torstai 1. syyskuuta 2011

Syksyn viileillä ei latausongelmaa

Nyt kun kelit ovat viilenneet ja syylärin tuuletin ei huuda jatkuvalla syötöllä, niin ajattelin käydä kokeilemassa mitä volttimittari sanoo kun ajelee sopivan pitkän lenkin molempien xenonien ollessa käytössä.

Laitoin ihan yleismittarin kiinni suoraan akun napoihin virittelemällä. Niihin johtojen piikkeihin kiedoin ympärille lisäjohtoa ja teipillä kiinnitys. Joten kontakti ei ehkä ole optimaalinen, mutta suuntaa sai ja ainakaan huonommaksi luvut ei kunnon kontakteilla muuttuisi.

Normaalia ajoa 15km lenkki. Sekalaista ajoa välillä 30-90km/h. Nämä seuraavat lukemat ovat ihan alimpia lukemia mitä ehdin näkemään volttimittarissa.

Kun molemmat xenonit päällä, eikä syylärin tuuletin vielä pyörinyt -> 14,46 volttia.
Kun molemmat xenonit sekä syylärin tuuletin päällä -> 12,46 volttia.
Kun molemmat xenonit sekä syylärin tuuletin sekä kahvalämppärit päällä -> 12.36 volttia.

Eli riittää :)
Syksyllä on viileämpi ja tuuletin ei huuda jatkuvasti. Syksyllä ja keväällä myös on ainoat hetket kun lisävaloa tarvitsisi niin paljon että tuplaxenoneita kaipaisi. Yhdelläkin tosiaan pärjää pitkälle.
Ja mitä seurasin mittaria, niin suuremman osan ajasta tuuletin ei näillä viileillä pyöri. Suurempi aika menee ilman tuuletinta ja tuolla 14.46 voltilla. Ja lämpötila tällä hetkellä on +14'C.

Löysin monta linkkiä jossa kerrotaan akun varauksesta.
Tässä nyt yksi
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneuvot/Akku%20Tietoa.html

Jos kerran itselläni täysillä sähkönkulutuksilla laturi puskisi 12.36 volttia, niin se olisi se minimi mitä akussa pitäisi kaiken järjen mukaan jatkuvasti olla. Mutta kun 70-80% ajasta syylärin tuuletin ei pyöri, niin laturi puskee 14.46 volttia akulle. Tämän luulisi pitävän akun 12.5-12.7 voltin jännitteessä. Tuolloin ei pitäisi olla mitään hätää. Meinaankin tehdä nyt kestotestin ja ajella koko syksyn kahdella xenonilla :) Jos skootterin akun jännite putoaa ja se ei sitten starttaa jokupäivä jossain, niin soitan vaimolle että otapa auto ja tuo starttiboosteri. Tai sitten isken starttiboosterin takaboxiin :)


Tuolla sivulla luki että:
akun jännite 12,72 V -> varaustila n. 100%
akun jännite 12,54 V -> varaustila n. 85% 
akun jännite 12,36 V -> varaustila n. 70%


Uusi akku antaa käytännössä napajännitteen 12,9 - 13,0V latausta seuraavana päivänä (+/-0,1V) - vanhetessaan se sitten putoaa 12,8..12,7...

Lyijyakkuahan ei suositella purettavaksi kuin n. 75% varaustilaan akun vaurioitumisen välttämiseksi --> 12,4V jännite tarkoittaa lataustarvetta.

Testaa toimiiko lataus oikein. Mittaa jännite moottorin ollessa käynnissä.

Mittaustulos on 13,5–14,8 V = Latausjärjestelmä kunnossa.
 
Mittaustulos yli 14,8 V = Latausjärjestelmässä vikaa.Tarkista säädin.
 
Mittaustulos on alle 13,5 V = Latausjärjestelmässä vikaa. Tarkista kytkennät, johdot ja laturi.
(itselläni tämä tilanne. Se on juuri tämän skootterin staattorin ja regulaattorin yhteissumman vika. Mitoitettu toimimaan juuri vakiokokoonpanossa. Ei ylimääräisillä sähkölaitteilla. Lukijoille tiedoksi, että skootterissa siis ei ole oikeasti mitään vikaa. Sattuu vaan olemaan tämän cf-moto moottorisen tyypin ominaisuus just prikulleen mitoitettu virrantuotto laturista) 

Itselläni työmatkoihin menee 6-7km per suunta. Tuolla ajalla moottorin lämmöt ehtii nousemaan niin hitaasti, että viimsellä 100-500m matkalla jäähdyttimen tuuletin pärähtää pyörimään. En usko että tulee siis minkään sortin ongelmia. Seurataan :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti