maanantai 31. joulukuuta 2018

VN750 Led vilkut, kilpilvalot ja takavalot

Koska juuri asennetut lämpökahvat vievät enemmän sähköä, niin kompensoin sitä hieman vaihtamalla jotain polttimoita ledeiksi. Ovat yhtä kirkkaita kuin halogeenit ja hehkuvalot, mutta vievät paljon vähemmän virtaa.

Vilkkupolttimot eivät juurikaan säästä mitään virrankulutuksessa, koska ne eivät pala jatkuvasti. Lähinnä vaihdoin ne siksi, että ne eivät ole niin herkkiä hajoamaan tärinästä ja kirkkaus on yhtä hyvä. Riippuen ledistä, voi olla jopa kirkkaampi.



Polttimot mahtuivat juuri sopivasti alkuperäisiin vilkku-umpioihin sisälle. Pidemmät eivät ehkä enää olisi mahtuneet. Nämä ovat vielä hyvin ympärisäteilevää mallia, niin heijastus on ihan yhtä hyvä kuin hehkupolttimossa.


Tässä led lamppu täydessä kirkkaudessaan.


Tässä hehkulamppu täydessä kirkkaudessaan. Valokuva häiriintyy, koska hehkulamppu heijastelee erilailla valoa kuin led, joka on vain yhtä tiettyä sävyä. Silmin katsottuna eroa ei huomaa.


Kannattaa aina ostaa sen väristä valoa näyttävät led-valot, kuin minkä värisenä sen muovikupu pyörässä näyttää. Esim. vilkuissa oranssit kuvut, niin niihin oranssit ledit. Mikäli ostat valkoisia vain joka paikkaan, niin oranssi näyttää ihmeelisen viherkeltaiselta ja mittariston vihreä ja sininen merkkivalo saattaa näyttää ihan miltä vain.

Vilkkurele piti vaihtaa led malliseen vilkkureleeseen. Alkuperäinen toimi hehkuvalojen vastuksella. Ledeissä ei sitä juuri ole, joten vilkkuvalot ledeinä jäivät vain palamaan.

Tässä alkuperäinen vilkkurele ihan vain muistin virkistämiseksi.




Kolminapaisen releen tilalle tuli kaksinapainen led-vilkkurele, koska sellainen sattui olemaan hyllyssä ja sen kanssa vilkut alkoivat toimimaan hienosti.


Mittaristossa vaihdoin kokeeksi vilkku-indikaattorivalon lediksi ja huomasin, että tämä led-vilkkurele ei jaksanut sitten taas vilkuttaa. Tai sitten se led oli hajalla. Jätin tavalliset hehkupolttimot mittariston indikaattorivaloiksi. Ne olivat mallia W5W eli perus wedge-polttimoita.

Kun taas itse nopeusmittarissa ja kierroslukumittarissa näytti olevan pienemmät T7 kantaiset polttimot. 7W taisi olla teho. Näiden kanta on niin pieni, että näihin ei oikein hyviä ympärisäteileviä ledejä löydy vielä tässä koossa. Joten jätin lasipolttimot myös mittareihin.


Tilasin toisenlaisen led-vilkkureleen ebaysta. Kolminastainen, kuten alkuperäinenkin oli. En tiedä toimiiko tämän kanssa vilkut, jos mittarivalot joskus vaihtaa ledeiksi. Hienosti tällä kuitenkin pelasi led-vilkut, joten jätin tämän uudemman kuitenkin paikalleen.


Kiinnityskumivyötä ei tässä ollut, niin laitoin nippusiteellä vaan kiinni johtonippuun ja hyvin pysyy.



Tästä pyörästä on joku irrottanut joskus kilpivalon. Alkuperäiset olivat aika kovissa hintapyynneissä ebayssa, joten päätin laittaa tilalle vain pienet valkoiset led-polttimot. Alla näkyvässä kuvassa on toinen kilven yläruuvi vaihdettu kilpivaloksi.


Ensin ajattelin, että yhdellä kilpivalolla pärjäisi. Mutta kilpi ei näyttänyt kovin hyvälle yhdellä ledillä. Päätin laittaa toiseenkin yläkulmaan toisen samanlaisen ledin. Valosta tuli paljon tasapainoisempi.


Takavaloiksi tuli myös tehokkaat dual-filament tyyppiset led-valot. Eli takavalo ja jarruvalo samassa. Ne palavat jatkuvasti, niin niissä ehkä saattaa tulla pienoinen säästö virrankulutuksessa.



Kirkkaasti paistaa ja hyvin näkyy. Ihan hyvä päivitys perus lamppujen tilalle. Ehkäpä kestävät paremmin tärinääkin ja pysyvät kauan ehjänä. Aika näyttää.



Ajovalolla säästäisi suurimman virran ledinä. Umpion sisällä on vaan niin paljon johtoja ja ahdas tila, ettei sinne taida mahtua laadukas oikeasti paljon valoa tuottava H4-polttimo. Pitää tutkia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti