maanantai 28. huhtikuuta 2014

Goldwingiin GL1100 pakoputken paikkaus, teräspunosjarruletkut, öljyt sekä kardaaniöljyt

Oli mukavan työrikas viikonloppu. Kelit suosivat ja kun nyt vaimo sattui olemaan viikonlopun töissä, niin oli hyvin aikaa tehdä ilman mitä halusi. Aamut alkoivat terassikahvilla, jonka jälkeen mietittiin päivien touhuja. Maalausta ja wingin laittoa.

Ensimmäisenä harmittava vuotava pakoputki. Putkessa ruostunut 5mm x 30mm railo. Putsasin sitä ja tungin täyteen CRC exhaust repair gum -massaa. Sitten päälle vielä tuollainen CRC exhaust repair bandage -tervanauha. On muuten tosi kamalaa nauhaa käsitellä. Tervaa saa pestä tovin jos toisenkin sormista pois. Helpommin homma olisi mennyt jos pakoputket olisi irroittanut, mutta sain sen tuolta välistäkin pujoteltua. Ei ehkä tullut niin kireä kun voisi olla. Mutta tuntui ajavan asiansa. Ajolenkki osoitti, että tsup tsup sivuäänet katosivat kokonaan ja wingistä tuli kertaheitolla paljon hiljaisempi. Jopa miellyttävän pehmeäsaundinen.



Onneksi kohta ei ollu keskellä änkkäriä tai muussa ikävässä näkyvässä paikassa. Jäi aika hyvin piiloon ja ei hyppää silmiin, ellei asiasta mainitse muille. Uusi rosteriputkisto maksaisi 600-650e postikuluineen. Tämä paikkaus maksoi noin 10e. Kokeillaan tällä nyt ensin. Heh heh..



Pahimmat pölyt pois wingistä ja ajelulle putken kanssa.



Jännä oli huomata, että wingiä näin nakuna moikkaa useampi harrikka, mitä aikaisemmin muita pyöriäni. Olisiko se koko hämäävä?

Teippi suli itseensä kiinni ja pysyy kuin se kuuluisa tauti. Ei lähde irti ihan helpolla.

Samalla huomasin, että syylärin korkin kohdalta oli valunut pikkuisen moottorin kylkeen jäähynestettä.




Syyksi osoittautui tyyppivika. Vanha letku joka menee paisuntasäiliöön. Letku tekee jyrkän mutkan heti alussa ja ajan hammas haurastuttaa halki. Paljon samaa vikaa tuntui olevan maailman keskustelupalstoilla.

Myös syylärin suuaukolla oli pieni vääntymä ja tiiviste ei tiivistänyt ehkä täydellisesti. Naputtelin sen suoraan ja lähdin letkukauppaan.


Tilalle Motonetista uutta Gates letkua. Ajattelin että kangaspäällystetty ei menisi niin linttaan ja pysyy varmastin parempana ajan kanssa. Letkua myytiin metreittäin ja sama letku kuulemma käy polttoaineletkuksi jos käyttää 98E5 bensiiniä. Sanoivat että eivät suosittele 95E10 alkoholibensalle. Tuskin menee miksikään, mutta varoittelivat. Täytynee ostaa 95E10 bensaa liru ja upottaa letkunpala sinne ja katsoa miten käy vaikka parin viikon aikana. 

Vaikka 98E5 bensaa näihin vanhoihin vallan tankataan. Mutta eihän sitä koskaan tiedä jos on tankki tyhjä jossain hevon kuusessa ja lähin huoltoasema ei myy kuin 95:sta.


Jarruistahan jo puhuinkin aikaisemmin. 1983 Wingissä aika onnettomat. Etenkin pelkkä etujarru, koska se ottaa vain vasempaan jarrulevyyn kiinni. Vanhat kumiletkut ovat ajan pehmentämät. Oikein näkee miten jarrua painettaessa letku elää, liikkuu ja turpoaa. Suurin paine ei mene jarrumännille ja sitä myöten jarrupaloille, vaan tuohon letkujen turvottamiseen. Jarrukahva meni sarveen asti kun oikein puristi, vaikka kuinka ilmasi. Se vaan oli sellainen joustava, kumimaisen kumilenkkimäinen. 

Goldwing foorumeilla sanottiin että jos sinulla olisi varaa tehdä tasan yksi tuunaus wingiin, niin se kannattaisi ehdottomasti olla teräspunosjarruletkut. Jarrujen teho muuttuu kuulemma aivan käsittämättömästi. Jotenka tilasin ebayn kautta kanadasta letkut. Maksoivat joku 65e postikuluineen kotiin asti ja tulivat viikossa. Suomessa vastaavat letkut helposti 150-180e.

Vanhat kumiletkut irti ja liitoksia oli kahdenlaisia. Perus banjopultteja sekä mikähän tuo suomeksi tuo toinen liitin on. Englanniksi flared fitting. No kuitenkin tuo missä jarruputki ruuvataan letkun päähän naaraskierteille kiinni.

1983 vuosimallissa jossa on yhdistetty takajarru eteen ja taakse, on vain 3 jarruletkua. Aikaisemmissa GL1100 malleissa on neljä jarruletkua. 








