torstai 15. syyskuuta 2011

Uutta kumia syksyn liukkaille


Edellisen omistajan toimesta oli skootteriin laitettu takakumiksi joku katupyörän kumia vastaava lähes kuvioton kumi. Perkuleen liukas. Joo on sporttisen näköinen, mutta hei kamoon... käytäntö ennen kaikkea. Pitää skootterin kumissa olla pitoa märälläkin.

Mielestäni ihan väärä homma asentaa skootteriin kuvioltaan puolisliksiä kumia. Skootterilla ei keulita, kepitellä tai muutenkaan vedetä extremenä polvi maassa mutkiin. Enemmänkin skootterissa pitäisi olla kumi jossa on kuvio jonka avulla pito märällä olisi hyvä. Skootterilla usein ajetaankin kelissä, jolloin moottoripyörää kiilloteltaisiin tallissa. Itseäni ei pienet sateet haittaa. Työmatkat taittuu silti skootterilla.

Eilinen ilta sitten meni taistellessa vanhaa sileähköä kumia irti vanteelta. Vanhassa kumissa kuvio oli sellainen että keskellä kumia ei ollut juuri ollenkaan uraa. Pito kuivalla maximaalinen, mutta pikkuisenkin märkää asfaltilla, niin tuntui että perä lähtee luistamaan pienestäkin mutkasta. Joten päätin vaihtaa kumin.

En jaksanut satella ryhtyä väkästelemään mitään prässäystyökalua jolla saisi vanhan kumin huulet pois paikoiltaan vanteelta. Joten syttyneen hehkulampun jälkeen hyllystä kaksi tavallista ruuvattavaa puristinta. Vuorotellen aina toinen kireälle kumia puristamaan keskiosaansa päin siten että puristin on kumin kummallakin reunalla. Sitten toinen irti ja vielä kireämmälle. Sitten toinen irti ja vielä kireämmälle.... tätä jatkui, kunnes kumi lähti paikaltaan vanteen keskelle yhdestä kohtaa. Loput siltä kohtaa saikin painelemalla kovaa laudanpäällä.
(HUOM! ensikerraksi tee prässi kahdesta kakkoskakkosesta, jolla tuokin hoituu helpommin. Youtubesta löytyy kyllä vinkkiä.)

Toinen puoli painettiin brute forcella yhtä metrin lankkua ja omaa noin 80kg elopainoa hyväksi käyttäen vanteen keskelle. Sitten vaan kampeamaan sitä irti kolmella rengasraudalla.

Olihan perhana homma. Liukkarina käytin ikkunanpesuainetta. Uusi kumi meni toiselta puolen pienellä väännöllä ja painamisella vanteelle. Ja toinen puoli meni samasta suunnasta lopulta rengasraudoilla.

Ilmaa en kumiin vielä saanut, kun huulet eivät olleet paikoillaan ja oma kompura on mallia 9.90e jolla saa juuri ja juuri ilmaa pyöriin. Pistin kumin vanteineen naapurin matkaan joka automekaanikkona pajauttaa sinne ilmat tänään kunnon kompuralla töissään.

Olihan siinä hommaa. Ei siinä tuntipalkoille pääse jos liikkeessä vaihtaisivat sen 10 minuutissa kunnon vehkeillä ja 15-20e hintaan. Sama hinta melkein meni työkaluihinkin. Mutta tulipahan tämäkin koettua ja ensikerralla se on vielä helpompaa. Sitten ei enää työkalutkaan maksa mitään .


Terveisin
"Tein itse, säästin"

Vinkkinä muille, että tehkää tosiaan se prässi kumin puristamiseksi pois vanteelta. Ja jos vähänkään epäilyttää että tuleeko siitä mitään, niin viekää vanne kumeineen liikkeeseen ja ne hoitavat sen helposti. Tuossa tuhoaa helposti vanteetkin pilalle.

2 kommenttia:

  1. Rengastöissä on tosiaan suurin työ tuo vanteelta saaminen. Uuden renkaan saa täytettyä pienelläkin kompuralla jos pistää renkaan ympäri tavallisen sidontaliinan jota kiristämällä saa renkaan reunat pakotettua vanteen reunoille niin että ilma ei pääse karkaamaan.

    Bobi

    VastaaPoista
  2. Oli ollut kuulemma tiukka sovitus. Kolme äijää (kaikki pitkäaikaisia automekaanikkoja) oli taistellut vartin verran että saivat kumiin ilmaa :)
    No nyt siinä on ilmaa ja homma toimii.

    Ensikerralla koittanen sitä räjäytystekniikkaa.

    http://www.youtube.com/watch?v=SpYWkchNyqk&feature=fvwrel

    VastaaPoista