Asiaa Honda CX500 pakoputkiston keskimmäisestä osasta, eli kollektorista.
Tällä osalla on monta nimeä. Kollektori, h-pala, pakokaasun kerääjä, jne jne...
Asia on niin, että ihan väistämättä tämä painava rautainen mötikkä ruostuu ikävä kyllä jossain kohtaa jokaisella cx500 omistajalla. Se vaan on niin alttiina kosteudelle ja suojaamatonta rautaa, niin tottahan se pakoputken osana ruostuu. Ja vaikka onkin järeää rautaa, niin läpi asti se ruostuu. Reikiä tai jopa halkeamia oikein.
Ja jos ei ole ruostunut, niin siinä vaiheessa kun äänenvaimentajat tai alkukäyrät pitäisi vaihtaa, niin nuo liitoskohtien siivekkeet napsahtelevat poikki. Ikävä homma.
Kollektorin sisällä menee ristiin putket siten, että vasemman sylinterin pakokaasut tulevat suurelta osin pihalle oikean puolen äänenvaimentajasta. Ja oikean puolen pakokaasut vasemmalta.
En tarkalleen tiedä tämän toimintasysteemiä, mutta joku joskus minulle selitti, että tällä saadaan toisen sylinterin käyntiä tehostettua aina kun toinen sylinteri puskee pakokaasut pihalle.
Jotenkin se meni niin, että kun vaikkapa vasen puoli puskee pakokaasut pihalle, niin se tekee samalla oikean puolen alkukäyrään pientä alipainetta, joka sitten seuraavaksi tahtivuorollaan imaisee nopeammin pakokaasut omalta puoleltaan pihalle. Ja antaa samalla imun vasemmalle puolelle vuorostaan.
En allekirjoita tätä, koska en tosiaan tiedä mikä tämä todellinen syy on. Mutta voihan tuossa olla järjen siementä.
Tässä leikattuna auki alkuperäinen kollektori.
Honda on lopettanut näiden valmistamisen, mutta vaihtoehtoja löytyy. Ikävä kyllä ilmeisesti rosterisia vaihtoehtoja löytyy uutena vain standard ja deluxe mallille. Custom malliin taitanee saada vain muun valmistajan valmistamaa replikaa alkuperäisestä kollektorista.
Ebaysta tai muualta tätä palaa ostaessasi pidä huolta että tiedät onko se tarkoitettu customiin, standardiin vai deluxeen. Koska äänenvaimentajien liitoskulma on eri. Sekä pituus näillä on eri. Ja lisäksi myös lämpösuojakilpien kiinnityskohdat ovat eri kohdissa ainakin customille ja standardille.
Alkuperäinen tai replica siis näyttää tältä ja sellaista replikaa saa ainakin vielä wemotosta sekä David Silversparesilta noin 100e + postikulut. Postikuluista en tiedä, mutta itse osa on painava. Veikkaisin että helposti ainakin 5kg.
Italialainen Jama-merkki on valmistanut standard versioon sopivaa rosterista korviketta.
Siistin näköinen ja lämpösuojakilvetkin saa kiinni. Käytännössä ikuinen. Ilmeisesti ei valmista enää.
Laser Exhaust valmisti myös vastaavan näköistä osaa, mutta tätä ei ilmeisesti enää valmisteta. Käytetyn jos löytää, niin varmasti toimiva peli, koska rosteria myös.
Marving valmistaa edelleen rosterista kollektoria cx500 standardiin.
Osa näyttää kaikista kevyimmältä ja hepposimmalta, mutta lienee silti paras vaihtoehto jos alkuperäisen kaltaista ruostuvaa ei halua tilalle laittaa. Hintaluokka 150-200e postikuluineen.
Mutta kannattaa muistaa, että se on 50-100e vain enemmän, mitä replikaosa joka ruostuu taas käytössä.
Sitten on toki vaihtoehtona unohtaa kollektori ja laittaa ihan vaan suorat putket tämän tilalle.
Sellaisia myy esimerkiksi nimimerkki Murrayf, Honda cx500 jenkkikeskustelufoorumilla.
Saa muutamalla eri kulmalla, mutta näissä ei ole valmiina kiinnityksiä lämpösuojakilville. Muuten hyvin tyylikäs ja simppeli ratkaisu.
Sitten on vielä vaihtoehtona vaihtaa kaksyhteen eli 2-1 putkistoon.
Näitä löytyy muutamia kuten laadukas Motad sekä vähän vähemmän laadukas Mac.
Lisäksi varmasti jotain muitakin saattaa löytyä, mutta uusien valmistajia ei Motadin ja Macin lisäksi olla muita.
Kannattaa silti huomioida, että jotakuinkin melkein aina ei täydellisesti tehty 2-1 putkisto pudottaa tehoja verrattuna Hondan insinöörien alkuperäiseen suuniteltuun 2-2 putkistoon kollektorin kera. Motad on onnistunut tekemään hyvin pitkälti alkuperäistä putkistoa korvaavan 2-1 putkiston. Tästä voi lukea paljon tarinoita netistä jos lontoon kieli taipuu. Tähänkään en osaa sen teknisempää vastausta kertoa miksi asia näin on, mutta hyvin paljon on tarinaa miten cx pyörän omistajatkin ovat vaihtaneet 2-1 putkistoon ja osa tehoista on jäänyt samalla pois. Ero tuskin on iso ja moni tuskin edes huomaa. Harvempi ajaa näillä kuitenkaan niin täysillä ja äärirajoilla jatkuvasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti