Takarenkaan kardaaniliitoskohdan hammastukset ovat tiptop kunnossa. Puhdistus ja uudet hondan molyrasvat hampaisiin ja rengas paikalleen. Takalokari paikalleen, sähköliitosten putsaus ja takapää alkaa olemaan valmis.
Alkuperäinen lasisulake oli niin hapettunut jotta, totesin että vaihdan samantien tilalle luotettavamman nykyaikaisen laattasulakemallisen sulakepesän. Kolvi käteen ja kunnon liitos ja kutistesukkaa päälle.
Takapää näyttää ihan siistiltä kun kaikki on nyt kunnossa. Jopa maali pysyi jousissa hyvin, kun testasin hieman pomppia pyörää iskarien varassa. Komiaa.
Uusi satulakin näyttää siistiltä. Alkaa pyörä näyttämään siistiltä kun on ruosteet putsattu ja maalipinnat nätissä kunnossa sekä uusi satula. Satulan pohja on muovia tai lasikuitua. Ei mätäne kuten alkuperäismalliset.
Sitten tunkataan keulaa ilmaan ja aloitetaan keulan purku.
Etuvanteen laakerit olivat vaihtokunnossa. Klappia ihan hemmetisti. Onneksi hyllyyn oli jäänyt laadukkaita laakereita ja vaihdoin tilalle SKF vai SFK laakerit.
Etupumppuihin on joku joskus vaihtanut stefat, mutta toisessa oli pientä vuotoa, niin päätin vaihtaa molemmat. Ja kun en tykännyt yhtään enduromaisista gaitors haitarikumeista, niin samalla ne vaihtuu paketin mukana tulleisiin perinteisiin pölysuojiin.
Vasemmalla punaiset edelliset stefat. Uudet mustat tilalle.
Stydit 15W haarukkaöljyt sisään. 1.35dl per haarukka kuuluu tähän 1978 vuosimalliin.
En tiedä mitä vanha öljy sisällä oli, mutta se ei todellakaan ollut yhtä juoksevaa. Jotenkin hyytelömäisempää tai kohmeampaa. Liekö ollut sitä ATF öljyä?
Kummastakin pumpusta oli pienempi ylempi iskarijousi poistettu ja tilalle laitettu muovinen holkki tuomaan lisäjäykkyyttä.
Samalla availin nacellen, eli tuon maskin ja kurkkasin kaikki sähköliitokset sieltä. Sisällä oli jopa alkuperäinen 35v vanha Mitsuban vilkkurele :) Liitoksille puhdistus ja contact protectia ja paketti kasaan. Samalla vääntelin lenkkiavaimella vilkkuja pitelevän raudan suoraan ja nyt vilkut ovatkin oikeassa kulmassa ja oikeassa kohdassa missä kuuluukin.
Melkoinen tuo johtomäärä tuolla maskin sisällä.
Putsasin samalla kiilloituslaikalla pahimpia pois etupumppujen alaosista ja iskin paikoilleen. Paljon paremmin sopii vanhana pyörään nuo perinteiset pölysuojat.
Uusi etukumikin tuli kammettua vanteelle. Maxxis Hi-Max mallia. Oli oikea koko, mutta tosi jäykkä sovitus. Sai kammeta ihan kokovoimalla että sai sen vanteelle. Sen jälkeen sai tapella kauan että sai kumin huulloksen plopsahtamaan vanteella paikalleen. Oli niin kauhea äheltäminen ettei meinannut tulla mitään. Piti oikein rauhoittua ja käydä saunassa välillä. Vetästä muutama napanderi ja yrittää uudelleen. Kunnolla liukastetta väliin, kuormaliinalla kumi pirun tiukkaan vanteen ympärille kireälle ja paineella ilmaa ilman venttiilin sisuksia. PLOP ja vanne paikallaan.
Rasvasin ryyppyvaijerin. Ja jätin uudet kaasun avaus- ja palautusvaijerit myös valumaan rasvaa sisuksiinsa. Saavat valua rauhassa tuossa ja laitan ne sitten.
Ihan uusi krominen etulokari tulee myös. Siitä ei vielä ole kuvaa. Ajattelin harmaalla hammerite ruosteenestomaalilla vetästä sen sisäpinnan ennen käyttöä. Ei heti ala ruostumaan uusi hieno lokari sisäpinnalta. Sen jälkeen onkin keula nipussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti