torstai 4. elokuuta 2011

Vielä avautumista varihihnoista

Sen verran kiehuttaa tämä halpojen hihnojen kanssa pelleily, että päätin vielä yhden postauksen aiheesta tehdä. Ihan vain varoittaakseni muita. Älkää vaaaaaaaaaaaan ostako halpahihnoja. Kerralla kunnollista merkkitavaraa.

Tarina meni siis näin: tilasin scooterbelts.comista 2 halpahihnaa.

1. halpahihna Qinjiang
- iskin ensimmäisen paikalleen. Hirveä luistaminen koko sen ajan mitä ajoin sitä. Eli noin 40km -> syy: 15mm liian pitkä hihna, vaikka lukemat oikeat.
- lähetin sen takaisin ja sain takuuna uuden (siis kolmannen hihnan)

2. halpahihna Qinjiang
- sillävälin kun kolmas hihna oli tulossa, mittasin sen toisen tilaamani hihnan pituuden ja se vastasi alkuperäistä laadukasta Gates Powerlink hihnaani mitoiltaan. Iskin sen toisen hihnan variaattoriin ja ajoin sillä noin 100-200km, kun se ryhtyi luistamaan eläimen lailla. Kulutus kasvoi 3.3l/100km -> 4.2l/100km ja joka kiihdytyksessä hirveät kierrokset ja skootteri ei kiihtynyt kuitenkaan. Ääni vain kasvoi. Hihna irti ja toteaminen että variaattorin lautaset oli ihan mustanaan kumista. Tai mikromaisesta kumipurusta. Ei ihme jos luistaa.

Välillä vanha Gates Powerlink takaisin
- välillä päätin käyttää taas vanhaa Gates Powerlinkkiä. Ei minkään sortin luistamisia. Toimii täydellisesti. Gatesin hihnan reuna on kunnon kitkamaista kumia. Se ei pääse ikäänkuin luistamaan. Kun taas halpahihnat on sellaista kuitumaisempaa ja liukkaampaa. Peukalolla tuntee jo suuren eron kun koittaa liu'uttaa peukalolla hihnan kylkeä pitkin. 

 3. halpahihna Qinjiang takuuna saatu

- no kolmas hihna saapui ja jäi hyllyyn hetkeksi aikaa. Ajattelin etten ikinä laita sitä, kuin hätätapauksessa jos Gates katkeaa. No kuitenkin ryhdyin sitä tarkastelemaan paremmin. Hihna oli samalla QINJIANG leimalla kuin muutkin. No olihan se takuuna lähetetty samalta myyjältä. MUTTA kun rupesin vertaamaan sitä toiseen qinjiang hihnaani, niin nepä olikin ihan erilaiset. Leimat oli ihan eri kohdilla ja hihnan paksuuskin vaihteli. Ei siis leveys, vaan paksuus. Kuvista näkee eron. Ajattelin että olisikohan ne kehittäneet hieman tuotetta ja laittaneet lisää paksuutta, mikä on siis enemmän kitkapinta-alaa varin levylautasia vasten. Mikä olisi siis vähemmän luistamista. Ei muutakun testaamaan. Hihna skootteriin ja ajolle. Ensimmäiset 20km tuntuikin toimivan ihan hyvin. Alkoi jo hymyilyttää että jos sittenkin... :)
No ei muutakun 20km lenkki moottoritielle jotta hihna saadaan lämpöiseksi. Eikö se totuus sieltä taas tullut. 40km yhteisajon jälkeen hihna alkoi taas luistamaan. Ja etuvarin tuuletinlautaseen oli keskivaiheille tullut sellainen musta 5mm paksu kumimainen rinkula. Sitä kumimutua tarttunut taas lautaseen.

Ja jälleen Gates Powerlink takaisin paikoilleen ja luistaminen loppui kuin seinään.

Onko näin että tosiaan halpahihnat on näin paskaa. Sikäli ihmetyttää että jos ne on näin paskaa, niin luulisi ettei niitä paljon valmistettaisikaan. Luulisi sanan kiirivän sen verran ettei ostajia löytyisi. Itselläni luistaminen tapahtui aina noin 4000-4500 rpm tienoilla, oli vauhti mikä tahansa. Aina kun iski kahvasta millä tahansa vauhdilla kierrokset 4000-4500 rpm kohdille, niin alkoi luistaminen ja nykiminen. Kovemmalla meni hyvin ja hiljemmalla meni hyvin. Rupesi epäilyttämään että olisiko etuvarin lautasissa tuossa kohdin joku kulunut ura, joka sen aiheuttaisi. Tarkistin kyllä etuvarin molemmat lautaspinnat ja ihan suoria ne olivat. No eihän tuolla ole ajettukaan kuin 8400km vasta. Ei pitäisi kovin kulunutta vielä ollakkaan.

Kytkinpaketin pintoja en huomannut katsoa. Pitänee tarkistaa ne vielä. Onhan minulla se uusi kytkinpakettikin kaapissa. Voisi koemielessä kokeilla iskeä sen paikalleen ja koittaa tuollaista uutta hihnaa. Ompahan sekin sitten tutkittu. Jos vaikka kytkimen vastapainejousi (contra spring) olisi sen verran kuolleentunut, että se ei jaksaisi painaa enää kytkinlautasia niin paljon yhteen että hihna pääsee luistamaan.
Joo pitääkin testata!!!
Jos siinä on ongelma, niin ratkaisu voi olla hyllyssä. Täytyy testata ja katsoa joskos kuitenkin voisi sitten hieman perua tätä halpahihnojen haukkumista.


Tasalaatuista tavaraa nämä QINJIANG halpahihnat. 1. hihnan pituus oli yli 95cm. Kuvassa 2. hihnan pituus 94cm, kuten Gates Powerlink myös alempana tulevissa kuvissa. 

3. Qinjian hihna oli pituudeltaan 94.7cm. Eli kaikki kolme samanmerkkistä hihnaa samoilla lukemilla olivat erimittaisia. Miten voi olla. Luulisi että jostain samasta kumituubista ne leikataan siivuiksi.

Qinjiang halpahihnojen paksuuden mittailua vierekkäin.

1,5mm näyttäisi olevan paksuudessakin eroa. Kuvittelin vaikuttavan kitkapintaan ja luistavuuteen. 
Ei vaikuttanut.

 Kaksi Qinjiang halpahihnaa vierekkäin. Samat on mitat ja leimat, mutta eri kohdissa. Mutta mitähän on nuo yläreunan lukemat ja kirjaimet? Juoksevaa numeroa noin sentin välein ja kirjainta A ja B hihnasta riippuen?


Ja sitten laatua. Gates Powerlink 918 - 22.5 - 30 

Noin 8000km ajettuna ja kulumaa vain 0.5mm. Vielä tuolla ajelee. Siinä nähdään halpahihnan ero laatuhihnaan. Laatuhihna kestää luistamatta vielä 8000km jälkeenkin.


Mutta joo... pitääkin ryhtyä tuumasta toimeen ja testata sitä uutta kytkinpakettia halpahihnan kanssa. Joskos kaikki olisikin kiinni vain kuolleentuneesta vastapainejousesta? Voitte olla varmoja että raportoin lopputuloksesta tänne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti