tiistai 15. huhtikuuta 2014

Ensiajo Goldwingillä GL1100

Uudet renkaat saatiin wingiin kiinni ja oli aika päästä ensiajolle. Odotukset olivat hämmentävät ja ei oikein tiennyt että mitä siellä on tulossa. Mitä fiiliksiä ja onko liian kankea pyörä tai liian iso tai muuta... Onhan se kuitenkin aikansa lippulaiva ja maailman ensimmäinen varsinainen matkapyörä, joka nautti arvostusta ympäri maailman.

Ei muutakun rattiin ja ajoon.

No tuntuihan se aivan mielettömän mukavalta. Tehty mukavuudenhaluiselle aivan selvästi. Satula tuntui hyvältä ja pehmeältä. Sillä varmasti ajaa muutaman tunnin ilman että persaus puutuu. Sopivasti muotoilu satulassa antoi alaselälle hieman tukea. Vielä kun satulan etäisyydessä on 3 asentoa, joista voi itselle etsiä sen sopivan. Itselläni keskimmäinen asento tuntui luontevimmalta jalkojen ja sarvien suhteen.

Alkuperäiset sarvet ajattelin alkujaan, että vaihdan matalampiin. Mutta empä taida vaihtaakaan. Tuntui aika luontevalta ajoasennolta. Käsissä sopiva kulma. Ei tarvitse kannatella omaa painoa yhtään käsillä, kuten kyykymmissä pyörissä. Muttei kuitenkaan ihan customin mallinen liian rento asentokaan. Aika sellainen standard pysty ajoasento. Sarviin asentelin vielä aikaisemmin ne lämpökahvat ja ne oli kyllä yhtä mukavat kun aina.

Alkuperäisillä pakoputkilla ääni on sopivan maltillinen. Ei häiritse ajossa liika meteli. 60km/h vauhdissa katoaa jo pakoputkien ääni viiman takana.

Vääntöä on mukavasti :) Verrattuna cx500 pyörään ihan mukavasti enemmän. Kiihtyvyydestä en osaa sanoa. Luultavasti saman verran kiihtyy, mutta se tuntuu erilailla, kun massaa on noin 100kg enemmän. Tuntuu kyllä hienolta kun iso massa liikahtaa väännöllä. Kiihtyy ja kiihtyy vaan :) Oikeastaan cx:n ajalta en enempää kiihtyvyyttä tarvitsekaan. Vääntö se on mukavampi.

Samantien heitin 50-60km maaseutulenkin ja oli kyllä miellyttävä ajaa. Lämpimämmät kelit vaan saisivat olla. Wingissä ei tullut ylimääräisiä kilinöitä ja kalinoita missään. Tuntuu toimivan kuin pitääkin.

Yksi hauska huomio oli, että se suuri pyörä ei tuntunutkaan niin suurelta enää kun oli hetken ajanut. Ei ollenkaan ajatellut että tämä on iso kankea pyörä. Samalla tavalla se taittui mutkiin ja risteyksissä meni kuin cx konsanaan.

Toki tämä ensiajon perusteella. Pitää ajella lisää, että saa paremman tuntuman ja mielipiteen. Mutta äkkisältään tuntuu kyllä oikealta päätökseltä ostaa wingi. Tavallaan ymmärrän nyt niitä jotka ostaa ensimmäisen wingin ja sen jälkeen luonnollinen siirtymä on aina wingistä toiseen ajan kanssa.

Ja tänään posti toi vielä viimeisen ulkonäöllisen osan, jolla wingi tulee valmiiksi. Näitä ei käyttämättöminä uusina tahdo löytyä. Mutta jälleen oli onnea matkassa ja ameriikan mantereelta löytyi uusi. Suoraan etulampun alle ja muutkin tietävät että kyseessä on Honda.





Jotain negatiivistakin löytyi wingistä äkkisältään. Koska -83 vuosimallissa on linkitetyt jarrut (jalkajarru ottaa taakse ja etuoikeaan jarrupalaan) niin tuo pelkkä käsikahvan etujarru ottaa vain edessä vasempaan jarrulevyyn kiinni. Kun cx:ssä otti etujarru molempiin etujarrulevyihin, kuten yleensäkin moottoripyörissä. Niin tässä vuosimallin wingissä ottaa tosiaan vain vasempaan eteen. Tarkoittaa että cx:ään verrattuna 100kg enemmän massaa on pysäytettävänä vain yhdellä etujarrulevyllä jos ei käytä jalkaa. Ja se tuntuu hieman spongyltä. Jotenkin liian pehmeältä vaikka ilmaa ei järjestelmässä ole ja uudet nesteet jne... Jarrukahvaa kun puristaa, niin oikein näkee miten jarruletku vääntyilee ja paisuu silmissä. Eli jarrunesteen puristusvoima ei enää siirry niin nätisti jarrumännille vaan teho katoaa paisuviin letkuihin. 

Jalkajarru taas ottaa ihan kunnolla kiinni ja pyörä kyllä pysähtyy hienosti. Jalkajarrulta tuleekin jarruputket letkujen sijasta melkein perille asti eteen ja taakse.

Mutta tilasin silti uudet teräspunosletkut kanadasta määrämittaisena juuri tähän pyörään. Etuletku nyt vaihtuu ainakin heti ekana. Takajarrun letkuja täytyy katsoa vaihtaako vasta ensi talvena. Ei kovin kallista, kun letkut 3kpl tulee noin 65 eurolla postitettuna kotiin. Näistä lisää joskus hamassa tulevaisuudessa.

Eiköhän niillä saada jarrutehoa lisää. Mitä goldwing foorumeita lukenut, niin jokainen joka on gl1100 wingiin vaihtanut teräspunosletkut ovat kehuneet että muutos on suorastaan dramaattinen. Sitä odotellessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti