torstai 22. syyskuuta 2011

Uusi regulaattori osa 2. Mittaustuloksia ja loppukaneetti.

Kyllä se nyt on niin testattu perusteellisesti, ettei asialle voi vaan mitään. Pakko myöntyä ja niellä totuus että cfmoto moottorin omaavaan skootteriin ei kahta xenonia laiteta ilman latausongelmia. Olen tehnyt kaikkeni jotta pystyisin säästämään latausvirtaa. Olen vaihtanut kaikki mahdolliset polttimot led-polttimoiksi. Olen vaihtanut jäähdytysnesteet paremmin jäähdyttäväksi water wetter lisäaineen kanssa, jottei tuuletin pörähtäisi niin herkästi käyntiin. Olen käynyt joka ikisen kontaktin läpi ja putsannut ne sekä käsitellyt contact protect spraylla. Sekä olen lisännyt extra latausjohdon sekä extra maajohdon jotta varmasti olisi paremmat kontaktit vähemmillä häviöillä. Näistä on ollut apua. Muttei tarpeeksi.... jotta voisi käyttää kahta xenonia jatkuvasti huoletta.

Tänään iskin paikalleen uuden 7 johtoisen regulaattorin, josta jo juttelinkin. Testailin sitä kahden xenonin ollessa päällä. Koitin ajaa alkuperäistä syylärin tuuletinta niin alkuperäijohdotuksissa, kuin regulaattorin ylimääräisessä valkoisessa johdossa erillään latausvirtapiiristä. Ei auttanut.

Koitin ajaa myös toista vähemmän virtaa haukkaavaa tuuletinta, niin skootterin omien johdotusten kanssa kuin regulaattorin valkoisen piuhan kautta. Ei auttanut.

Valkoisessa piuhassa on aina joka tilanteessa riittävästi virtaa pyörittää tuuletinta. Mutta latausvirtaa ei vaan tarpeeksi tule silti.

Virtaa riittää hyvin juuri ja juuri siihen että ajan yksi xenon valo päällä + lämpökahvat täysillä + tuuletin päällä. Tuolloin latausvirta hyppii tyhjäkäynnillä noin 13.2 voltissa ja ajossa enemmän. Eli riittää juuri sopivasti vielä tyhjäkäynnilläkin. Luovutan estraadin ja tyydyn vain ajamaan :) Kuten aikaisemmin sanoin, niin yhdelläkin xenonilla näkee aivan uskomattoman hienosti pimeässä. Joka aamu on pimeämpi ja pimeämpi syksyn tullessa ja joka aamu se hämmästyttää enemmän ja enemmän miten mahtavasti se yksikin xenon valaisee.

Laitan tähän vielä tekemäni taulukon josta käy mittaukset ilmi. Pahoittelen mahdollisesti huonoa englanninkielen taitoa. Ei sillä niin väliä. Jokainen tajuaa kuitenkin mistä on kyse. Klikkaamalla saa isommaksi.



Lopuksi toivotankin kaikille turvallisia ajoja. Olkaahan tarkkoina. Nyt on alkanut se kausi kun puista putoaa petolliset lehdet tielle jotka ovat pirun liukkaita.

3 kommenttia:

  1. Näin minä hieman uumoilin että kävisi. Virta ei lisäänny sillä että sitä jakaa useammalle piuhalle. Ongelman ratkaisu voisi olla se että käämittäisit laturin uudestaan. Siitä kannattaisi jutella alan liikkeen kanssa. Talvella on aikaa tehdä kaikenlaista mukavaa :)

    Bobi

    VastaaPoista
  2. Nää... ei maksa vaivaa ryhtyä siihen. Tämäkin riittää kyllä. Pääasia että yksi xenon lamppu valaisee kirkkaasti ja rinnalla voi käyttää huoletta kahvalämppäreitä täysillä. Riittää hienosti. Onhan monisso moottoripyörissäkin vain yksi xenon lamppu ja ovat tyytyväisiä :)

    VastaaPoista
  3. Mutta tulipahan kokeiltua :) Hauskaahan tämä tavallaan on ollut verrattuna sohvalla löhöilyyn. Lopputulos olisi voinut silti olla parempi :)

    VastaaPoista