Päätin aloittaa helpoista jutuista näin ensialkuun. Kyselin VMPK:n foorumilla, millaista kumia muut suosittelisivat tällaiselle 220kg painavalle veteraanimöhkäleelle ja että kannattaako itse ryhtyä vaihtamaan vanteelle.
No joku kommentoi hyvin että ei kannata riskeerata comstar-vanteiden ulkonäköä sillä että itse vääntää rengasta paikalleen ja joku työkalu lipeää. Se on totta. Vanteet ovat nyt hyvässä kunnossa, niin en halua niitä mennä telomaan rumilla jäljillä. Se on sitten yksi ja sama jos maksaa 15-20e lisää siitä että joku tekee sen kerralla oikein ja tasapainottaa samalla.
Renkaaksi mietin kahta vaihtoehtoa. Oli Shinko halpakumia alle 90e hintaluokassa, josta ei ollut pahaa sanaa juurikaan netissä. Sekä testivoittaja Dunloppia 130e hintaluokassa. Ei iso ero hinnoissa, mutta suhteessa kuitenkin toisiinsa melko iso ero.
No VMPK:n foorumilla minuun otti yhteyttä yksi Tamperelainen veteraanipyörien harrastaja, joka työskenteli myös rengasliikkeessä. Kertoi pistävänsä ystäviensä veteraanipyöriin paljon kumeja ja sopuhintaan. Tarjoutui myös minulle palvelua hoitamaan. Tokihan se käy oikein mielellään, jos kerran löytyy henkilö joka ymmärtää vanhojen pyörien arvon ja sen mukaisesti käsittelee niiden vanteita. Tarjolla oli juuri noita Shinko ja Dunlop kumeja. Kertoi että shinkoja menee eniten ja on ihan hyvä kumi, mutta kun hintaero saadaan pienemmäksi, niin ehdottomasti Dunlop. Siinä on kuulemma sellainen kumi ettei jää mietityttämään jälkeenpäin. Tarkkaa hintaa en tähän viitsi kirjoittaa, koska ne elävät kuitenkin vuosittain ja jokainen sopikoot oman hintansa. Minun tilaukseeni lähti Dunlop GT501 etukumi. Takakumi on vielä melko tuore, joten sitä ei tarvi vaihtaa. Se pitää tosin käännättää jossain välissä, koska se on onnistuttu näköjään asentamaan pyörimissuunta väärään suuntaan :-D
Honda CX500:n Etukumin koko on joko 3.25 - 19" tai 100/90 - 19". Kumpikin mitta käy. Itse laitoin 100/90 - 19".
Nopeusluokka näytti olevan V, eli 240km/h. Eiköhän se riitä kun pyörän huippunopeuskaan ei ole kuin siinä 180km/h luokassa ;)
Samalla siinä kun heppu tasapainoitti kumin, huomattiin että laakereissa alkaa olemaan väljää. Voisi olla samalla hyvä ajatus vaihtaa uudet laakerit kun vanne on kerran irti. Samalla reissulla puhelimella surffasin että mikä on etu- ja takapyörien laakerin malli. Se on 6302 RS2. Ja eteen sekä taakse 2kpl kumpaankin.
Hinnoittelussa on melkoista varianssia. Joku mp-liike jossa kävin oli 1kpl hyllyssä ja hinta 11e/kpl. Ostin sen yhden sieltä kympillä. Sitten painelin Stormille. Sielläkin hinta oli 11-12e luokassa, mutta hyllyssä ei ollut yhtään. Painelin Motonettiin joka oli vieressä. Siellä oli hinta 5.90e/kpl. No tämähän olisi harmittanut jos niitä olisi ollut hyllyssä enemmän kuin 1kpl :D. Tarvitsin enää vain sen yhden ja nyt minulla oli kaksi saman mallin vesisuojattua etupyörän laakeria.
Samalla tarttui mukaan IKH:n 1-11kgm momenttiavain hintaan 19.50e. Huvittavaa, koska 100m päässä on IKH:n liike, johon oli tarkoitukseni seuraavaksi mennä ostamaan tuo samainen avain 31.50e hintaan :D
Eli tiedossa jossain välissä laakerien vaihtoa etupäähän. Takapäähän laakerit tilasin 6302RS2 laakerit netin kautta ja ne saapuvat sitten joskus.
Ai niin. Meinasi unohtua. Pikkuisen pisti hymyilyttämään vanha rengas. Siinä oli päiväys merkittynä luvulla [475]. Ennen vuotta 2000 on merkinnässä vain kolme numeroa, esim. 475 = viikko 47 vuonna 1995. Eli vanha kumi oli 16 vuotta vanha! Mitä vitt...! Siinä on säästetty kyllä ihan väärässä paikassa. Kumi liki oli ihan sileäksi ajettu ja muistutti enemmän muovia kuin kumia. Ihme että siinä on ollut minkäänlaista pitoa enää vuosiin. Kumien suositeltu vaihtoikähän taitaa olla viimeistään 5v välein, jossei siihen mennessä ole kulunut jo alimittaan. Dunlop tuntui aivan erilaiselta kumilta tuohon vanhaan kumiin verrattuna. Täytyykin tarkistaa takakumista päiväys ja vaihtaa sekin jos se on jo liian vanha kumi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti