maanantai 17. maaliskuuta 2014

GL1100 pikku huoltoja

Wingissä alusta lähtien vilkku toimi silloin sun tällöin. Syyksi osoittautui lopulta alkuperäinen vilkkurele. Kas kummaa kun 30 vuotta saa japanialaisen sähköosan hajalle.




Vilkkureleessä oli kolmijohtoinen liitin. Ei ihan standardi vilkkureleen liitin. Uusi rele olisi maksanut 50 euroa. Pthyi hitto sanon minä! 50 euroa vilkkureleestä. Ei saakeli.

Umpion mukana tuli H4 polttimon ylimääräinen kanta. Siihen käy pienellä vääntämisellä normaali kolminastainen vilkkurele. Sopivasti piirrustus johdotuksille löytyi ja ei kun tinaamaan johdot nätisti.





Ja nyt 50 euron vilkkureleen sijasta siihen käy ihan mikä tahansa kolminastainen vilkkurele Eesimerkiksi motonetin halvin 2.90e maksava vilkkurele. En edes ostanut elektronista, koska en aio tähän led-vilkkuja ryhtyä laittamana. Jollain tapaa sopii ihan perus hehkupolttimot näin retroon pyörään. 

Mutta ihan pro-tippinä. Älkää nyt hitto maksako 50 euroa vilkkureleestä, kun 2.90 euron rele hoitaa saman asian.

Samalla kun purin pyörän feikkitankin pois, niin jäähdytysnesteen ylivuotopullon kannessa oleva muovitulppa oli murtunut jonkin verran. Jälleen kerran shoegoo pelastaa. Sitä sopivasti kiertäen koko kumiosan ympärille ja se toimii taas monen monta vuotta hyvin. Hyvää tavaraa tuo Shoe Goo.



Käytin myös toista tuntia aikaa siihen, että kävin kaikki mahdolliset sähköliitokset läpi. Puhdistin kaikki hapettumat ja suihkin contact protect suihketta liitoksille. Ihan vaan varmuuden vuoksi kaikki läpi. Liittimiä pyörässä on muuten ihan hemmetisti siellä sun täällä.



Wingissä ei ole cdi-sytkä vaan transistorisytytys. Näiden sytytysboksien kanssa ongelmaksi monille on tullut se, että niiden takapuolen musta epoksi jossain vaiheessa valuu pois suoraan pyörän rungolle mustana tervana. Siinä vaiheessa ne on joko aika vaihtaa. Tai sitten uudet epoksit pintaan ja kovaa ajoa. Tässä epoksit eivät olleet sulaneet millään tavoin. Tämä kuvastaa myös sitä, että kyseessä olevat 66tkm saattavat pitää edelleen paikkansa kilometreinä.




Regulaattori näytti siistiltä. Putsasin sen liitokset erityisen hyvin.

Tällainen hauska osa löytyi myös. Tämä ilmeisesti on jonkin sortin tietokone, joka laskelmoi pyörän kallistuskulmia, vauhtia sun muuta, jotta osaa palauttaa vilkun automaattisesti. Melko futuristista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti