Tai aloitetaan tarina näin. Wingi kaipasi uudet kumit vanhojen täyttäessä 12 ja 19 vuotta.
Tässä 1983 vuosimallissa valettujen erikoisvanteiden vuoksi renkaiden koot ovat tuumaa pienemmät, kuin vanhemmissa GL1100 wingiessä, joissa on comstar vanteet.
Koot ovat:
eturengas 120/90 - 18"
takarengas 140/90 - 16"
Ja omat rajoitteensa antaa myös se, että renkaiden tulee kestää paljon painoa. 300kg pyörä + 2 aikuista + 3 laukkua täynnä tavaraa, antaa renkaille jo ihan kiitettävän massan kannateltavaksi.
Joten suuntasin tutkimaan kymmeniä vuosia wingeillä ajaneiden maestrojen kokemuksia rengassarjoista ja merkeistä. Sillä he jos kuka osaavat antaa kokemuksiensa kautta oikeaa tietoa.
Yllätys oli, että todella monessa keskustelussa hyppäsi sama juttu esiin. Mainittiin, että jätä suosilla ostamatta nuo kalleimmat merkkikumit kuten Dunlop, Metzeler, Pirelli, Michelin,...
Ja osta edullisen tai keskiluokan merkkien kumit. Syynä se, että 300-500kg massalla ajettavan wingin ajo ei ole samanlaista suorittamista, kuin esimerkiksi katupyörillä. Wingi ei tarvitse samanlaisia ominaisuuksia. Lähinnä melkein riittää että se on kumia ja että se on pyöreä. Moni jopa kehui että ostettuaan Pirellin tai Dunlopin jälkeen halpamerkin, ohjaus tuntui mukavammalta ja renkaat äänettömämmiltä. Osa kehui jopa että renkaiden kuluvuus oli samaa luokkaa. Toiset sanoivat että halpakumit kuluvat äärettömän paljon nopeammin. Mutta suurin osa antoi kehuja ja näiden mukaan ajattelin sitten koittaa.
Ensin tutkimaan suomen hinnastoja. Eräässä nimeltämainitsemattomassa myrskyyn viittavan nimisessä mp-tarvikeliikkeessä olisi halvimmat tämän kokoiset kumit maksaneet vanteille pujotettuina 350-400e välille. Ei hemmetti... En vaan suostu maksamaan moista summaa. Tuossa on puolet melkein ilmaa.
Päätin että vaihdan itse kumit vanteille. Ennenkin vaihtanut ongelmitta. Joten suuntasin tutkimaan rengas-nettikauppoja. Tovin tutkittuani suomalaiset rengasnettikaupat antoivat halvimman kumiparin hinnaksi toimitettuna 250 euroa. Liike sijaitsi vielä samalla paikkakunnalla. Ajattelin että voin noutaa ne autolla säästääkseni postikuluja. No eipä noudettukaan. Nettikaupoilla ei ole omaa varastoa. Vaan tilaukset otetaan vastaan ja sen jälkeen tilaus lähetetään eteenpäin euroopan suurille rengastukkuvarastoille, josta ne sitten postitetaan suoraan asiakkaalle.
Eli hemmetti... loistava bisnesidea yksityiselle kerätä rahat vaan ihmisiltä ja välittää tilaus jälleen eteenpäin, tekemättä yhtään mitään. Muuta kuin sen että lähettää sen sähköpostin eteenpäin ja kerää rahat. Hah. Loistavaa.
No ei! Rupesin järkeilemään, että jos kerran renkaat tulevat euroopasta varastosta, niin samalla vaivalla se on tilata ne renkaat sitten jostain halvemmasta maasta. Ja tässä vaiheessa silmiini hyppäsi tämä nettikauppa Luxemburissa.
Sieltä löytyi kumit kuin kumit samantien ja halvalla. Merkiksi päätin valita halpakumin nimeltään Maxxis. Tätä kumia oli wingi-piireissä amerikassa kehuttu hyväksi. Joten kokeillaan. Vielä kun nämä on tehty kestämään kovia painoja. Eli kumit raskaisiin customeihin ja matkapyöriin. Takakumi muistaakseni kestää noin 450kg painon päällänsä.
Tavarat ostoskoriin ja katsomaan summaa.
Maxxis M6011R 140-90 X 16 TL 77H 75,00€
Maxxis M6011F 120-90 X 18 TL 65H 72,50€
Postikulut (sama suomen nettikaupoissa) 25,00€
Yhteensä 172,50€
Ei huono suoritus parin tunnin vapaa-ajan uhraamiselle, jos renkaiden hinta putosi noin 400 eurosta 172 euroon. Vanteille laittamiselle en laske hintaa, koska se menee harrastuksena ja jos käyttäisin sen ajan johonkin muuhun, niin en sillä ajalla kuitenkaan vastaavasti tienaisi mitään.
Maksu onnistui vieläpä näppärästi joko luottokortilla tai paypalilla. Paypalia suosin itse ja se oli pari napsautusta ja kerran salasana, niin kumit oli tilattu. Mailiboksiin tuli parin tunnin sisään vielä tracking code, jolla pystyi seuraamaan lähetystä.
Kahden päivän aikana renkaat siirtyivät Suomeen DPD-kuriirin tuomana. Mutta sitten jostain syystä suomessa ne olivat varastossa melkein viikon päivät. Yhteensä tilauksesta meni 8 päivää, että kumit saapuivat suoraan kotiovelleni. Kuitenkin ihan hyvä suoritus. Jos akuutti kiire renkaille on, niin silti nuo mp-liikkeet saattavat pyytää vanteet muutamaksi päiväksi, kunnes saavat ne vaihdettua. Harvemmin ihan samantien kumeja saa vanteelle vaihdettuna mukaan.
Voin siis suositella Gummistradaa liikkeenä. Simppeli sivusto. Helppo tilaus ja sopivan nopea toimitus.
ps. tämä ei ole mainos, vaan ihan vain kerron julkisesti jos jossain asia menee hyvin ja edullisesti.
ps. tämä ei ole mainos, vaan ihan vain kerron julkisesti jos jossain asia menee hyvin ja edullisesti.
Oli mielenkiintoinen tarina, kyllähän yrittämällä saa monesti hintaa tiputettua jos vaan jaksaa nähdä hieman vaivaa.
VastaaPoistaMinua vaan ammattini puolesta jäi suorastaan ärsyttämään kun kerroit että mp-liikkeen renkaiden hinnassa on puolet ilmaa, sellaista asiaa hinnoissa olekkaan kuin ilmaa. Sitä kutsutaan katteeksi jolla kivijalkakauppias maksaa työntekijöiden palkan ja tilojen kustannukset.
Ymmärrän toki entä hinta tuntuu kovemmalta kun sitä tuijottaa vain paperilla, kuten sanoit nettikauppiaalla on helppoa kun tekee vain tilauksen ja käärii rahat välistä, kun ei tarvitse penniäkään pistää kiinni laitteisiin, tiloihin tai varastoon.
Ikävää jos kirjoitukseni sai sinulle harmaita hiuksia.
VastaaPoistaKirjoitus ei ole kohdennettu syyllistävästi ketään kohtaan. Ja olen varma että on hyvin paljon (luultavasti suurin osa) motoristeja, jotka haluavat vain yksinkertaisesti hoitaa homman pois alta. Ajavat pyörän liikkeeseen ja sanovat että vaihtakaa kumit. Maksu ja pihalle. Ja hyvä niin. On myös niitä jotka tilaavat kumit ulkomailta halvemmalla ja kantavat ne sitten vanteineen kivijalkaliikkeeseen ja sanovat että asentakaa. Maksu ja pihalle. Luultavasti kaltaisiani, jotka tekevät kaiken huollon itse, on kaikista vähiten.
Tämä nyt on lähinnä tällainen blogi itselleni, että muistan mitä huoltoja pyörään on tullut tehtyä. Ja samalla vinkkejä muille, miten asioita voi tehdä. En nyt usko että tämän kirjoituksen takia kaikki alkavat tilaamaan ulkomailta kuminsa ja rengastyöntekijät jäävät suomessa työttömiksi.
Hyvä kun tuli aiheeksi. Täytyykin lähteä jokupäivä rengasliikkeisiin katsomaan autoon uusia kesärenkaita. Vanhat alkavat olemaan viimeisillään ja kohta alkaa syksyn kosteat kelit, jolloin sitä pitoa kaivataan enemmän.