keskiviikko 15. lokakuuta 2014

CX500 Candy - Etujarrut, tulpanhatut jne...

Tuossa irroittelin äänenvaimentajia ja kun ne tuntui olevan niin tiukassa, niin sulattelin ja kostuttelin sitä tiivistettä jollain eri nesteillä ja samalla sitten päädyin etujarrun jarrunesteitä vaihtamaan.

Katselin että jarrupaloja on vielä vaikka muille jakaa, niin suotta vaihtamaan uusia. Mutta kahva oli ihmeen pehmeä ja otti kiinni sarviin asti. Ajattelin että varmaan vanhat letkut totutusti joustaa vaan. Mietin jo teräspunosletkujen vaihtoa, mutta hemmetti.... ei tarvinnut.

Rupesin ilmaamaan jarruja ja kun sain kaiken likaisen jarrunesteen pihalle ja höräytettyä samalla isot ilmakuplat pihalle, niin jarrukahvasta tuli tosi stiffi. 2-3cm liikkuu kahvan pääty ja jarru on ihan täydessä lukossa. En olisi uskonut että 35v vanhat kumiset jarruletkut voivat vielä näin jäykät olla. Varmaan se 63 000km paikkansa pitävyys tulee tässäkin esille? Jarruja on käytetty vähemmän ja niiden venyvyys ei ole vielä niin isoa.

Jarrunesteet oli kyllä ihan mustaa tervaa. En voi oikeasti ymmärtää kuka päästää jarrunesteet tähän kuntoon. Litra jarrunestettä maksaa about 6-8 euroa. Sillä vaihtaa muutaman kerran jarrunesteet.


Tällaista kuraa oli säiliössä.

Ja tällaista kuraa tosiaan tuli pihalle jarrusylinteristä.


Kun riittävän kauan pumppasi puhdasta jarrunestettä, niin se alkoi näyttää tältä.


Ja tältä


Ja oikeesti hei tuohon meni ehkä 2 desiä jarrunestettä kokonaisuudessaan.
Eli kannattaako tuossa säästää?

Jarrusta tuli ihan tajuttoman hyvä ja kahva ottaa pienellä liikkeellä jo jarrun pohjaan.

Sitten irroittelemaan nuo äänenvaimentajat.
Samperi että orkkis vaimentajat oli hienot. Ei ruostetta juurikaan ja tosi siistit.
Mutta en tiedä miksi, mutta ne olivat katkenneet juuri tuosta liitoskohda luota molemmat poikki.
oli melkoinen operaatio hakata irti nuo änkkärin liitoskohdan palat. Noin 6cm putkea ja sen tiiviste.
Huh mikä homma. Meni melkein tunti että sai nuo kaksi irti rikkomatta mitään.


Tässä irroitettuna. Alumiiniteippi on siksi, että testailiin miltä pyörä ja kone kuulostaa kun ei kuulu pelkkää tsupsutusta. Eli väliaikaispatentti :) Nuo kollektorin sisällä olleet pätkätkin on ihan siistit. Ei läpiruostunutta mätää rautaa. Ihmettelen miten on nuo putket ruostuneet noin poikki. Vai onko pyörää kaadeltu niin että olisi putket katkenneet? Ei voi tietää.


No samalla siinä availin tulpanhatut ja kurkkasin sisuksiin. Pikkuisen oli hapettuma päässyt käymään kylässä. Joten kaikki pinnat kosketuspuhtaiksi ja contact protectia päälle suihkaus. Tulpanhatut kasaan ja ihan hyvää kipinää näytti antavan.


Toinen resistori oli pahasti hapettunut. 
Mutta putsaus hienolla hiekkapaperilla sai puhtaat pinnat näkyville.



Samalla kurkkasin sytytystulppia. Hämmästyin kun kumpikin tulppa oli ihan löysällä. Tulppa-avaajalla kumpikin pyöri heti tyhjää. Kumpikaan ei siis ollut kireällä ja tiiviisti. Enää en ihmettele miksi videossa ehkä hieman alussa röpsötti käynti. On nämä hondat melkoisia. Vaikka olisi jutut sinnepäin, niin silti homma vaan toimii :)

Asiaan... Kumpikin tulppa näyttää silti kahvin väriseltä, eli ei tätä pyörää ihan väärin säädöin ole ajeltu. Hieno homma :)

Nyt tilanne on vähän siinä tilassa, että täytyy odotella postissa tilauksia saapuvaksi, että voi edetä missään. Mutta hyvä mieli asian kanssa. Tästä tulee vielä hyvä pyörä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti