lauantai 12. marraskuuta 2011

Kahvalämppärit asennettu

Tässä on nyt jos jonkimoisia kahvanlämmittimiä testailtu vuosien saatossa. On ollut bilteman ja motonetin valmiita lämpökahvoja, on kiinan lämpökahvaelementtiä jne jne...
Mutta jatkossa suosittelen kenellekkään enää ainoastaan Dice merkkisiä lämpöelementtejä. Setin saa Allright liikkeistä karvan alle 30e. Olen nyt näitä settejä kaksi asentanut ja kyllä lämpiää nätisti. Setissä on vieläpä kaksi eri lämpöasentoa. Kyse on siis tämännäköisestä setistä Klicka här!
Itse aion vastedeskin käyttää näitä jos johonkin tarvii taas asentaa.

Johdotukset vedin jo aikaisemmin tankin ali, joten asentelu meni suht mukavasti tällä kertaa. Vanhoja ohjeitani mukaillen itse lämpöelementtien asentamisessa tuppien alle ei mennyt kuin muutama minuutti. Enemmän aikaa vei ideointi, jotta mihin ihmeeseen sitä katkaisijan laittaisi. Ei oikein tuossa mittariston läheisyydessä ole minkään sortin järkevää paikkaa mihin katkaisijan voisi laittaa. Sitten ryhdyin pohtimaan joskos sen saisi jomman kumman sivumuovin alle pilkottamaan. Ei oikein hyvää paikkaa sittenkään. Pitäisi porata reikä katteeseen ja sitä en halunnut lähteä tekemään.

No naapuri keksi hyvän paikan katkaisijalle. Takapäässä missä tulee johdot vilkulle, on katteessa reikä. Siihen pieni lovi johtoja varten ja katkaisijan saa samaan paikkaan. Jää juuri sopivasti satulan alta näkyviin, että voi ajossakin napsauttaa. Ja on myös sateelta suojassa. Siis sinne asentamaan. Kiitoksia vaan naapurille ERITTÄIN hyvästä ideasta.



Ja sitten kuvasarja: (kuvat aukeavat taas klikkaamalla isommaksi)

Nyppäsin vasemman kahvatupin irti ja ihmettelin että mikäs se siellä putken keskellä kurkistaa. Siellä oli joku ihme tanko. Taitaa olla ihan originaali tankopaino, joka on sisäänrakennettuna. Lähti ihan nyppäämällä nätisti irti. Piti irroittaa, koska tarkoitus on laittaa tangonpääpeilit ja sen vuoksi tangossa ei voi olla mitään tukkeena edessä.


Tuollainen jötkäle sieltä tuli ulos. Aika pitkäkin vielä.


Uteliaisuus voitti, että kuinka painava tuollainen originaali tankopaino oikein on. Vaaka näytti 178g per tanko. Todennäköisesti ihan kivasti vaimentaa tärinöitä tangosta pois jos yhteensä tankopainoja löytyy 356 gramman verran. Piti oikein ruveta miettimään että kuuluisiko nämä kuitenkin jättää tankoon sisälle. Vastaus löytyi helpolla. Nyppäsin oikean puolen kahvatupin irti ja siellä tankopaino oli ujuttautunut noin 10cm syvemmälle enkä saanut sitä ulos. Se ei liikkunut mihinkään, kun oli jumiuttanut itsensä tangon mutkakohtaan. Jotenka yhtä ei viitsi jättää epätasapainon takia. Ei muutakun toinenkin takaisin tangon sisään ja tuurnalla mänttäsin sen sinne sisään jumiin. Siellä se on suurinpiirtein tuon verran syvällä mitä seuraavan kuvan tuurna näyttää.


Tuon verran se upposi, kunnes tuli mutka vastaan. Siellä on ja pysyy. Ompahan tasapainossa. Eikä haittaa tangonpääpeilejäkään jatkossa.


Sitten taas vasemman tangon teippaus eristeeksi, ettei lämpöelementti lämmitä tankoa, vaan että lämpö tulisi paremmin kahvatupille. Vinkkinä kannattaa miettiä mihin suuntaan teipin lähtee kiertämään, että kahvatupin päälle työntäessä ei teippi lähde menemään reunoistaan mutkalle. Eli pyöritä tuolta katkaisijoilta kohti tangon päätä. Ja sopivassa kulmassa, että teippiä tulee noin kolminkertainen kerros joka kohtaan. Enemmän jos laittaa, niin tupin pujottaminen voi olla melkoista tuskaa. Vähemmän jos laittaa, niin tuppi heilahtaa paikalleen, mutta lämmön eristys tangolle ei ole niin hyvä. Tämä itse hyväksi kokemani määrä. Kukin tavallaan.


Siinä vasemman puolen lämpöelementti laitettu teipin päälle. Johdot alaspäin tottakai, että ne saa nätisti pujotettua sitten piiloon. Koska elementti ei kietoudu täysin kahvatupin ympäri, niin vedin yläosaan pitkittäisen teipin, joka pitää elementin reunat hyvin teipattuna. Jälleen helpompi sitten vetää se tuppi paikalleen.


Perheen kauniimpi osapuoli oli töissä, joten menin kaapille ja otin parasta hiussuihketta mitä oli tarjolla :D
Kunnon suihkaus liukkariksi kahvatuppiin sisälle joka kohtaan ja pikainen pujotus paikalleen nitkuttamalla varovasti. Pitää olla nopea, mutta ei kuitenkin tehdä hyvin. Hiuslakka kun kuivuu pois, niin tupin sisäpinta jää tahmeaksi ja jässähtää kiinni paikalleen. 



Tosiaan katkaisijalle en meinannut löytää järjellistä paikkaa, jossa se olisi sateelta suojassa ja jottei se olisi liiaksi pilaamassa originaalia retroluukkia. Naapuri vanha moottoripyörän omistaja ja automekaanikko näki heti oivan paikan. Takapäässä vilkun johdoille on hyvä läpivienti katteessa. Juuri sopiva. Pienellä sahalla nitkutin kolosta noin 3mm alaspäin loven, johon sain johdot nätisti ja itse reikä jäi kokonaan katkaisijan käyttöön. Ison prikan kanssa se istui siihen täydellisesti. Ja katkaisija on vielä sellaista mallia että siihen saa kumipintaisen vedenpitävän päällysteen, ettei takapyörän kuratkaan lennä katkaisijalle hapettumisia tekemään. Aivan loistava paikka. Kiitokset naapurille vielä tästä hyvästä ideasta. Ei ihan heti itsellä olisi tullut mieli laittaa lämpökahvoille katkaisijaa takapäähän. Ja kuitenkin koeistumalla katkaisija on sellaisessa paikassa, että ajostakin sen ylettyy helposti napsauttamaan tarvittaessa päälle tai pois. 



Siististi istuu katkaisija tuohon.


Koska lämpöelementit toimivat kahdella eri lämpöteholla, niin katkaisijakin on kolmiasentoinen HI-off-LO.
Vaimeammalla lämmitysteholla osa sähköstä ajetaan vastuksen läpi, joka lämpiää ja vie osan tehosta hukkalämpönä pois kahvaelementeiltä. Vastus lämpiää ihan hemmetisti. Siihen polttaa sormensa. Asensin senkin penkin alle ja suoraan runkoa vasten, jos vaikka se auttaisi hieman jäähdyttämään sitä ajossa. Suoraan nippusiteillä kiinni. Kokemuksesta tiedän ettei nippusiteet sula vaikka vastus pohottaisi kuumalla pitkänkin aikaa.


Vastuksen lukema 10W 2 Ω J
Vastusksen johtoliitännät on aika heiveröistä tekoa. Jos sattuu nitkahtamaan poikki, niin varmaan elektroniikkaliikkeistä löytyy ihan korvaavia tai tuohon sopivia, kun näyttää tuota lukemaan niille. Heiveröisen vastuksen johdotuksen takia tosiaan vastus ja johdot kannattaa kiinnittää hyvin, ettei se pääse heilumaan ja nitkuttamaan johtoja poikki. Yllättävänkin heiveröisen oloinen on.


Etupäässä kahvatupeille menee satulan alta vanha virtajohto, joka tulee nyt takapään katkaisijalta. Etupäässä olisi varmasti ollut jotain maadoituspaikkojakin. Mutta koska siellä on melkoinen johtohässäkkä ajovaloumpion takana, niin ajattelin vetäistä kokonaan uuden maajohdon. Tarvitsin hyvää maadoitusta kuitenkin myös tulevaa navigaattorin laturia varten. Jotenka tankki irti ja vasemman puolen sytytyspuolan mutteri irti ja sinne sopivaan väliin kunnon liittimellä johto. Mutteri takaisin ja kireälle. Hyvä maadoituspaikka eikä pääse liikkumaan saati kosketuksiin minkään kanssa. Tankkikin tulee suojaksi päälle takaisin.



Kahvatupit jotka laitoin vanhojen eripari tuppien tilalle ovat original honda look-a-like :D Tuskin ovat originaalit, mutta tismalleen identtiset. Kumimaiset enemmän.

Asensin samalla myös navigaattorille 5V usb-laturin.
Niin minne :)
No tuonne missä näkyy punaistakin johtoa. Nippusiteillä kiinni.



Lähikuva zippokansi auki.


Lähikuva zippokansi kiinni. 
Nätisti suojassa sateelta ja suojassa edessä ajavan roiskeilta.

 
Siellä se katkaisija näkyy satulan alla takapäässä. Ei turhaan pilkistä. Klikkaa kuva isoksi.


 
Siinä lähikuvaa

 
Etupäähän ei hirveästi tullut ylimääräistä johtoa näkyville. Oikean kahvan kohdalta tulee yksi tällainen johto, jolle piti jättää elämisvaraa kasukahvan kiertämistä varten. Hyvä on myös kokeilla että kaasu palautuu nätisti, ilman että johto mitenkään häiritsee sitä.


Ja vasemmalta puolen johdot



Tuossa vielä Dice lämpökahvojen asennusohje. Aika simppeli homma. Suosittelen kaikille. Lämpöä riittää niin että liki nollakelilläkään ei sormia palele. Vähän kuin ilmastointi autossa. Kun sen kerran saa, ei siitä olisi valmis luopumaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti