolelta suljetut Koyo 6302 RS2

Ja toinen puoli irti ja uutta tilalle 

Uusi paikallaan

Ja toinenkin uusi paikallaan. Eiköhän näillä ajele jonkin aikaa ennen kuin tarvii vaihtaa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti