tiistai 30. elokuuta 2011

9000 km mittarissa

Ei oikein ole mitään erityistä päivitettävää. Edellisessä postauksessa linkkaamani musta skootteri, joka kuului naapurilleni, meni kaupaksi noin viikossa. Siinä oli alkujaan halki oleva tuulilasi. Myynti olisi saattanut olla hankalaa rikkinäisellä tuulilasilla. Myös itselläni on hautonut ajatus korkeammasta ja paksummasta Givin tuulilasista. Jotenka teimme sopuhinnalla naapurin kanssa kaupat. Hän sai ehjän tuulilasin myytävään skootteriin. Itse sain väliaikaisesti haljenneen, kunnes saan ehjän tilalle. Eli Win-Win tilanne.


Tilasinkin jo itselleni Givi D210st kirkkaan tuulilasin, joka on 3-4" korkeampi kuin alkuperäinen. Olisin halunnut Givi D211st mallin, joka on 6" korkeampi, mutta sen valmistus on lopetettu jo 2-3 vuotta sitten ja kyseistä mallia ei löytynyt enää mistään. Ei sitten yhtään mistään. Jos jonkun nettikaupan listalla se oli, niin varastosaldo nolla. D211st olisi peittänyt koko ukkelin niin pysty kuin leveyssuunnassa tuulenvireeltä. Moottorin äänet vain kuuluisivat ajossa ja voisi vetää vaikka tupakiksi kesken ajon.

Mutta tuo D210st toisaalta on ehkä parempi syksyä ajatellen. Sateita kun tulee, niin ne eivät estä minua käyttämästä skootteria ja toisaalta ehkä parempi että silmä näkee yli märän plexin, eikä läpi. Hieman turvallisempaa.

Suomessakin Storm-Motor listasi D210st:n, mutta maahantuoja ei tänävuonna enää tuo yhtään givin tuotetta. Menisi ensivuodelle. Tilasin sitte briteistä ebayn kautta. Briteissäkin myyjä ilmoitti että varastossa ei ole yhtään, mutta hän on tilannut niitä jo. Vaihtoehdoiksi antoi että palauttaa rahat tai että odottelen pari viikkoa että hän saa niitä ja sitten hän postittaa minulle yhden. Päätin odotella. Eipä tuon niin väliä. Noin 100 euroa sai maksaa tuosta givistä postikuluineen.

Tilailin jokupäivä sitten briteistä myös CN250 etuvariaattorin. Ihan perus alkuperäisen, joka siis sopii tähänkin. Omassa kun se etuvarin tuuletinlautanen oli saanut edellisellä omistajalla damagea ja kuluttanut 5-10mm tuuletinsiivistä pois. Ajattelin että paremmin jäähtyy kun laitetaan uusi tilalle. No ei noita tuuletinlautasia oikein löytynyt erikseen, niin tilasin koko etuvaripaketin. Ei ollut hinnalla pilattu, kun tuli 40 eurolla kotiin asti koko setti. Paketissa oli siis uusi rullakuppi, rullakupin takalevy ohjurimuoveineen, takalevyn rasvasuojapelti ruuveilla kiinni, stefat ja se keskiholkki, tuuletinlautanen ja 26g rullat. Ihmeen raskaat rullat. Mutta ilmeisesti Helixissä tai Elitessä on vakiona 26g rullat. No se pudottaisi kulutusta kyllä hienosti. Matka-ajossa voisi päästä noilla alle 3 l/100km. Olisivat sellaiset leppoisan miehen rullat. Tavallaan tekisi mieli koittaa, muttei jaksa kokoajan säätää. Jääkööt rullat kaappiin vielä.

Asentelin uuden etuvarin paikalleen kera 23g Dr.Pulley liukupalojen. Päätin jättää rullat pois, vaikka niillä kiihtyvyys oli rivakampaa. Nyt on syksy tulossa ja märkää. Ei haittaa ollenkaan että kiihtyvyys on hieman maltillisempaa. Ei tule märkien katuviivojen tai märkien lehtien vuoksi sitten kaaduttua. Täytyy sanoa että vaikka kiihtyvyyttä putosi hieman pois, niin taas huomasin kuinka liukupalat toimivat paljon smoothimmin kuin rullat. Ajo tuntuu jotenkin miellyttävämmältä. Laitoin takaisin myös vielä vanhan Gates Powerlink varihihnan. Se kun näyttää ihan hyvälle vielä. Ei halkeamia, ei murtumia, ei venymää, ei mitään. Ja koska niiden kestohan pitäisi olla 15-20 000km, niin ei kait tässä vielä kiire, kun mittarissa vasta 9000km. Uusi hihna ja työkalut kulkee silti jatkuvasti penkin alla, koska ei koskaan voi olla varma missä hihna voi napsahtaa poikki.

Uusi kytkinpakettikin on nyt paikoillaan. Kytkinpaketti ryhtyi tekemään lievää oskilloivaa resonointia kun vauhti on siinä 80km/h tienoilla. Eli resonanssin taajuus kiihtyy, mitä lähemmäs 80 mennään ja kun mennään yli, niin resonanssi katoaa taas pikkuhiljaa. Tämä hämmästytti, koska vanha kytkin ei tätä tehnyt. Joten jälleen kerran google ompi ystävämme. No löytyihän siitä juttua toiselta Suzuki Burgman foorumilta.
http://www.burgmanusa.com/forums/viewtopic.php?f=47&t=52626#p486578
Jollain oli ollut ihan vastaavia kokemuksia ja ne olivat kadonneet kun oli ajellut jonkin verran kilometrejä uudella kytkimellä. Liekö kytkinpalat sen verran eri paksuisia, että aiheuttavat pientä resonanssia tietyllä nopeudella ennen kuin ovat kuluneet saman mittaisiksi kaikki. Tai jotain tuollaista. No eipä tuo nyt kovin häiritsevää ole ja katoaa siis aikanaan. Mutta tämä tiedoksi jos jollain muulla tulee vastaavaa resonanssia uuden kytkimen vaihdon jälkeen. Tekee muuten vaimon upouusi moposkootteri ihan samanlaista oskilloivaa resonointia, kun vauhti lähenee 55-60km/h ja sillä ei ole ajettu vasta kuin hieman yli 100km. Eli lienee aika normaalia uusille osille.



Jonwayssa on nyt sitten kiinni:
- uusi kytkinpaketti
- uusi etuvariaattori
- vähän alle 9000 km ajettu vanha Gates Powerlink hihna
- 1000-1500km ajetut Dr. Pulley 23g liukupalat

Eiköhän näillä pärjäillä syksy. Tuulilasia jään odottelemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti