Tuli hyvä tilaisuus käydä koeajamassa ja ostaa Honda CX 500 vuosimallia 1980. Koeajon jälkeen olo oli hieman ristiriitainen. Itsestäni löytyy sellaista retrohenkeä, jota tällainen vanhempi pyörä vaatii, mutta pyörän kunto pisti epäilyttmään hieman että mihin sitä mahdollisesti olisi ryhtymässä. Koeajo vei kaikki fiilikset ihan ensimmäisen 200m aikana. Laite kun ei reagoinut kunnon kaasulla vääntämiseen muulla tavoilla kuin booaamalla ja kakomalla. Heti kun kierrokset nousivat riittävästi alkoi vauhdin hyytyminen. Vaikka mittarissa oli 15 000km. Eli toisin sanoen kerran menty ympäri ja oikea lukema 115 000km, niin kone kävi tyhjäkäyntiä tasaisemmin kuin moni uusi moposkootteri. Starttasi nätisti kylmänä sekä vaihteet loksahtelivat paikalleen kuin ajatus. Eli tekniikka siinä kunnossa ettei konetta välttämättä heti tarttisi lähteä aukoomaan. Kaasuttimien puhdistusta veikkasin että kaipaisi.
Pyörästä löytyi silti paljon pieniä puutteita ja kohtia, joiden ehostelu tulisi haukkaamaan helposti useita satasia. Tätä pitäisi hieman huomioida hinnassa. Hinta oli nyt jo mielestäni edullinen, mutta koska talvea vasten pyörää ei ole pakko saada, niin ajattelin kokeilla kepillä jäätä. Heitin ilmaan tarjouksen joka oli sellainen, että jos kaupat eivät synny, niin ei ole väliä. Mutta jos kaupat syntyvät, niin saan tästä vielä mainion hyväkuntoisen pyörän ja kokonaishinta jää silti edulliseksi. No sopiva hinta löytyi ja pyörä vaihtoi omistajaa :)
Kaupanpäälle pyörän entinen omistaja antoi Haynesin korjausoppaan, joka vaikutti todella asialliselta. Sekä suomenkielisen kopion huoltomanuaalista, joka löytyy brandtin sivuiltakin pdf muodossa.
Tästä se sitten alkaa. Herrasmiespyörän kesäkuntoon projekti.
Saako Honda CX 500 -82 museorekisteriin Plisherin koko katteella laitettu uutena Saksassa se kate.! terv.Timo.puh 050 3237157.
VastaaPoistaEn ole tutustunut kunnolla museoinnin saloihin ja määräyksiin, joten osoitankin sinulle sivuston www.vmpk.fi jossa lisää tietoa sekä hyvä keskustelupalsta
VastaaPoista