Uudet teräspunosletkut ovat paljon ohkaisemmat ja jämäkän oloiset. Joutui vääntelemään hieman noita kiinnityskohtia pyörässä, että sai letkut niin etteivät ne ajossa hiero itseään missään kohtaa rikki pinnasta.
Vanhoista letkuista leikkasin irti kumisuikaleet, joilla kiinnitys pyörän pidikkeisiin tehdään. Ja puristin ne pidikkeet tiukemmin yhteen.


noin 150km koeajo osoitti, että nyt on jarruissa tosiaan ihan erilailla tehoa. Jarrukahva ei tule kuin puoliväliin asti ja on tosi jämäkkä. Samoin jarrupoljin ei menee enää niin alas asti. Ja 300kg pyörä muuten pysähtyy tosi rivakasti kun 6kpl jarrumäntiä painaa jarruja kohti jarrulevyjä kunnon voimalla. En olisi uskonut että ero tosiaan on näin iso. Voin täysin sanoa saman muille wingisteille. Jos jotain tuunausta halutte tehdä. Heittäkää luiskaan ne vanhat kumiletkut ja laittakaa teräspunosletkut paikalleen. Jarruissa ei koskaan voi olla liikaa tehoa.

Ajon jälkeen annoin pyörän tovin jäähtyä, mutta ei liikaa. Siten että öljy on vielä sopivan lirua. Valuttelin vanhat öljyt pois. Kuulemma Castrollin hifiöljyt. Phtyi hitto. Ei sellasia näihin vanhoihin kuulu. Näihin kuuluu kunnon paksu mineraaliöljy tai perus öljy, jossa ei ole liian hienoja ominaisuuksia. Itse laitoin aikaisemmin joka laitteessa hyvin toimineeksi todettua Mobil Delvac Super 1400 15W-40 öljyä sisään. Tästä voi halukkaat vääntää omat keskustelunsa vaikka moottoripyora.orgin foorumilla. Toiset eivät voi laittaa tätä, koska tonkassa on rekan kuva ja koska kyseessä on raskasdieselkoneiden öljy. Mutta voin kertoa että toimi honda shadowissa paremmin kuin castrol. Toimi cx500 pyörissä hyvin ongelmitta, Toiminut moposkoottereissa sekä 250cc skoottereissa ongelmitta. Ja nyt sitä menee Wingiin.

Kunhan se on liukasta, riittävän paksua ja sitä on tarpeeksi. Melkein pätee vanhoihin pyöriin. Liian lirut tulevat tiivisteistä tihkuen pihalle. Tai sitten venttiilinohjurikumeista läpi ja palaa ajossa savuna ulos. Ei 30-40 vuotta sitten ollut mitään superliruja hifi-öljyjä. Näitä ei ole suunniteltu sellaisille öljyille. Monilla on öljyntiputukset loppuneet, kun ovat vaihtaneet paksummat perusöljyt hifilirujen tilalle. Eriasia on sitten nykypäivän katupyörät, joissa koneet vaativat jo hifimpää lirua.

Vanha öljy olikin ihan mustaa tervaa. Mukana ei tullut metallisilppua tai mitään hileitä. Mikä on hyvä juttu. Mutta selkeästi oli aika vaihtaa öljyt ja suodatin. Suodattimen mukana oli vieläpä o-renkaat öljynsuodatinkupille ja pultille.





Tätä nyt sattu pieni tonkka tai kaks olemaan kaapissa. (taustalla toinen). Litrahinnaksi tulee tälle joku alle 3.5e. Joten ei kovin kallista. 20 litran tonkan saa 65-69e. Kun öljyt missä on MOOTTORIPYÖRÄN kuva etiketissä, maksaa 4 litran tonkka helposti 35-60e. Sillä osataan rahastaa, kuten häätavaroista tai vauvatavaroista. 



Goldwingissä ei ole öljyn mittatikkua. Jarrupolkimen vieressä on lasisilmä, josta näkee öljyntason. Ja lohkoon on merkattu ylä- ja alaviivat. Tavallaan kiva. Mutta ikävä kyykkiä katselemaan. Jälkiasenteisia mittatikkuja saa öljyn valutuspropun tilalle. Mutta niistäkin saa maksaa useita kymppejä. Ehkä jaksan polvistua sen verran kurkkaamaan silloin tällöin.

Moottoriöljyä meni koneeseen noin 3.2-3.4 litraa.

Samalla vaivalla sitten vaihdoin vielä kardaaniöljyt. Näitä harvoin tarvii vaihtaa, mutta ei tiedä miten vanhat nämä ovat. Aika tummaa tavaraa oli. 



Tilalle Teboil 75W-90 täyssynteettistä Hypoid vaihteistoöljyä, joka pitäisi toimia hyvin kylmemmilläkin keleillä ja joka pitäisi pitkällä tähtäimellä säästää hammastuksia kulumiselta paremmin, 
kuin perus EP tai Hypoid öljy. 


Uudet sisään lisäyskolosta isolla injektioruiskulla. Lisäysreijän alatasolle asti. Kun öljyä alkaa valumaan siitä pihalle, niin sitten on oikea taso. Noin 1.2-1.3 desiä taisi mennä.



No mitäs...

mitä nyt...

Huomasin että jäähynestettäkään ei ollut tippunut enää kuin 1 millin tippa koneen kylkeen. Varmaan uusi letku ja tiivisteen uusi parempi tiivistäminen auttoi asiaan. Ehkä se asettuu siitä vielä niin ettei valuta yhtään. En ole tuosta enää huolissani. Jos 200km matkalla 1 tippa löytyy. Se voi olla jossain piilossa ollut tippa joka pudonnut ajossa.

Tajusin että pyörään on tehty likimain kaikki huolto kaasuttimen synkronoimista lukuunottamatta. Sen voisi tehdä joskus, jos saa synkkavehkeet jostain halvalla tai lainaan. Toisaalta ei kiire, koska hienosti tuntuu pelaavan. 

Vanhan polttoaineletkun voisi vaihtaa tähän uuteen, koska sitä jäi juuri sopiva määrä. Samalla uusi polttoaineensuodatin, koska vanhasta ei taas tiedä että montako kymmentä vuotta se on ollut paikallaan, jos eturengas oli 19 vuotta vanha.

Palaillaan taas :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti