Aikaa myöten moottoripyörien bensahanakin voi alkaa reistaamaan. Se voi tukkeutua, alipainekalvo voi mennä pilalle tai kovettua ja halkeilla. Tällöin voi olla hyvä vaihtaa koko bensahana tai sitten ostaa korjaussarja, jolla huoltaa bensahanan kuntoon.
Kawasaki VN750 tapauksessa hana on kahdella letkulähdöllä. Kummallekin kaasuttimelle oma letkunippa. Uusi tällainen hana maksaa 100-200 euroa.
Tilalle voi myös ostaa yhdellä bensaletkulähdöllä olevan TW200 bensahanan, joka on suoraan sopiva kawasaki vn750 pyörän tankkiin. Hinta pyörii 10 euron molemmin puolin, joten halvasta vaihtoehdosta on kyse. TW200 hanasta puuttuu myös alipainevarmistus, eli se on täysin gravitaatiolla toimiva yksinkertainen hana. Meinasin ostaa tällaisen, mutta näistä ollaan kahta mieltä. Toisilla toimii hienosti, mutta toisilla on ollut vuoto-ongelmia. Hanan runko ei välttämättä ole ihan suora tiivistettävästä kohdasta. Myöskin tällöin pitää letkuun asettaa metallinen y-haarapala, joka on tarpeeksi iso, jottei se ahdista virtausta. Molemmille kaasuttimille kun tulee oma bensaletkunsa.
Tulin siihen tulokseen, että mielummin investoin vähän lisää ja ostan täydellisen korjaussarjan alkuperäiseen bensahanaan. Tälle taisi tulla hintaa 33 euroa postikuluineen jenkeistä.
Paketti on laadukkaita laakereitakin valmistavan All Balls -valmistajan paketti numero 60-1082
Kuten näkyy, setti on täydellinen sisältäen jopa uudet ruuvit vanhojen tilalle.
Kaasutin itsessään on tankissa kiinni kahdella pultilla/ruuvilla. Ne auki ja voi vetää hanan ulos. Tankissa on jätetty maalaamatta vähän turhan iso kohta hanan luota, joka on päässyt saamaan vähän pintaruostetta. Mastonin rost stoppia siihen ja vähän maalia päälle, kun ruoste on pysähtynyt, niin hyvä tulee.
Kaasutin kädessä huomaamme, että hanassa on kaksi bensasuodatinta jo valmiina. Sihdit riittävät hyvin ja bensaletkuihin ei tarvitse laittaa erillisiä suodattimia ahdistamaan polttoaineen saantia.
Kuten ylemmässä kuvassa näkyy, on reunoilla 8mm bensaletkuille lähtönipat, joiden kulmaa pystyy säätämään. Alareunassa on irroitettava messinkinen alipainenippa, joka avaa hanan sisällä olevan alipainevarmistuskalvon. Vaikka hanassa on perineinen on off vipu, niin alipainekalvon tehtävä on varmistaa, ettei bensaa pääse valumaan, ellei moottori ole käynnissä. Näin hanan vivun jäädessä vahingossa on-asentoon kalvo pitää huolen, ettei bensaa pääse valumaan. Huonolla tuurilla kaasuttimen neulaventtiilissä olisi roska ja kaasutin vuotaisi bensat joko maahan tai sylinteriin ja voi aiheuttaa hydrolockin joka saattaa rikkoa moottorin, konetta käynnistäessä. Tai bensa voi valua männännrenkaiden välistä öljyn sekaan. Eli kalvolla on ihan oikea tehtävä.
En tiedä onko näissä vuosimallikohtaisia eroja tai mannerkohtaisia eroja, mutta missän sivustolla ei ole tuota alipainenippaa erikseen eroteltu räjäytyuskuvissa. Tässä räjäytyskuvassa kyseinen alipainenippa pitäisi olla osan 16146 alareunassa.
Edestä hana näyttää tällaiselta.
Pohjasta se näyttää tältä.
Tiviiste tankin ja hanan välillä on ovaalin muotoinen.
Sitten purkamaan hanaa ja katsomaan, mitä sieltä löytyy. Takaa neljä ruuvia irti ja kansi (jossa alipainenippa) irti. Alta paljastuu jousi ja kumikalvo. Kumikalvo oli vähän sen näköinen, että saattaa hyvin olla, ettei se ole enää avannut täysin bensahanaa ja ahdistanut näin bensansaantia täyskaasulla.
Kannen voikin heittää heti ultraäänipesukoneeseen uimaan. Ja vaikka osat aina näyttävät puhtailta, niin yllättävän paljon niistä irtoaa likaa.
Alipainekalvo on kaksikerroksinen ja siinä on toisella puolella pitkä nippa, jossa o-rengas.
Nippa on se joka, alipaineella siirtyy pois kanavasta, joka sallii bensan alkaa virtaamaan kaasuttimille.
Kalvo on tosiaan kaksikerroksinen ja kerrosten välissä on tuo kuvan keskimmäinen osa. Pari milliä paksu muovi, jossa keskellä isompi reikä. Tämä reikä sallii alipaineen liikuttaa kalvoa.
Keskiosan puhdistus ja uusi kalvo tilalle.
Takakannen alipainenippa lähtee pienellä hylsyllä ruuvaamalla irti. Tässä tapauksessa nipan ja kaasuttimen rungon välissä ei ollut o-rengasta. Korjaussarjassa oli yksi ylimääräinen o-rengas joka sopi täydellisesti nippaan kohtaan, joka tiivistäisi nipan kannesta, johon se ruuvataan. Voisin kuvitella että kyseinen o-rengas kuuluu siihen, jotta alipaineessa ei ole yhtään vuotoja. Laitoin o-renkaan siihen.
Nipan alta tippui myös pieni kovamuovinen 2-3mm halkaisijaltaan oleva muovilevy, joka toimii ilmeisesti jonkinlaisena takaiskuventtiilinä, koska puhaltamalla nippaan ei ilmaa siirtynyt kaasuttimen suuntaan.
O-rengas paikallaan alipainenipassa. Tosiaan räjäytyskuvassa ei erotella tätä nippaa, eikä siihen liittyvää mahdollista o-rengasta, joten 100% varma en tästä ole. Mutta luulisi että kaikki alipaineella toimivat jutut pitäisi tiivistää jokaisesta kohdasta, missä on potentiaalinen vuotopaikka.
Sitten ruuvit pois hanan etupuolelta, jotta saadaan vipu irti.
Kansilevyn kun ottaa irti, niin vivun ympäriltä lähtee pois myös jousiprikka.
Jousiprikan poistettua, voi vetää suoraan ulospäin itse vivun pois. O-rengas tiivistää kyseisen vivun, jottei bensa valu ulos vivun reunoilta.
Alta löytyy neljä reikää sisältävä kuminen osa. Tämä osa usein kuluu ja saattaa aiheuttaa myös ongelmia bensahanan toiminnassa.
Kumi irti ja paikkojen puhdistaminen mekaanisesti ja sen jälkeen koko hana uimaan ultraäänipesuriin hetkeksi aikaa.
Pesun jälkeen uusi kumiosa tilalle
Hanan vipuun tuli mukana uusi o-rengas. Huomasin että se on hieman paksumpi, mitä alkuperäinen. Sen kanssa vivun saa kyllä paikalleen, mutta vivun kääntäminen meni niin jäykäksi, että sitä ei olisi ajossa saanut käännettyä mitenkään yhdellä kädellä. Laitoin tilalle alkuperäisen o-renkaan ja säästin uuden varalle.
Myös uusi jousiprikka tuli mukana. Kaikki uutta tilalle vaan poislukien tuo vivun tiivistävä iso o-rengas.
Kuten mainitsin, niin mukana tuli kaikki uudet ruuvit. Ainoat mitkä eivät sopineet olivat vivun ympärille tulevan peitelevyn ruuvit. Ne olivat liian pitkät ja pohjasivat ennen kuin peitelevy kiristyi. Pari milliä liian pitkät. Laitoin alkuperäiset ruuvit paikalleen. Hyvä säästää silti nuo alkuperäiset, jos joskus korkkaa kierteet hanan rungon pehmeästä alumiinista noiden ruuvien kohdalta, niin voi porata läpi reijät tilalle ja kiinnittää peitelevyn pidemmillä ruuveilla pulttien kera.
Sitten kokoamaan takaosa kuntoon. Uuden kumikalvon väliin pujotettiin se muovinen pari milliä leveä nelikulmainen levy. Kun katsoo muoviosassa olevia nastoja, niin näkee, ettei sitä saa asennettua väärinpäin runkoon. Joten jos ekalla kerralla asetat väärinpäin sen kumikalvojen keskelle, niin ota irti ja pujota uudelleen toisinpäin.
Muista laittaa uusi jousi paikalleen ja ruuvaa takalevy kiinni uusilla ruuveilla.
Lopulta vielä työnnetään bensaletkujen nipat paikalleen runkoon ja homma on valmis.
Jännä oli, että noihin kääntyviin bensaletkujen nippoihin ei tule mitään o-renkaita. Ne ovat alumiinia ja niiden sovitus hanan rungon koloihin on niin tiukka, ettei se vuoda sieltä mitään. Letkujen asentaminen nippoihin kaasuttimelta on niin ahtaassa paikassa, että ilmeisesti nipat on tehty irroitettavaksi, jotta ne voi laittaa helpommin ensin letkuihin kiinni ja lopuksi työntää paikalleen hanan runkoon ja kääntää letkuille sopivaan kulmaan.
Bensaletkut ovat tosiaan 8mm sisähalkaisijaltaan.
Uuden tiivisteen ja uusien pulttien+muoviprikkojen kanssa vielä kiinnitys takaisin tankkiin.
Sitten voit taputtaa itseäsi olkapäälle, avata oluen ja nauttia hetken hyvästä lopputuloksesta, joka kestää taas monen monta vuotaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti