perjantai 28. joulukuuta 2018

VN750 Lämpökahvojen asennus

Kawan tullessa käyntikuntoon alkaa kaikki muu kiva pikku huoltaminen ja näpertäminen. Ensimmäisenä lähti pois window-bar stonga ja tilalle laitoin mukana tulleen orkkis stongan. Tämä siksi, että window-bar peitti mittarit näkyvyysalueelta ja ote oli jotenkin liian kapea omaan makuuni. Myös peilit olivat todella kapeasti ja hullusti eri korkeudella. 


Orkkis stonga on tuollainen semi ape hanger tyyppinen tanko. Siihen nitkuteltiin sitten lämpökahvat kiinni. Yleensä olen ostanut niitä lämpökahvaelementtejä, jotka tulevat kahvatuppien alle. Siinä on aina se ongelma, että mihin laitat katkaisijan kiinni. Tällä kertaa ostin lämpökahvat mallia, jossa on katkaisija siinä itsessään ja lämpövastukset valettu kahvatuppiin sisään. Eli nitkutellaan vaan vasen tuppi paikalleen ja oikeanpuoleinen vaihdetaan kokonaan niin, että siihen tulee kiinni kaasuvaijerit.

Asennus on yllättävän helppo, kun kaasuvaijerien kiristusmutterit löysää kokonaan siitä kaasukahvan vierestä vaijereista. Itse kaasuttimen päähän ei tarvitse koskea ollenkaan.


Uudet kahvatupit olivat sen verran lyhyet, että stongasta jäi joku sentti näkyville sarvia. Ei haittaa niin pahasti, ettäkö asialle mitään tekisin. Mutta jos ärsyttää, niin aina voi irroittaa tupet ja vetäistä rälläkällä sentin siivun pois ja laittaa tangonpääpainot tilalle. Liekö alkuperäiset kahvatupit sitten pikkuisen pidempää mallia. Minulla oli ennestään vaahtomuovitupit, jotka olivat ylipitkät, niin ei tullut mieleenikään, että nämä jäisivät vajaamittaiseksi. Peilitkin ovat enemmän symmetrisesti samalla korkeudella näiden sarvien kanssa.


VN750 mallista löytyy kaksi paikkaa, josta saisi lisävarusteille virtaa. Toinen löytyy oikean muovikopan takaa satulan vierestä. Kuvassa näkyy kaksi muovisuojattua liitintä. Sormi ei osoita niihin. Toinen paikka on ajovalon umpion takana. Samanlaiset kaksi liitintä. Hyviä esimerkiksi navigaattorille tms. Mutta huonoja lämpökahvoille. Ai miksi? Siksi, että näihin tulee jatkuva virta, vaikka pyörä olisi sammuksissa. Unohdat lämpökahvat päälle, niin akku on pian tyhjä.

Jotenka päätin asentaa lämpökahvoille ihan oman virtajohdon releytettynä. Releelle löytyikin hyvä paikka tuosta mihin sormi osoittaa. Suoraan starttisolenoidin alla. Siinä on paikka vanhempien VN750 mallien RLU-yksikölle (Reserve Lightning Unit). RLU-yksikön kautta kulkee virta ajovalolle. Se tarkkailee valon vastusta ja jos ajossa esim. lyhyen hehkulanka menee poikki, se ohjaa virran pitkien hehkulangalle. Näin ei tarvitse ajaa pimeässä eteenpäin valon hajotessa. Samalla mittaristoon syttyy yksi merkkivalo kertomaan tilanteesta. Tässä vuosimallissa 1995 ei tätä ominaisuutta enää ollut.

Hyvä knoppitieto, että mikäli haluat laittaa Led H4 ajovalon ja sinulla on RLU-yksikkö, pitää se ohittaa kokonaan tai muuten Led polttimo vain vilkkuu. Tähän löytyy ohjeet netistä.


Laitoin releen mallia 40A ja jossa on kaksi ulostuloa. Lämpökahvoille ja tarvittaessa jollekin toiselle härvelille, kuten kännylaturille. On varalla sitten, niin ei tarvitse asennella lisää myöhemmin. Releelle tulevassa akun plussajohdossa on sulakepesä. Näin kaikki releen ohjaamat laitteet ovat saman 10A sulakkeen takana. 


Herätevirran releelle nappasin rekisterikilpivalolle menevästä plussajohdosta. Kelasin, että tuskin ajan koskaan valot pimeänä, niin ihan hyvin voin sen siitä ottaa. lyhyt johtoveto satulan alta oikeasta johdosta. Kuorin hieman johdon muovia auki. Kolvasin herätejohdon kiinni säikeisiin ja lopuksi itsevulkanoituvaa teippiä päälle, ettei nappaa oikosulkua rungosta.



Releen miinuksen vedin samaan pulttiin runkoon solenoidin yläpuolelle, mihin on vedetty joku muukin maadoitusjohto. Samalla tuli asennettua Ctek-älylaturin pikaliitin akkuun kiinni ja sopivasti sivumuovin taakse piiloon, josta sen saa sormilla kaivettua esille. Muutoin akkua ladatakseen pitäisi aina irroitella satulan pultit irti. Helpottaa kausilatausta hienosti.

 

Akun plussalla on nyt kolme johdinta kiinni. Enempää ei siihen oikein voi laittaakaan, tai pitäisi vaihtaa pidempi pultti. Eipä siihen ole tarpeen nyt enempää mitään laittaakaan.



Releen lähtevät virtajohdot 2kpl vedin nippusiteillä kiinni johtosarjan pintaan, joka kulkee tankin alta aina eteen asti. Siellä vedin johtojen päät umpion sisälle suojaan. Toiseen liitettiin lämpökahvojen plussajohto ja lämpökahvojen miinusjohto kiinnitettiin umpiossa olevaan lisävarusteiden miinusliittimeen.

Itse umpion lasi oli todella samea ja mietin, että joudunko sen uusimaan kokonaan. Ei tarvinnut uusia. Umpio puhdistui hyvin laimealla liuottimella ja mikrokuituliinalla. Hankala homma, mutta onnistui. Kannattaa olla varovainen kun kiillottelee kuivaksi peilipintaa. Se naarmuuntuu tai samenee herkästi.



Helppo asennus kaiken kaikkiaan. Pari tuntia sarvien vaihtojen kera.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti