Vaikka Burgmanissa on touring pleksi, joka suojaa hyvin viimalta myös käsiä, päätin asentaa Burgmaniin myös lämpökahvat. Sen verran luxusta ne ajoon tuovat, että miksen siis asentaisi.
Homma menee samoin, kuin muissakin pyörissä. Vanhat kahvatupit pois. Uudet tilalle ja sähköjen asennus.
Tuppien asennus on helppo homma. Kaasukahvan puoleinen tuppi vaatii hieman enemmän työtä. Kaasuvaijerit pitää löysätä kahvan alapuolen säätömuttereista ihan löysälle jotta saa pois kokonaan kierrettävän kahvatupin. Tämä siinä tapauksessa, että lämpökahva on mallia, jossa on paikat vaijerien kiinnitykseen. Mikäli kyseessä on vain pelkkä kumituppi sisäänrakennetulla lämpövastuksella, ei tarvitse vaijereita löysätä.
Skootterissa piti availla vähän muoveja, että sai sähköjohdot hyvin jemmaan ja kaikki nippusiteillä kiinni, ettei johdot kulu ajossa tärinässä puhki.
Akulta plussajohto piti saada etukatteen sisään releelle. Porasin akun yläpuolelle reijän ja laitoin läpivientikumin siihen. Siitä sai hyvin johdon katteen luo.
Releen herätevirran otin ensin ajovalon lyhyeltä valolta haaroittaen. Kunnes tajusin, ettei lämpökahvat toimi sitten jos ajaa pitkien kanssa. Kuvassa siis virheellisesti otettu heräte lyhyeltä valolta. Siirsin herätejohdon nappaamaan virtansa parkkipolttimon plussajohdolta, joka palaa oli päällä lyhyet tai pitkät valot.
Maadoitus releeltä ja lämpökahvoilta tinattiin samaan miinusjohtoon H4 parkkivalon kanssa.
Releenä käytän mallia, jossa on kaksi lähtöä. Tarvittaessa saa myöhemmin helposti vaikka pistokkeen navigaattorille siitä ylimääräisestä lähdöstä.
Rele meni näppärästi tuollaiseen katteen tukipalkkiin nippusiteellä kiinni. Helppo päästä käsiksi irroittamalla vain neljä ristipääruuvia etukatteen pienestä muovilipareesta, joka kuvassa puuttuu. Sieltä alta löytyy sulakepesäkin kaikille sähköille.
Toki releen viereen laitoin akulta tulevalle plussajohdolle oman sulakepesän.
Alkaa touring skootteri olla iskussaan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti