torstai 8. marraskuuta 2018

Asiaa Kawasaki VN750 kaasuttimen suuttimista ja neuloista

Kaasuttimen korjaussarja saapui nopeasti jenkeistä. Meni vain viisi päivää postin matkassa. Paketti vaikutti varsin lupaavalta. Keräsin osat vierekkäin pöydälle ja aloin tarkastelemaan.


Ensimmäisenä silmiini hyppäsi neulat. Ne olivat selvästi eri pituiset vierekkäin. Tarkempi tutkimus osoitti, että totta tosiaan toinen on hieman ohuempi ja pidempi. Neuloissa oli merkinnät N53A ja N53B. Jälkimmäinen näistä oli ohuempi ja pidempi. Olin lukenut tästä ohimennen jostain VN750 foorumilta joskus, että neulat olisivat etu- ja takasylinterien kaasuttimissa erilaiset.


En ole tällaiseen tilanteeseen koskaan aikaisemmin törmännyt, enkä ole kuullut että näin missään olisi. Mutta ilmeisesti sitten on. Vielä piti selvittää kumpi neuloista kuuluu etu- ja kumpi takasylinterin kaasuttimelle.

Hyvä sivusto tähän oli www.bike-parts-kawa.com

Sieltä pystyy katsomaan vuosimallikohtaiset erot.
Katsoin 1995 vuosimallin kawani kaasariosat, josta käy ilmi että:

  • N53A = F -> Front -> etusylinterin kaasuttimen neula (vasen kaasutin)
  • N53B = R -> Rear -> takasylinterin kaasuttimen neula (oikea kaasutin)


https://www.bike-parts-kawa.com/kawasaki-motorcycle/750-MOTOS/1995/VN750/VN750-A11/CARBURETOR-PARTS/5002931/C_08/0/11031

Tavallaan järkeen käyvää nyt kun miettii. Taaempi sylinteri käy aina vähän kuumempana, koska ei ole ilmavirrassa suoraan kuten etusylinteri. Ja näin takasylinterille annetaan ohuemmalla neulalla hieman enemmän polttoainetta, joka viilentää sylinteriä ja näin tasapainottaa lämpötilaeroa. Kuten tiedetään niin esimerkiksi lailalla käyvä moottori käy kuumempana kuin rikkaana käyvä.

Kaivoin kaasuttimessa nyt olevat neulat esiin ja siinä näytti olevan kaksi identtistä neulaa ja huomattavasti paksumpia mitä korjaussarjassa olevat. Kuten kuvastakin näkee, ero on huomattava kärjen paksuudessa. Vasen on vanha neula ja oikea on toinen uusista neuloista.


Vanhat neulat olivat kummassakin kaasarissa mallia N31F. Ero oli niin merkittävä, että pisti hämmästyttämään.

Toinen mikä hyppäsi silmiini oli paketissa tulleiden pääsuutinten koko #132.
Kaasuttimessahan oli sisällä pääsuuttimet kokoa #110.



Lisää ihmettelyä. Aika iso ero pääsuuttimien koossa. Asiat alkoivat selviämään kun tutkailin tuota samaista osasivustoa alkupään kawasaki VN750 osien puolelta.

VN750 malliahan tehtiin 20 vuotta. 1986-2006.

Alkupään vuosimalleissa 1986-1987 käytettiin kummassakin kaasuttimessa tuota paksumpaa identtistä neulaa N31F. Näissä vuosimalleissa käytettiin myös pääsuuttimena kokoa #110.


Ilmeisesti Kawasaki taisi tehdä jonkinlaista tuoteparantelua, koska lopuissa 1988-2006 vuosimalleissa neulat vaihtuivat noihin eripari N53F ja N53R malleihin sekä pääsuutin kasvoi kokoon #132. Tähän asetelmaan Kawasaki jätti osat 18 vuoden ajaksi. Ehkäpä löydettiin toimiva yhdistelmä. (jotain pieniä eroja ilmeisesti on eri maiden välisissä malleissa)

Tyhjäkäyntisuutin (pilot jet) on kaikissa vuosimalleissa pysynyt samana kokoa #38.


Koska oma VN750 on vuosimallia 1995, niin päätin että vaihdan sitten kaikki paketissa tulleet osat uusiin. Suuttimet, neulat, neulaventtiilit, kaikki... On sitten oikean vuosimallin osat kiinni.

Mutta miksi tässä vuosimallin pyörässäni sitten oli nuo alkupään neulat ja suuttimet? Mieleen tulee kaksi vaihtoehtoa:

  1. Alkuperäiset kaasuttimet on joskus syystä tai toisesta menneet pilalle ja tilalle on laitettu jostain ostetut käytetyt VN750 kaasarit, jotka ovat sattuneet olemaan ensimmäisen kahden vuosimallin 1986-1987 kaasarimalli.
  2. Tai sitten kaasuttimille on joskus tehty läpikäynti korjaussarjalla ja käyty Kawan huollosta hakemassa sarja. Sarja on sattunut olemaan epähuomiossa alkupään kawan sarjaa ja huollossa ei ehkä ole huomattu että myöhemmissä vuosimalleissa on eroa. Tai sitten netistä tilattu jostain vaan korjaussarja ja tullut alkupään vuosimallien sarja joka on asennettu ajattelematta.
Oli niin tai näin, niin tulipahan tähän selvyys ja nyt on oikeat osat kiinni.

Paikalle sujahti myös uudet seosruuvit jousineen, prikkoineen ja o-renkaineen. Aiemminhan sieltä puuttui kokonaan prikat. O-renkaat oli kumpikin mytyssä, katki ja täystin pilalla. Sekä tämän johdosta seosruuvien kärjet kierot kuin bumerangi. Noilla jos jollain ei ole seoksia saatu säädeltyä ja ilmaakin hörpännyt sieltä. Uudet seosruuvit jätin 2.5 kierrosta auki. Säädetään kun pääsee ajamaan ja näkee tulppien värin.



Neulaventtiilit olivat myös vähän kuluneet, niin uudet sujahti paikalleen, koska sellaiset setissä mukana tuli. Tehdään kerralla kunnon rebuild, niin ei tarvitse palata kaasuttimien pariin hetkeen.
Myös kohokammion ja pohjakupin tiivisteet tuli vaihdettua, sekä nippu ruuveja.



Vielä kun uudet ACV-kalvot saapuvat, niin hauska nähdä kuinka kawa hörähtää.

Aika paljon kuitenkin kaasuttimissa vikaa löytyi, niin kyllähän ne väkisinkin jotenkin vaikuttaa käyntiin. Tässä vielä lista mitä kaikkea ongelmakohtaa löytyi.
  • Väärät neulat
  • Väärät pääsuuttimet
  • Kuramuhjua pohjakupeissa
  • Kuluneet neulaventtiilit
  • Vasemmassa ACV-kalvossa pykimää 
  • Seosruuvit kierot, o-renkaat mytyssä ja pilalla sekä prikat puuttuivat
On siinä listaa kerrakseen. Koska kaasuttimet kävivät ultraäänipesussa ja korjaussarja on melko täydellinen, niin vaihdan samalla vielä tuoreet uudet bensaletkut ja laitan niihin suodattimet.

Jäämme odottamaan lopputulosta, jahka saan aikaa laittaa pyörää nippuun ja testata käynnistyykö pyörä. Palaamme tähän.



Muutos: täällä ratkaisu, miten #110 pääsuutin olikin se oikea tähän "general market model" vn750 malliin.

"All the VN700's had a 135 main jet as standard. The 86 VN750 had a 110 main jet for US & Canada & general market models. Only exception was the German & Swedish market models which had a 108 main jet. The pilot jets & starter jets are the same on all models. You will need to change the jet needles too. The 700's had a N27H needle for the front carb & a N27M for the rear. For your 86 750 you will need a N27U for the front carb & a N27V for the rear (assuming yours is a US model). If it's a non-US model, you will need N31F needles in both carbs."

https://tuumaustauko.blogspot.com/2018/12/vn750-ropotys-ongelma-korjattu.html

2 kommenttia:

  1. Saisinko blogin kirjoittajan numeron,olisi 750 twinistä kysyttävää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen jalat123@gmail.com

      Poista