tiistai 11. joulukuuta 2018

VN750 röpötys-ongelma korjattu

Aikaisemmin kirjoittelin tarinaa miten VN750 mallissa on monilla ollut ajossa 5000 kierroksen kohdalla röpötystä, kuten myös itsellänikin.

Aikaisemmin olin käynyt läpi seuraavat kohdat:

  • täydellinen kaasarin korjaussetti (#132 pääsuutin, acv-kalvot, seosruuvit jne...)
  • huohotusletkun tarkastus, että hengittää ja letkun pään leikkaus 45-asteen kulmaan
  • uudet Emgo vaahtomuovisuodattimet öljyttynä oikeaoppisesti
  • tarkistettu carb sprayn avulla, ettei vuotoja missään kaasarin läheisyydessä
  • seosruuvit 2.5 kierrosta auki
  • tankin huohotus tarkistettu, että on koko matkalta auki
  • bensahana käyty läpi täydellisellä korjaussarjalla
  • uudet bensaletkut (8mm sisähalkaisija Gates Multifuel pro letkut)
  • uusi alipaineletku kaasarilta bensahanalle
  • kaikki sähköliitokset käyty läpi. myös puolat, ettei halkeamia.
  • sivujalan tappokatkaisija puhdistettu
  • kun kierrokset ovat siinä kohtaa että ropeltaa, testaus auttaako ryyppy. Ei auttanut.

Kävin jokaisen kohdan läpi kohta kerrallaan ja ongelma ei ratkennut mitenkään. Kun kaikki kohdat oli käyty läpi, piti oikein ruveta miettimään järjellä miten homma toimii. Otin videota mitkä ovat ongelmat.




Kuten videolta käy ilmi, niin normaalisti kierrokset eivät mene punaviivalle asti.
Mutta kun tulpataan kaasarin huohotusletku, niin kierrokset menevät nätisti punaviivalle ongelmitta.
Tosin tämän jälkeen pyörä sammuu.

Pohdintaa...
Kaasarin huohotus vaikuttaa vain ja ainoastaan kohokammion toimintaan. Kohokammiosta ei mene ilmakanavia muualle kaasuttimeen. Tarkistin tämän.
Kun huohotus tulpataan, niin kohokammio on suljettu tila. Siinä kohtaa kun väännetään kaasusta kunnolla, niin kierrokset nousivat täydellisesti ylös punaviivalle asti. Eli voidaan ajatella, että ilman ja bensan seos on täydellinen. Tämä johtunee siitä, että kaasua väännettäessä imu imee bensaa kohokammiosta pääsuuttimen läpi. Koska huohotusta ei kohokammiossa ole, niin sinne tulee pieni alipaine /tyhjiö. Tämä alipaine hidastaa bensan siirtymistä kaasuttimen käyttöön. Eli niinsanotusti ahdistaa bensan liikkuvuutta.

Täyskaasulla bensaa tulee sattumalta juuri sopivasti moottorille täydellisen seoksen saavuttamiseksi. Mutta kun kaasusta päästää, moottori sammuu. Tämä johtuu siitä, että kun kaasusta päästetään on kohokammio liian tyhjä ja kone sammuu. Sinne ei ole ehtinyt virrata riittävästi bensaa kaasun vapauttamisen jälkeen. Alipaine kohokammiossa haittaa näin ollen bensan virtausta.

Huohotuksen pitää olla kunnossa, jottei alipainetta kohokammioon tule ja jotta kohokammiossa olisi aina bensaa oikea määrä kaasulle tai tyhjäkäynnille.

Tämän jälkeen rupesin miettimään, että koska tuossa kakomiskohdassa ei ryyppy auttanut yhtään, niin kyse on silloin liiasta bensan saannista, eikä liian vähäisestä bensan saannista.

Joten bensan saantia pitää supistaa. Muistelin että edellisen omistajan jäljiltä kaasarissa oli #110 kokoiset pääsuuttimet. Tuntui että ne on ehkä liian pienet, koska omassa suzuki burgman 400cc skootterissa oli #108 pääsuutin ja honda cx500 pyörässä (500cc) on #112 suutin.
Mutta ehkä kawa on optimoinut hommat paremmin ja 750cc pyörään #110 suutin riittää.

Kaivoin lisää tietoa ja löysin seuraavan tekstin:

"All the VN700's had a 135 main jet as standard. The 86 VN750 had a 110 main jet for US & Canada & general market models. Only exception was the German & Swedish market models which had a 108 main jet. The pilot jets & starter jets are the same on all models. You will need to change the jet needles too. The 700's had a N27H needle for the front carb & a N27M for the rear. For your 86 750 you will need a N27U for the front carb & a N27V for the rear (assuming yours is a US model). If it's a non-US model, you will need N31F needles in both carbs."

Honda CX500 pyörissä muistelin, että suomessa myydyt mallit ovat nimen omaan "General market models". Joten miksei myös Kawasakit olisi.

Tuon mukaan #110 olisi oikea pääsuutin koko. Aikaisemmin vaihdoin sen #132 kokoon, koska luin jostain että se olisi ns. stock koko, eli tehtaan perus koko. Mutta ilmeisesti maakohtaisia ja vuosimallikohtaisia eroja on.

Vaihdoin #110 pääsuuttimet takaisin. Luojan kiitos se onnistui irroittamatta kaasareita. Noin 20 minuuttia meni kummankin puolen pääsuuttimien vaihtoon sopivilla työkaluilla.
Neuloja en lähtenyt tässä kohtaa vaihtamaan takaisin alkuperäisiin.

Tämän jälkeen pyörä pihalle ja startti. Hetken kun pyörä oli lämmennyt, niin kohtalon hetket.
Vääntö kaasusta ja kierrokset toimivat puhtaasti punaiselle asti.

Tuli voittaja fiilis. WAHUU!!!!


Kyllä aiheutti päänvaivaa koko tämä ongelman selvittely, mutta positiivista on, että tiedän tästä pyörämallista nyt harvinaisen paljon asioita. Tässä on muutama ilta väännetty ja kaivettu asioita, joiden avulla ongelma ratkeaisi.

Iso kiitos maailman Vulcan foorumeille, joiden avulla sai kartoitettua erilaisia mahdollisia ongelmakohtia :)

ps. en vaihtanut vielä takaisin paksumpia N31F neuloja molempiin kaasareihin, mutta pitänee ne vaihtaa jossain kohtaa kesällä kun on hetken ensin ajettu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti