torstai 27. lokakuuta 2011

Etuvanteen laakereiden vaihto

Tuli vaihdettua etuvanteen irtiollessa kummatkin laakerit. Sopiva hyvä laakeri on 6302 RS2, joka on vesisuojattu molemmilta puolilta. Alkuperäinen laakeri näissä on suojattu vain toiselta puolelta (ulospäin olevalta puolelta). Vaan eipä ole haitaksi jos on molemmilta puolilta suojattu.

Irroittaminen on oma lukunsa, joka saa esimerkiksi kerrostalon pihalla suoritettuna helposti joka ikkunaan jonkun kyttääjän tai neuvojan katsomaan koko suorituksen alusta loppuun. Ja ihmettelempä jos ei joku tule kysymään, että mitä olet tekemässä. Sanottakoon että itse en asu kerrostalossa, mutta sen verran äänekästä puuhaa kotipihassa suoritettuna.

Jarrulevyjä ei etupyörästä tarvitsisi kyseistä operaatiota varten irroittaa, mutta päätin silti irroittaa, etteivät ne väänny vahingossakaan yhtään kieroon. Levyjä näihin kun ei liikaa ole tarjossa myynnissä ja jos jostain levyt saa uutena ja reijitettynä, niin niihin saa upottaa 150-250 dollaria per levy. Levyjen irroittamisen jälkeen pölysuojat ja kaikki muut pois vanteen keskiöstä siihen asti kun laakerit tulevat näkyville. Osat kannattaa laittaa riviin järjestykseen siten että tiedät mikä osa tulee missäkin järjestyksessä, jos vanne olisi siinä keskellä. Muista myös kumpaan suuntaan pyörimissuunta vanteessa on kun irroittelet ja järjestelet osia.

Sitten vaan vasara käteen sekä sopiva tuurna ja hakkaamaan vanhoja laakereita ulos. Asfalttia vasten kumin sai nojaamaan hyvin siten että vain kumin kyljet ottavat maahan. Muuten olisi ottanut se jarrulevy. Näin irtosi nätisti laakerit vuorotellen jonkin aikaa hemmetin lujaa mänttäämällä vuoro iskuin aina hieman eri kohtaan laakerin keskireijän reunoja. Tasaisesti laakeri pullahtaa ulos, eikä jää "poikittain jumiin vanteeseen.

Vanhat laakerit olivatkin jo hieman ruosteisen oloiset vaseliinin osalta. Ehkä oli ihan hyvä aika vaihtaa ne. Pientä klappiakin oli jo tuntuvissa.


Sitten uusia laakereita asentamaan. Ensin kunnon putsaus vanteen keskireijälle aineilla että kaikki hiekat ja kurat saadaan sieltä nätisti pois. Tämän jälkeen pieni sipaisu vaseliinia sinne sisäpinnalle ja laakerin ulkokehälle, että laakeri saadaan nätisti liukumaan paikalleen. Prässi olisi paras työkalu laakerin asentamiseksi paikalleen, mutta koska kotona ei sellaista ole, niin homma hoituu kyllä toisellakin tapaa.

Laakeri reijän suulle ja varastosta hakemaan sopiva räikkäsarjan hylsy. Kooltaan sellainen että se osuu vain laakerin ulkokehän metalliosaan. Tässä tapauksessa 32mm taisi olla sopiva. Hylsy vain laakerin päälle ulkokehää vasten ja kumivasaralla tai vastaavalla varovasti naputtelee tasaisesti laakerin sisälle. Hetken aikaa saa naputella, mutta hiljaa hyvä tulee. Ja pitää tosiaan tehdä varovasti, ettei hylsyllä lyö vahingossa laakerin pölysuojan kohdalle tai keskelle laakeria. Tällöin laakeri ei enää ole uudenveroinen. Ainoastaan ulkokehälle saa naputella.


Ja siellä se uusi laakeri sitten lepää niin syvällä kuin se meni. Eli omalla paikallaan missä vanteen keskireikä kapenee ja missä on kielekkeet estämässä ettei laakeri mene syvemmälle.


Sitten sama juttu toiselle puolelle ja ei unohdeta sitä laakereiden välissä ollutta metalliputkenpalaa laakereiden välistä, tai joudut repimään toisen laakerin uudelleen irti ja ostamaan uuden taas tilalle. Samotein uudet pölysuojat olisivat paras ratkaisu, mutta itse tyydyin pesemään kunnolla puhtaaksi vanhat pölysuojat ja asentamaan ne takaisin paikoilleen. Vaseliinia pölysuojan ulko ja sisäreunalle vielä paremmin tiivistämään pölyltä ja painelee ne paikalleen. Ja ei muuta kun jarrulevyt takaisin vanteeseen ja vanne paikalleen. Samalla vielä putsasin vanhoja pölyyntyneitä mittarinpyörittäjän vaseliineja ja laitoin tuoretta tilalle. Joskos vaikka se mittarinpyörittäjälle hieman lisää ikää toisi.

2 kommenttia:

  1. Moro! Tein yksinkertaisen vedonpoistajan laakerin irroitukseen. Rautakaupasta 12mm lyöntiankkuri. Lyödään kiilaa niin että saat juuri sen menemään laakerin sisäpuolelle. Ota tukevat pihdit ja 12mm pitkä pultti jota kierrät lyöntiankkuriin. Kiila pakottaa ankurin laajenemaan ja laakeri kiinnittyy tiukasti ankkuriin. Vastapuolelta lyöt sopivan kokoisella raudalla kiila-ankkurin laakereineen pois vasralla naputellen. Arttu-63

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen käyttänyt samaa menetelmää onnistuneesti

      https://tuumaustauko.blogspot.com/2019/03/jumissa-olevan-laakerin-irroittaminen.html

      Poista