torstai 29. marraskuuta 2018

Burgman AN400 led polttimoita, sähköliitosten putsailua ja muuta huoltoa

Päätin vaihdella Suzuki Burgmaniin mahdollisimman paljon polttimoita led-polttimoiksi. Tähän löytyy kolmekin syytä:

  1. Led polttimot harvemmin hajoavat, joten ei tarvitse vaihdella polttimoita
  2. Nyky ledit ajovalona ja vilkkuina ovat paljon kirkkaampia, kuin hehkupolttimot
  3. Pienempi virrankulutus mahdollistaa helposti esim. lämpökahvojen, navigaattorin tai kännylaturin asennuksen ilman, että rasitetaan liikaa staattoria ja regulaattoria.

Mittaristossa on yleensä niin pienet pari vattiset polttimot, etten lähtenyt niitä vaihtamaan. Mittariston sisään päästäkseen joutuu yleensä purkamaan jo jonkin verran paikkoja. Joten mennään tällä. Mittariston ei muutenkaan tarvitse olla ainakaan kirkkaampi, ettei se häiki hämärässä silmiin.



Ajovalossa säästyy jo iso virtamäärä. 55W/60W perus H4 halogeenipolttimo vaihtui 25W/25W Cree led polttimoon, jossa on kiinteä siili ilman tuulettimia. Tuulettimien laakerien käyttöikä tuskin on kovin pitkä, joten valinta meni ilman tuuletinta olevaan isolla siilillä varustettuun polttimoon.


Koska Burgman oli tallissa, niin en saanut sille oikein järkevää vertailupohjaa halogeeniin verrattuna. Mutta eron kyllä huomasi. Valokuvaan sitä on vaikea saada. Kirkkautta piisasi.


Valokuviokin on hyvä tässä umpiossa. Aika suoraan leikkaava valokuvio, joka ei heitä hajavaloa juurikaan vastaantulijoiden silmiin.


Pitkillä valokuvio sitten täydentyy ja leikkaava raja katoaa selvästi.


Ajovalon yläpuolelta kun ottaa pois muovisuikaleen, pääsee käsiksi sulakkeisiin, vilkkureleeseen sekä juuri ajovaloon ja vilkkuihin.


Vilkkuihin tulevien led-polttimoiden takia vilkkurele vaihtui ledeille tarkoitettuun malliin. Muuten led-polttimot vilkkuvat liian nopeasti pienen kuorman takia.


Suzuki käyttää vilkkureleessä 7 eri nastaa. Usein näistä on vain kaksi käytössä vilkkua varten. Muut nastat liittyvät ilmeisesti joissain pyörissä starttauspiiriin tai pikemminkin ajon eston väistämiseen.



Vilkkupolttimoiksi meni 33 Cree lediä sisältävät oranssit 5W ledit. Todella kirkkaat vilkkupolttimot, mutta silti vain neljäsosa virrankulutus verrattuna hehkupolttimoihin. Tosin ei vilkuilla säästetä virtaa, kun vilkut palavat harvoin ja vain hetken aikaa. Lähinnä näkyvyyden ja keston vuoksi päätin ne laittaa, kun muutkin laitetaan.


Kirkkaasti palaa. Todella kirkkaasti. Ainakaan eivät autoilijat voi sanoa, etteikö näkyisi. Taakse myös takavaloiksi / jarruvaloiksi vaihtui punaiset led-polttimot.



Satulan alle ja parkkivaloksi eteen meni myös pienet valkoiset ledit. En huomannut ottaa niistä erikseen kuvaa.

Samalla kun siinä valojen vaihtoa varten oli satulan alta säilytyskoppa irti, niin kaasutin oli siinä hyvin näkyvillä. Kaasuttimen kumikurkku oli hieman jo hapertumaan päin. Vielä käyttökelpoinen ja helposti korjattavissa kumiliimalla tai ShoeGoo:lla. Mutta laitoin kuitenkin tilalle uuden. Vanhan voi entistää varaosaksi hyllyyn. Tuosta kun läpi asti haurastuu ja hörppää ilmaa, niin seokset menee pilalle ja ajo ei ehkä enää ole niin toimivaa.




Ja koska suurin osa erilaisia sähköliitoksia oli siinä samalla näkyvillä, niin tottakai jokainen sähköliitos avattiin, puhdistettiin ja suihkittiin contact protectilla. Kuitenkin alue, johon selkeästi pöly pääsee ajan kanssa lentämään.



Sieltä löytyi CDI-boksi pölytiiviine liitoksineen. (Kertoo laadusta ja järkevästä ajattelusta)


Jonkinlainen safety relay turvarele. Ja iso nippu sähköliitoksia.


Aina kun on pääsy paikkoihin, joissa on sähköliitoksia, ne kannattaa ehdottomasti puhdistaa. Näin välttyy suurilta yllättäviltä sähköongelmilta. Näin olen aina toiminut kaikkien pyörieni kanssa ja yhdenkään kanssa ei ole sähköongelmia tullut.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti