Jos ostat moottoripyörän, niin aina kannattaa tarkistaa missä kunnossa ovat kaikki kardaaniin liittyvät hammastukset. Mikäli voitelu on laiminlyöty, niin hampaat saattavat olla kuluneet aivan piikeille tai jopa täysin pölyksi. Siinä vaiheessa tulee jossain kohtaa vastaan se, että kesken ajon veto yksinkertaisesti loppuu, kun hampaat eivät enää tarraa toisiinsa.
Joten yksi tärkeimpiä tarkastuksen kohteita on kardaanin hammastukset.
Ensimmäisenä valutetaan öljyt pois takakulmavaihteelta ja tarkistetaan näkyvyys kulmavaihteen hampaisiin. Hyvältä näyttää. Ei kulumaa ja kunnon hampaat.
Peräöljy on selvästi vaihdettu joskus, koska se ei ollut pelkästään täysin mustaa. Hyvä hyvä.
Sitten irroittamaan takarengasta, jotta nähdään renkaan ja kardaanimurikan väliset hampaat. Ensin takaiskarien mutterit ylhäältä löysälle. Alhaalta kokonaan irti. Sitten saa muljautettua alhaalta iskarit irti. Nippusiteillä ne ylös pois tieltä, niin saadaan liikutettua takahaarukkaa ylös alas irroittaaksemme taka-akselin. Ennen akselin irroitusta irroita takajarrun kiinnitysmutterit.
Taka-akseli on juuri pakoputkien kohdalla. Helpoin tapa saada se pois, on tunkata koko pyörää hieman ylös. Sitten laittaa paksu lauta takarenkaan alle ja laskea pyörää tunkilla alaspäin. Näin takahaarukka nouseen sen verran, että saadaan taka-akseli naputeltua pois.
Tämän jälkeen nostaa pyörän tunkilla taas ylös, niin rengas on helppo irrottaa ja pyöritellä pois paikaltaan, kun se ei ota kilpeenkään kiinni.
Takavanteen laakerit olivat tip top kunnossa. Ei yhtään klappia.
Takavanteessa on kiinni hammastuslevy, joka on lukittu isolla noin 20cm halkaisijaltaan lukkoprikalla kehältään kiinni vanteeseen. Tämän prikan irroitettua saat hammastuslaipan irti vanteesta ja pääset näkemään kunnolla hampaat.
Rasvaus lienee ollut hieman maltillista. Ihan pientä kulumaa hampaissa. Mutta määrällisesti vain joku 10% hampaan leveydestä. Ei vielä mitään ongelmaa tämän kanssa. Kunnon puhdistus ja uudet paksut molybdeenirasvat hampaisiin.
Hammaslaipan alla vanteessa on kuminen kiekko, joka toimii tärähdystenvaimentajana kun voimansiirto kardaanista iskee siirtovoiman vanteelle. Kumi ja sen alunen olivat pölyisiä ja likaisia. Hyvä puhdistaa kaikki pois ja puhtaana koota uudelleen.
Sama juttu vanteen toisella puolella rumpujarrun pölyä täynnä. Puhdistus ja jarrupalojen paksuuden mittaus paikallaan.
Laippa, sen ulkokehän vanteeseen lukitseva lukkoprikka ja vaimennuskumi. Hammastusten lisäksi laipan ulkokehä tulee rasvata. Näin oli ohjeistus. Samoin rasvasin kevyesti tuon kumivaimentimen kohtia, jotka ovat kosketuksessa vanteeseen ja laippaan. Tämä poisti turhia nitinöitä kun rengasta pyöritti.
Kardaanimurikan puoleiset hammastukset olivat tip top kunnossa. Puhdistus ja uudet molybdeenirasvat myös tänne niin pysyvätkin hyvänä.
Kardaanin kulmavaihteelta kardaaniakselille menevä hammastus on näissä ollut myös tarkkailun kohde. Sitä harva tajuaa rasvata, koska perämurikka pitää irrottaa takahaarukasta neljällä mutterilla. Tämä kannattaa irrottaa ja tarkistaa. Puhdistus ja uusi rasvaus, mikäli hampaat ovat kunnossa. Aika Likaisessa kunnossa oli. Brääkleenillä puhdistus ja molybdeenit hampaisiin. Onneksi hammastukset olivat kunnossa.
Kardaaniakselin vastakappaleen hammastus pitää tarkistaa myös. Hampaat näyttää hyvältä, joskin puhdistuksen tarpeessa kera uusien rasvojen. Tämä osa kardaaniakselista lähtee irti. Se on vaihdettavissa. Toisesta kuvasta käy ilmi, että siellä on lukkoprikka pitelemässä tätä kiinni akselissa. Sitä ei tarvitse irroittaa mikäli ei ole vaihtamassa tätä osaa. Tarpeeksi paljon molybdeenirasvaa tuonne, niin kun työntää kardaanimurikan paikalleen, se ylimääräinen rasva tursuaa lukkoprikan ohi ja voitelee sen takana olevia hampaita myös. Ohjeistuksen mukaan niitä ei muuten tarvitse rasvailla.
Ennen kuin vedät koko homman takaisin nippuun, niin tässä vaiheessa on vielä helppo vetää kardaaniakselia pari senttiä ulos. Irroitat moottorin puoleisesta päästä haitarikumin irti ja pääset näkemään kardaaniakselin toisen pään hammastukset. Niitäkään harvemmin tarvitsee rasvata, mutta tässä vaiheessa ne on helppo hoitaa, joten miksei hoitelisi niitä samalla. Myös moottorin puoleisessa päässä on U-joint, eli se universal joint liitoskohta kardaanissa. Jotkut voitelevat sitä myös litiumrasva-suihkeella.
Tämän jälkeen koko nippu hyvin rasvattuna takaisin paikalleen, vanne kiinni, iskarit kiinni ja uudet peräöljyt takakulmavaihteelle. Öljyksi hyvää on täyssynteettinen hypoid 75W-90 GL5 luokituksen omaava vaihteistoöljy.
Mikäli kuluneita osia ei ollut, ole tyytyväinen ja voit taputtaa jälleen itseäsi olalle. Olet takistanut ehkä tärkeimmän voimansiirron osa-alueen ja voit huoletta ajaa taas 10-20tkm ennen seuraavaa voitelua. Ehkä helpoin hoitaa voitelu aina, kun vaihtaa takarenkaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti