keskiviikko 30. marraskuuta 2011

Kaatumarautojen asennusta

Lähetti toi kuin toikin kaatumaraudat   ^__^

Asennus piti olla 10-15 minuutin homma, mutta se yllättäen venähtikin parituntiseksi ja jäi vielä puolitiehen.
Aina ei kaikki mene kuten pitäisi. Kaatumarauta-setin mukana tuli kaksi pidempää pulttia joilla korvataan kyljissä olevat moottorin ylemmät kannatinpultit. Pultit on noin 5mm pidemmän, jotta kaatumarauta menee nätisti sen alle ja pultin pituus vielä riittää vastakappaleena olevaan mutteriin hyvin pituudeltaan.



No ei kait siinä... asentamaan.
Ensin oikean kyljen se ylempi moottorin kannatinpultti irti kokonaan. Sitten edestä jäähdyttäjän muovisuoja irti ja sen alta paljastuu kummaltakin puolen kaksi moottorin kiinnikettä. Alempi mutteri irti kokonaan ja ylempää hieman löysätään. Kaatumarauta ensin edestä paikalleen. Alempi mutteri käsikireyteen kiinni ja ylempi sen jälkeen kunnolla kiinni samalla kaatumarautaa työntäen kohti moottoria. Saa sen kunnolla kohdilleen, koska ylemmässä kiinnityskohdassa ei ole pultille reikää vaan sellainen U-kolo. Ylemmän mutterin saa kiristää sitten momenttiin ja alempi heti perään.

Tämän jälkeen kylkikiinnityspultti korvattiin mukana tulleella uudella pidemmällä pultilla. Mukana ei tullut uutta mutteria, joten vanha käynee hyvin. Ei muutakun kiristämään momenttiin. Tuntui hieman jäykältä, mutta aattelin sen johtuvan pultin pinnoitteesta.

Sitten vasemmalle puolelle tekemään sama homma.
Paitsi että kun pääsin siihen viimiseen kylkipulttiin, niin sepäs ei momenttiin vääntäessä kiristynytkään, vaan mutteri toisessa päässä rupesi pyörimään tyhjää. Ja se mutteri on sellaisessa paikassa että sinne ei saa mitään hylsyä, jakoavainta, lenkkiavainta tai muutakaan väliin. Moottorin alumiinilohkon korvakkeen sisällä mutterille varatussa urassa.

Ei muutakun aukasemaan sitä auki uudelleen. Vaan... eipä ota auetakseen. Pyörii vain mutteri mukana sinnekin suuntaan.
Ärräpäitä... kaksi hajonnutta kallista ruuvimeisseliä... kolme dreemelin laikkaa ja 1.5h myöhemmin pultti oli irti ja tämän näköisenä.


Ensin piti nirhata ruuvimeisselillä tuo prikka poikki. Muulla konstin ei oikein saanut. Sitten dreemelillä pultin pää katki. Jonka jälkeen tuurnalla hakkaamaan pulttia moottoria-kohti että sen saa ulos. Luojan kiitos siellä ei ollut kierteitä moottorin korvakkeissa eikä rungossa. Muuten olisi jäänyt siihen.

Tämän jälkeen kiroamista ja enemmän kiroamista kun loppu pultinvarsi ja mutteri ei mahtunutkaan tulemaan ulos kun moottorin takaosan joku metallilevy oli edessä. Piti ryhtyä dreemelöimään noin 5cm levyisessä tilassa syvällä koneen sisuksissa tuota pultin vartta poikki siitä kohtaa mistä se nyt sattui näkymään. Samalla sai varoa ettei dreemelin laikka heilahda kovasti, kun 5mm päässä on muovinen paisuntasäiliö. Huh!!!

Lopulta sain laikattua pulttia sen verran että sain sen varoen väännettyä hieman ja tuurnalla lyötyä kokonaan ulos.

Tosiaan 1.5h myöhemmin pulttia kädessä. Ja tämän jälkeen aukesi kalja jos toinenkin ja lähdin saunaan.
Kyllä vatutti.

Syynä oli lopulta se että uusissa pulteissa oli tiheämpi kierre mitä vanhoissa.

Vaan eipä tuosta voi reklamoida, kun ei tiedä onko Englannissa (josta pultti tuli kaatumarautojen mukana kaupasta) käytetty noissa yleensäkin tiheämpikierteisiä pultteja ja muttereita kuin muualla. Tai onko Honda vaihtanut 31 vuoden aikana tarkoituksella esim nuo pultit ja mutterit tiheämpään.

Se mitä tästä itse opin oli se että AINA testaa että pultti ja mutteri menee nätisti toisiinsa ennen kuin ruuvaat ne paikalleen. Onneksi mitään peruuttamatonta ei tässä tapahtunut. Aikaa se otti. Sekä verta, hikeä, kyyneleitä ja vähän kaljaa.

Tänään sitten uudet pultit ja mutterit kaupasta ja raudat on kunnolla kiinni.

En meinannut ensin kirjoittaa tätä ollenkaan, mutta ajattelin että tämä on ihan hyvä muistutus muillekin jotka askartelee näitten kanssa.

Joku joskus sanoi että: "Viisaas ihminen oppii virheistään. Erittäin viisas ihminen oppii toisten virheistä."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti