maanantai 5. syyskuuta 2011

Mielenkiintoista keskustelua ja ajatuksia ameriikassa latausongelmasta

Itselläni on nyt viikon mittainen kestotesti käynnissä tupla xenoneita käyttäen. Nähdään oikeasti muodostuuko tuo lataus enää vaivaksi näillä hieman viileämmillä keleillä.

Mutta ameriikassa oli mielenkiintoista keskustelua aiheesta. Rautaisenkovalla skootteri-ammattilaisella JR:lla esitteli idean, jonka ilmeisesti joku oli jo jalkauttanut 150cc skootterissa.

Pähkinänkuoressa Korvataan vakio 6 johtoinen regulaattori 7 johtoisella ja saadaan yksi lisäjohto ulostulona, johon voidaan kytkeä syylärin tuuletin. Näin syylärin tuuletin saataisiin kokonaan eriytettyä ns. latauksen piiristä, jossa xenonit ja muu elektroniikka on. Ainoana erona tämän jälkeen olisi, että syylärin tuuletin ei pyörisi kuumana kuin moottorin ollessa käynnissä. Mutta näinhän se käytännössä nytkin tekee. Kun kuuman skootterin kanssa ajan pihaan, niin en jää sitä jäähdyttelemään siihen. Normaali sammutus ja homma bueno.

6 johtoisessa regulaattorissa on 2 liitintä.
Toisessa on paikka 3:lle keltaiselle johdolle sisääntuloa varten staattorilta.
Toisessa on paikka 4:lle johdolle erilaisia lähtöjä varten. Punainen latausvirta akulle. Musta sulakerasialle, johon myös avainta käännettynä akulta suoraan saa virtaa. Sekä Vihreä johto joka menee maadoitukselle.

Kuten kuvasta ehkä näkyy (klikkaa isommaksi), tuossa värikkäiden johtojen liittimessä on paikka neljälle johdolle, mutta menee vain kolme johtoa.



No näistä 7 johtoisia regulaattoreita on muutamia malleja. Honda käyttää monissa pyörämalleissaan samanlaisia liittimitä regulaattoreissa, joten esittelempä tässä kaksi erilaista mallia.

Malli A)
Tismalleen samanlainen kuin alkuperäinen 6 johtoinen malli, mutta se ylimääräinen seitsemäs valkoinen extrapiuha tulee tuohon neljänteen paikkaan liittimessä. Tähän olisi tosi helppo kytkeä syylärin tuuletin. Ja tuuletin olisi erillään latausvirtapiiristä. Tuulettimen plussajohtoa ei siis tähän kytkettäisi vaan sen termostaatti-elementin plussajohto, jonka kautta virta menee tuulettimelle.



Malli B)
Muuten samanlainen kuin alkuperäinen 6 johtoinen, mutta tässä vihreä johto tulee regulaattorilta erillisenä johtona. Vihreä johto pitäisi maadottaa erikseen, kun vakiomallissa se menee liittimeen ja sitä kautta maalle. Pitäisi siis skootterin johtosarjasta nypätä vihreä johto irti ja kytkeä tuohon erilliseen johtoon. Ja siihen liittimeen mihin ennen meni vihreä (maa), punainen ja musta. Pitäisi nyt laittaa menemään valkoinen (uusi), punainen ja musta. Enemmän muokkaamista ja jälkeenpäin vuosien kuluttua voisi herättää kummastusta mahdollisen regulaattorin vaihdon yhteydessä. Tai sitten jos omistaja on vaihtunut, niin pitäisi osata kertoa mitä on tehty.




Malli C) 
Kolmannessa mallissa on 6 johtoa ja samat liittimet kuin alkuperäisessä. Mutta vihreää maajohtoa ei ollekaan. Vain 3 plus ulostuloa (punainen, musta, valkoinen). Tämmöinen regulaattori ilmeisesti hoitaa maadoituksen regulaattorin rungon (jäähdytyssiilin) kautta, mistä se pultilla ruuvataa runkoon kiinni. Tästä en kylläkään ole varma, mutta muistaisin näin lukeneeni jostain???

Tähän en löytänyt yhtäkkiä kuvaa 


Sitten löytyy noita malleja, joissa on kahta keltaista + kahta punaista + punavalkoisia jaa mustia ja vaikka mitä värejä, joista ei ota tolkkua. Sitten on vielä jotain 8 johtoisia malleja samoilla liittimillä, joita taidetaan käyttää honda cbr:ssä, mutta ei niistä sen enempää. Johtojen väritkin on jo erilaisia ja menisi säätämiseksi.





Mutta tuo malli A) kiinnostaisi kyllä koittaa. Ei vaan raaski laittaa 34 us dollaria nyt moiseen, kun ei akuuttia tarvettakaan ole. Euroina kuitenkin 24 euroa. Täytyy harkita jos tämä oma kestotesti näyttää failurea :) Aika halpa sijoitus tuo kuitenkin olisi ja koemielessä varsin mielenkiintoinen. Tai sitten ajelen vain sillä yhdellä xenonilla. Vaikka täytyy sanoa että kaksi tuo ihan hitosti enemmän valoa syksyn pimeisiin aamuihin.

Näillä eväillä kohti syksyä. Varokaa märkää asfalttia ja etenkin puista pudonneita lehtiä. Ovat peijakkaat pirun liukkaita.



ps. liitetäämpä tähän vielä linkki ameriikan pään keskusteluun.
http://thescooterprofessor.proboards.com/index.cgi?board=discussion&action=display&thread=452&page=1


edittiä vielä: syylärin tuulettimen sijaan 7 johtoisen regulaattorin valkoiseen johtoon voisi kytkeä xenonin plussajohdon. Näin syylärin tuuletin ja skootterin johdotus pysyisi alkuperäisenä ilman sen  suurempia säätöjä. Xenonvaloja tosin ei voisi käyttää sitten ilman että moottori on käynnissä, mutta en näe tuota ollenkaan ongelmana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti