keskiviikko 3. elokuuta 2011

Katkaisija toiselle xenonille

Eilen oli nätti lämmin ilta ja ajattelin hoitaa vielä sen yhden vaivaamaan jääneen asian pois alta ennen syksyn kylmiä ja pimeitä. Nimittäin kylmässä ja pimeässä ei ole yhtään hauska tehdä yhtikäs mitään asenteluja pihalla. Kun ei omista lämmintä tallia, niin silloin tehdään lämpimillä keleillä hommat.

Elikkä se aikaisemmin asentamani xenon setti. Sehän kulutti virtaa ihan sallituissa määrissä. Mutta kun syylärin flekti pyörähtää välillä käymään, niin silloin yhteiskulutus on kovempi, kuin mitä laturi pukkaa akulle. Eli akun jännite putoaa pikkuhiljaa.

Aikaisemmin korjailin johdotuksia, vaihtelin regulaattoria, vaihdoin led-polttimot kaikkialle jne että sain tätä hommaa parannettua. Muttei se riittävästi siitä parantunut, joten jätin silloin toisen xenon-polttimon kytkemättä. Piuha vaan ballastin liittimeltä irti. yhden xenonin kanssa latausvirta on enemmän kuin hyvä, samalla kun syylärin tuulettajakin pyörii. No tuulettaja pyörii kesäkuumalla enemmän kuin syksyn kylmillä. Ja kesällä riittää yksi ajovalo hienosti. Syksyn viileillä tuuletin pyörii harvemmin ja myös valoa tarvitsee enemmän.

Jotenka...
Asensin toiselle xenonille oman katkaisijan, mistä sen saa kesäksi pois päältä ja syksyllä päälle. Katkaisijan sijoittelupaikaksi suunnittelin ensin hanskalokeroa. Mutta toisaalta ajattelin että jos kesken ajon haluaisikin lisävaloa, niin pitäisi pysähtyä ja avata avaimella hanskalokero. Pistää valo päälle ja startata ja jatkaa. Nää... likkaa vaivaa. Pistin kojetauluun sopivaan kohtaan, johon ei suora vesisadekaan sada. Toki katkaisija on muutenkin sateenkestävää mallia, mutta kuitenkin ei sen tarvitse olla suorassa vesisateessa kokoajan.


Tuollainen simppeli pikku katkaisija, jota on helppo käyttää kunnon ajohanskatkin kädessä.

Johdotukset on helppo vetää. Ballasteille menee yksi johtoliitin. Tässä johtoliittimessä menee punainen ja musta johto. Vedin punaisen johdon poikki ja niistä johdonpäistä jatkojohdot kunnon liitoksilla tähän liittimeen. Ei sen kummempaa. Jälleen kerran joutui irroittelemaan hommaa varten tuulilasin ja mittariston yläpuolisen katteen. Onneksi ei sen enempää. Pienillä kätösillä ylettyi juuri ja juuri jostain sopivasta kolosta asentelemaan johdot tuohon kohtaan liittimelle muovien alapuolelta.

Haikeaa. Tuli sellainen olo, että nytkö kaikki tarpeellinen on asenneltu?
Skootteri on siinä kunnossa että pelkkää ajoa vain. Ellei sitten innostu vielä asentelemaan ne LED-päiväajovalot. Ne Audeista tutut led-nauhat.
Ja se uusi 918-22,5-30 mittainen Gates Powerlink pitäisi jostain löytää siten että se myös toimitettaisiin suomeen. Tai 906-22,5-30 mittainenkin riittäisi. Siinä googletettavaa että mistäkö saisi. Mutta akuutti kiire näillä ei onneksi ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti