perjantai 31. lokakuuta 2014

CX500 Candy - vesipumpun tiivisteen vaihto shep's method

Vesipumpun tiiviste vuotaa weep holesta, eli suomenkielellä juorureijästä.

Koska moottoria ei muuten tarvitse lähteä aukomaan, niin päätin testata Shep's methodia, jossa vaihdetaan vesipumpun tiivisteen sisukset pelkästään. Metallikuppi jää vaihtamatta.

http://cxgl.wikispaces.com/Mechanical+(Waterpump)+Seal+Replacement

Jännäähän tuosta tuli, kun tiiviste kuitenkin maksaa 25-35e. Tosin jos tämä onnistuu ja vuodot pysyy, niin pelkkää tuota vesipumpun tiivisteen sisus osaa saa noin 5e hintaan ebaysta.

Tilasin cx500 malliin kuulemma sopivan vesipumpun tiivisteen saksasta. Paketissa luki Honda CF250, joka on -80 luvun alun Hondan valmistama skootteri. Lienee siis Honda käyttänyt samanlaista vesipumpun mekaanista tiivistettä monissa ajoneuvoissaan.


Ensimmäisenä jäähynesteet pihalle. Muista myös ottaa auki ne kaksi 10mm pulttia tuulettajan alareunan tasolta tuulettajan takaa. Tyhjääntyy sylinteritkin. Samalla hyvä ruuvimeisselillä oikoa syylärin rivat jotta tuuli viuhuu hyvin läpi.

 

Vesipumpun propeli irti



Siinä näkyykin mekaanisen vesipumpun tiiviste. Elä hukkaa akselin hammastusten juuressa näkyvää prikkaa. Se tarvitaan paikalleen tai homma vuotaa. Vanhan tiivisteen sisukset lähtee pihdeillä varovasti nyppäämällä. Aika pienellä voimalla se napsahtaa irti. Älä Shep's methodia tehdessä nyppää irti peltikuppia. Vain sisuskalut.


Uusi mekaaninen vesipumpun tiiviste
Mortch International MICF250-5069
CF250 Water Pump Seal


Tässä verrokkina vierekkäin vanhan tiivisteen sisuskalut ja uusi tiiviste vierekkäin.
HUOM!!!
Älä koske sormin valkoiseen pintaan älkäkä mekaanisen tiivisteen kontaktipintaan joka tulee valkoista osaa vasten. Tähän väliin et halua rasvaa.



Vanha kuppi näyttää näin siistiltä. Ei jäänyt liimaröippeitä vanhasta. Jos jää, niin asetonilla vanhat pois. Sitten brake cleanerilla tai muulla vastaavalla hyvä puhdistus, että uusi liimapinta tulee pysymään.


Uuden tiivisteen sisälmykset saa nätisti pois peltikupista lämmittämällä kuppia pohjasta. Sen voi tehdä hellalla tai sen voi tehdä sytkärillä. Tai tällaisella minitoholla. Ei tarvitse montaa sekuntia lämmittää, kun kuuluu rits ja liimaus irtoaa kupista. Kuppi on kuuma, joten pidä sitä kiinni pihdeillä. Ja toisilla pihdeillä tai jollain nostat sisuskalut varovasti pois. Jos se ei ole tarpeeksi lämmin ja vielä liimaus kiinni, niin saatat repiä rikki sen. Lämmitä siis tarpeeksi ja sisus irtoaa helposti.


Otin muutamia mittoja vanhasta ja uudesta ihan mielenkiinnosta.
Vanha on aina vasemmalla ja uusi oikealla.
Klikkaamalla isoksi.

sisämitta


ulkomitta


kontaktipinnan huulloksen ulkoreuna


Polo mint ulkoa kumitiivisteen kera


Polo mint sisähalkaisija



Mitat täsmäsivät aika hyvin, joten sopivaa liimaa jotta tiiviste pysyy kupissa. Itse laitoin tuollaista tosi jytyä tiivistesilikonia. Sopiva kerros sivellään tivisteen pohjaan, siihen joka oli kuppia vasten.


Tämän jälkeen asettelet tiivisteen kuppiin paikoilleen.
Asetat prikan paikalleen.
Asetat propelin pohjaan uuden keraamisen polo mintin vanhan tilalle. 
Erityistä huomiota siihen, että polo mint tulee suoraan ja pohjaan asti.
Ja asetat propelin akseliin tiivistettä vasten.
Sormikireyteen mutteri ja jätä siihen vuorokaudeksi kuivamaan.


Vanhat voitkin sitten heittää luiskaan.


Tällainen kuppi jäi turhaksi. 


Vuorokauden kuivamisen jälkeen saa laittaa propelin momenttiavaimella oikeaan kireyteen ja vaihtaa pultin alle vielä uusi kupariprikka. Vanha ei tiivistä enää. Se pitää aina vaihtaa tai joudut avaamaan takakopan uudelleen, tiputtamaan jäähynesteet pihalle jne jne.  Ei siis kannata parin euron prikan takia jättää vaihtamatta. Ai niin ja tiivisteen sekä polomintin väliin kannattaa sipasta sormella nestemäistä saippuaa pikkuisen. Ei pyöri pinnat kuivana ennen kuin jäähyneste kunnolla voitelee.

Jatketaan tästä kun ehtii...

9 kommenttia:

  1. Kumitiivisteeseen asennuksessa ei saa milloinkaan käyttää saippuaa. Saippua kovettaa kumin ja tiiviste alkaa halkeilla ja alkaa vuotamaan ennen aikojaan. Asennuksessa voi käyttää esim. silikonirasvaa.

    VastaaPoista
  2. Kyseinen tiiviste ei ole kumia vaan jotain mustaa kovaa materiaalia. Sekä valkoinen vastakappale on jotain keraamista kovaa materiaalia. Ei tosiaan kumia. Kymmenet tai jopa sadat cx500 omistajat ovat tehneet tällä Shep's Methodilla vesipumpun tiivisteen vaihdon ja käyttäneet nimenomaan saippuaa liukasteena välissä ensikäynnistyksen vuoksi. Ja ongelmitta. Itse en lähde kyseenalaistamaan hyväksi ja toimivaksi havaittua metodia. Tästä voi epäilijä tehdä hakuja amerikan cx500 foorumille. Sopivia hakusanoja: Shep's method, water pump seal, mechanical seal, polo mint, soap

    Shep's Method linkin opastuksessakin lukee näin: "You can now re-assemble the water pump as normal. Smear some washing up liquid/dish soap on the Ceramic Washer (Polo Mint) before you do..."

    Joten tällä mennään

    VastaaPoista
  3. Ensiksikin kiitokset erittäin seikkaperäisistä huolto-ohjeista, tämä on kyllä parhaita cx-sivustoja intternetissä!

    Oli tarkoitus alkaa suorittamaan Shep's methodia mutta Stormilta ostetussa tourmaxin tiivistepaketissa ei ollut "polo mintiä" mukana. Onkohan tietoa pitäisikö se tuossa paketissa olla? Näin ainakin itse käsitin...

    Ps. cafe racer -projektista tulee jäämään melkoisesti osia yli, joten jos on tarvetta jollekin tietylle niin sopii tiedustella daitheflu97(äät)gmail.com. Jossain vaiheessa teen kyllä listauksenkin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, jos sait tästä apua projektiisi. Luulisi että stormin paketissa olisi myös se polo mint mukana. Tuntuisi hullulta jos se puuttuu.
      Ellei sitten ole Tourmaxilla kahta eri paketti eri tuotenumeroilla, missä toisesta puuttuisi se?

      Onko sinulla se paketti vielä tallessa. Siinä on joku numerosarja. Googlella voisi löytää mitä tämän numeron sarjan kuuluisi sisältää.

      ps. Minkä värinen projektisi on? Lähinnä muoviosat jne... Ja onko custom vai standard mallinen?

      Poista
    2. Homma selvisi, polo mint oli jossain vaiheessa päässy livahtamaan paketista ulos. Pyysin Stormin tiskillä korkkaamaan uuden paketin ja tarkastamaan sisällön, ja kyllähän se tuohon Tourmaxin WMS-901 -koodilla olevaan pakettiin kuuluu.

      Tuo projektipyöräni on -83, mallia CX500E, punainen väriltään.

      Poista
    3. Hyvä juttu, toivottavasti eurosportti tulee kuntoon kesän helteille.

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. minulla on erikoistyökalu vesipumpun mekaanisen tiivisteen vaihtamiseen.ei tarvitse pelleillä eikä kikkailla.soita 0400-763043

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, mutta ei kiitos. Oikein näppärästi vaihtuu näinkin ja toimivaksi todettu tekniikka ympäri maailman.

      Poista