lauantai 11. lokakuuta 2014

CX500 Candy - läpikäyntiä

Olen nyt 2 päivää käynyt läpi talven projektipyörää kartoittaen mitä kaikkea siihen tarvii tehdä.

Moottori tuntuu pelaavan ihan ok. En varsinaisesti ole sillä ajanut, mutta käynti on ihan ok. Täytyy vaan puhdistaa kaasuttimet kunnolla. Luultavasti acv-kalvot täytyy vaihtaa sisälle. Vaihteetkin loksahtavat paikallaan ihan hienosti paikalleen. Pitäisi koittaa ajaa pieni pätkä ennen kuin ryhtyy pyörää rassaamaan. Pitää vaan niin jäätävää meteliä tuo pyörä ilman äänenvaimentimien villoja, että hävettää ajaa. Äänenvaimentajat täytyykin tilata uudet. Kollektori vuotaa yhdestä pisteestä. Jos se ei osottaudu pahaksi, niin ehkä siihen joku hitsari voi räkästä pienen klimpin.

Hammaslääkäripeili-tempulla kurkkasin, niin jakoketjua piisaa vielä 20-40tkm ajoihin, joten en näe tarvetta lähteä sitä vielä suotta vaihtamaan. Samoin staattori lataa hienosti 14.25-14.30 volttia akulle. Eli lataa juuri kuten pitääkin.

Staattorin ohmit mitatessa se heittikin kaikkia arvoja hieman rajojen yli, mutta tärkeimmät arvot 8/9 ja 5/9 kun näyttävät oikein, niin se on pääasia. Pyörä toimii ja tärkeimmät arvot on ok, niin ei turhaan vaihdeta osia. Luultavasti toimii vielä monen monta vuotta hyvin.

Revittelin pihassa tovin pyörää ja hienosti ottaa kierrokset yli 5000rpm kuten kuuluukin. Eli vielä on vältytty tämän pyörän kohdalla siltä staattorivialta.


Kiitos Aki Lötjöselle korjatusta kuvasta
Omat arvoni olivat

1/5 = 133
2/5 = 112
3/5 = 246
4/5 = 128
6/5 = 111
7/5 = 246
8/9 = 88     (OK)
5/9 = 388   (OK)






Ohjauslaakeri on hyvä. Ruosteita täytyy syödä pois ja maalata osia. Jarrukahvan sainkin jo vaihdettua kun hyllyssä oli osa valmiina.



Jarrut täytyy koittaa ilmata. Jos pehmeys lähtee sillä, niin sitten en lähde heti vaihtamaan jarruletkuja.

Hämmästyksekseni jarruletkuissa oli lukema 8/79. Tarkoittaako vuotta 1979. Onko pyörä siis sittenkään 1978 vai onko se 1979 puolella koottu ja 1978 osista osittain. Täytyy selvitellä lisää. Sikäli ei haittaa koska allekirjoittanut on syntynyt vuonna 1979 ja haaveillut aina saavansa oman syntymävuoden pyörän. Tähän mennessä on aina ollut joko uudempia tai vanhempia.




Etukumi täytyy vaihtaa sekä etulokari. Lokari on ihan katastrof. Ruostunut rimpula.


Etupumpuissa on enduropyöristä tutut haitarikumit, eli gaitorssit. Niiden huohotusreijistä näkee, että on öljyä roiskunut. Tarkoittaa, että stefa tai stefat eivät ole enää kunnossa. Siis vaihtoon. Samalla lähtee gaitorssit luiskaan.


Mittaristo toimii hienosti. Edes kierroslukumittarin viisari ei väpätä vanhuuttaan.
Kaikki valot toimivat. Jarrukahvan jarruvalolle tulee joku viritysjohto jostain. Täytyy korjata oikea johto toimimaan siihen.

Satulaa ei välttämättä saa enää korjattua. Se pohjalevy on niin huonossa kunnossa, että nahkaa pitelevistä piikeistä likimain jokainen on poikki. Joten uutta satulaa metsästämään.

Imukurkuissa on halkeamaa kumissa. Ei vuotanut vielä läpi asti, kun suihkein carb pilottia tyhjäkäynnillä. Ei reagoinut mitenkään. Pystyy siis vielä korjaamaan shoegoolla sekä päälle mahdollisesti vielä itsevulkanoituvaa teippiä.

Vesipumpun tiiviste on hajalla. Vuotaa weepholesta, eli juorureijästä jäähynestettä koneen käydessä. Vesipumpun tiivisteen vaihtaminen yleensä kannattaa hoitaa moottorin aukaisun yhteydessä. Mutta nyt kun aukaisuun ei muuta tarvetta ole, niin hoidetaan se ns. Sheps methodilla, jossa moottoria ei tarvitse lähteä avaamaan. Vaihdetaan mekaanisen tiivisteen sisuskalut pelkästään.


Samalla kertaa pääsee irroittamaan tuon kromisen jäähyputken. Se on paikoitellen ruostunut. Jos sen saa puhtaaksi niin hyvä, mutta jos ei saa, niin maalataan se mustalla tai harmaalla.


Tankki on sisältä täysin ruosteeton. Mikä on tosi hyvä juttu.


Siinähän sitä. Ja kontaktien läpikäynti, paikkamaalauksia, kardaanin hammastusten tarkastus ja voitelu ja kovaa ajoa. Ehkä maalautus jossain jos budjetti antaa myöten. 

Tykkäsin kovasti siitä oranssista sävystä. Samoin tuosta wingin ruskeasta. Maanläheisiä sävyjä. Tästä tavallaan tekisi mieli tehdä sellainen candy oranssi-punertava. Jotain tämän kaltaista. Erottuisi joukosta hieman. Ehkä punaiset raidat tuohon tai sitten ihan vaan hondan siivet tarralla.

 

 

Näihin tunnelmiin ja osien metsästämisiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti